WOJNA KRESKÓWEK
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1999
- Premiera:2000. 02. 28
- Barwny, 49 min
W spektaklu wykorzystano utwory: "Pętla" Jana Jangi Tomaszewskiego, "Barbie Girl" Aquy, "Sweet Air" Mladena Franko, "La Belle Epoque, "Air", "Nocturne" Helmuta Ockenfelsa i "Cagła" Michała Lorenca.
Podstawą spektaklu stał się scenariusz pt. "Na niby", autorstwa
Andrzeja Lenartowskiego (ur.1949), poety (zbiory "Umarła podróż",
"Rozkład"), prozaika (powieść "Wolny strzelec"), scenarzysty
filmowego i dramatopisarza ("Mistrz ceremonii", "Spotkamy się w
Jerozolimie", "Opowieści wigilijne").
"Wojna kreskówek" rozgrywa
się współcześnie, w prowincjonalnym mieście, wśród dzieci
miejscowych notabli. Akcja toczy się przemiennie w dwóch planach.
Pierwszy stanowią rozmowy psychologa z młodocianymi przestępcami,
osadzonymi w zakładzie poprawczym za zabicie kolegi. Plan drugi
tworzą sceny retrospektywne z życia tych młodych ludzi. Rocky,
Barbie, Maminek i kręcący się zawsze w pobliżu "bananowej
młodzieży" Gamoń postanawiają nakręcić film nową kamerą wideo,
którą Rocky dostał właśnie na urodziny od ojca. Współczesny film,
ich zdaniem, musi mieć dobry scenariusz, wartką akcję i przynajmniej
jedną scenę zabójstwa. Na ofiarę zgodnie typują Gamonia, nie
pasującego do ich grona syna woźnej. Po długich przygotowaniach
rozpoczynają kręcenie zdjęć. Broń użyta w filmie niespodziewanie
wypala i Gamoń, który w finale miał być zabity "na niby", umiera
naprawdę. Dlaczego doszło do tragedii, jak to było możliwe - to
pytanie nurtuje wszystkich. Spektakl jest smutnym portretem
zbiorowym sfrustrowanej młodzieży, głęboko samotnej i szukającej
rozwiązania swoich życiowych problemów w wyimaginowanym
świecie kina.
Wszystko mu dałam, co najlepsze, jest taki inteligentny,
wykształcony, przecież musiał mieć jakiś powód, by zabić - matka
Maminka zadręcza się pytaniami bez odpowiedzi. Dyrektorka szkoły,
poza tym znana pisarka, osoba oddana młodzieży, ceniona i
wyróżniana za osiągnięcia w pracy, chce wiedzieć, dlaczego właśnie
jej syn skończył w poprawczaku. Zgadza się, by młody, ambitny
psycholog poszukał odpowiedzi na to pytanie. W rozmowie z
chłopakiem powracają sceny z przeszłości. Pani dyrektor prowadzi
próbę teatrzyku szkolnego, Barbie uwodzi Maminka, pod dom
podjeżdża nowym, drogim samochodem Rocky. Razem błaznują,
obmyślają scenariusze, które można by zrealizować nowiutką kamerą
Rocky'ego. Gamoń opowiada bajkę o kreskówce, która się
zbuntowała. Dyrektorka jest zła, że przyczepił się do jej syna i gości,
dziad jeden. Równie arogancko odzywa się do matki chłopca, szkolnej
woźnej, sprzątającej także u niej w domu. Co prawda, nikt specjalnie
nie przejmuje się tym, co mówi "Stuknięta w kapturek", jak nazywają
swoją dyrektorkę wychowankowie.
Kolejne spotkanie grupki przyjaciół odbywa się w domu
Rocky'ego, właściwie - rezydencji jego ojca gangstera. Krystalizuje
się idea filmu, który mają kręcić. I staje się coraz bardziej oczywiste,
że Gamoń ze swoją "zbuntowaną kreskówką", z niechęcią wobec
bezwzględnego Kilera i sztucznej w każdym calu Barbie - nie pasuje
do ich bajki. Niespodziewanie wraca ojciec w towarzystwie
uzbrojonego ochroniarza. W każdym słowie i geście demonstruje
brutalność i chamstwo. Gdy syn zwraca się do niego z prośbą, spotyka
się z zarzutem, że jest za miękki ("nie proś, ciebie mają prosić") i
płaczliwy jak matka. Wstydząc się za ojca, Rocky podąża za
przyjaciółmi, których gangster wyrzuca ze swej pilnie strzeżonej
willi. Młodzi znajdują gościnę u Barbie. Rodziców jak zwykle nie ma
w domu. Matka najpewniej znów pobiegła do siłowni, ojciec policjant
pracuje i odnosi sukcesy. Barbie jako jedyna jest gotowa serio
współpracować z psychologiem. Wciąż pamięta tamten głupi uśmiech
Gamonia i krew. Kiedy padł strzał, Rocky wrzeszczał jak opętany:
więcej ketchupu!- ale to była prawdziwa krew. Jednak psycholog nie
chce słyszeć o żadnych uwolnionych demonach. Nie ma czasu, musi
pędzić do innych. Zresztą już sformułował diagnozę. Dzisiejsze dzieci
oglądają za dużo scen przemocy w telewizji i w grach
komputerowych, później życie miesza im się z fikcją. Matka Maminka
przyjmuje orzeczenie specjalisty z wyraźną ulgą. Trochę obawiała się,
że może ponosić część winy - ona, inni rodzice, inni dorośli. A to
tylko komputery, telewizja - Bogu dzięki... [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Adaptacja
- Zdjęcia
- Współpraca operatorskaw napisach nazwisko: Radkiewicz
- Scenografia
- Dekoracja wnętrz
- Współpraca dekoratorska
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Konsultacja muzyczna
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Zgranie dźwiękuDa Vinci Film
- MontażDa Vinci Film
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Efekty komputerowe
- Redakcja
- Organizacja produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Producent wykonawczy
- Produkcja wykonawcza
- Obsada aktorskaRockyBarbieMaminekKamil PopielarzGamońPsychologDyrektorka SzkołyWoźnaStrażnikOjciec RockiegoMaszaKałasznikowPolicjant
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
NA NIBY | |
Autor | Andrzej Lenartowski |