TOP DOGS
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1999
- Premiera:1999. 12. 12
- Barwny, 75 min
Top Dogs. "Najwyższa klasa cenowa", ludzie reprezentujący
grupy kierownicze. Znaczyli wiele, teraz są zbędni. Gdy nagle utracili
pracę, rozsypało się całe ich życie. Niektórzy wciąż nie mogą
uwierzyć, że znaleźli się na bruku, przegrywając w bezpardonowym
"wyścigu szczurów". Spotykają się w specyficznej instytucji, będącej
skrzyżowaniem biura pośrednictwa pracy z grupą terapeutyczną.
Pracoholicy na odwyku, rozpaczliwie próbujący wypełnić życiową
pustkę.
"Przykład "Top Dogs" pokazuje, że teatr może podejmować
aktualne tematy polityczne, o których czytamy w gazetach, i wcale
przy tym nie musi powtarzać tez ze wstępniaków. Kto widział "Top
Dogs", nie powinien martwić się o przyszłość teatru dramatycznego" -
napisano w uzasadnieniu nagrody telewizji 3SAT, przyznanej
autorowi sztuki. "Top Dogs", wystawioną po raz pierwszy w Zurychu
w 1996 r. z sukcesem pokazywano na wielu scenach w Szwajcarii i
Niemczech, autora zaś wyróżniono nagrodą dramatopisarzy na
Muhlheimer Theatertage za najlepszy niemieckojęzyczny dramat
sezonu. Ceniony prozaik, eseista i dramaturg szwajcarski Urs Widmer
(ur.1938), mieszkający w Bazylei, piszący po niemiecku, studiował
germanistykę, romanistykę i historię, kolejno w Bazylei, Montpellier
i w Paryżu. Debiutował w 1968 r. opowiadaniem "Alois", od tamtej
pory wydał blisko 20 tomów opowiadań i powieści, i blisko 30
słuchowisk radiowych. Przede wszystkim jednak pisze dla teatru. Nie
stroni od sztuk o charakterze "użytkowym" - kryminału, komedii czy
farsy, ale coraz częściej i chętniej komentuje ze sceny współczesną
rzeczywistość, odnosząc się do wydarzeń tragicznych, bulwersujących
czy kontrowersyjnych. Tak było choćby w sztukach "Alles klar" - o
zuryskim policjancie, który w napadzie szału zabił kilku kolegów,
"Ein Fest" - o Hansie Fr"hlicherze, pośle szwajcarskim
oddelegowanym do pracy w hitlerowskich Niemczech, czy
"Jeanmaire" - o oficerze armii szwajcarskiej, oskarżonym w latach
siedemdziesiątych o szpiegostwo na rzecz Związku Radzieckiego.
W
"Top Dogs", sztuce stanowiącej "mieszaninę kabaretu i reportażu
społecznego", recenzentów zachwyciła przede wszystkim pogłębiona
analiza stanu emocjonalnego i psychicznego ludzi przeżywających
dramat odrzucenia i upokorzenia, a także wnikliwość obserwacji w
zmieniającej się rzeczywistości społecznej w większości krajów
europejskich. Bezrobotni kierownicy sportretowani w "Top Dogs",
pnący się po szczeblach kariery kosztem najrozmaitszych wyrzeczeń,
u szczytu swoich możliwości zawodowych niespodziewanie utracili
wysokie stanowiska. Swoista psychodrama, w jakiej uczestniczą
bohaterowie sztuki, odziera ich ze złudzeń i kłamstw, którymi się
nawzajem karmią. Wydobywa myśli, do których sami przed sobą
długo nie chcieli się przyznać. Terapia jest jednak przewrotna. Ucząc,
jak żyć w nowych okolicznościach, nie pozbawia bohaterów miłości
do pieniądza, władzy i kariery.
Zdymisjonowani "oficerowie" wielkich firm spotykają się w na
wskroś nowoczesnych wnętrzach New Challenge Company - lidera w
zakresie know-how, jednej z największych agencji pośrednictwa pracy
doradztwem psychologicznym i praktycznym treningiem adaptacyjnym
zajmują się sami zainteresowani, tworzący osobliwą korporację ze
swoistym rytuałem, własną obyczajowością, odrębnym stylem bycia
i języka. Do grupy dołącza właśnie nowy uczestnik, niejaki Deer, do
niedawna specjalista do spraw cateringu w Swissair. Akurat
rozpoczyna się cotygodniowa "konferencja śniadaniowa z
croissantami" (to jedna z chakterystycznych form pracy organizacji).
Uczestnicy spotkania przedstawiają się nowo przybyłemu tak, jak
zwykli to czynić anonimowi alkoholicy podczas swoich meetingów -
obok nazwiska wymieniają liczbę miesięcy, dni czy godzin borykania
się z problemem. Deer jest przypadkiem o tyle szczególnym, że stracił
pracę właściwie na własne życzenie. Nieświadom tego, z dumą
opowiada, że to właśnie on przeprowadził generalną reorganizację
cateringu w Swissair, była to jego osobista inicjatywa. Nadal nie
rozumie, dlaczego w jego gabinecie zasiadł młody, bezczelny "bubek
od SAS-a", który zniszczy wszystko, co on zbudował. Pani Wrage,
doradca personalny w NCC, obiecuje, że organizacja zamortyzuje
szok wywołany zwolnieniem, zajmie się przebudową struktury
psychicznej, zadba także o wygląd zewnętrzny nowego członka. Na
początek radzi stary krawat oddać pierwszemu napotkanemu
nędzarzowi - takie "oflagowanie" jest dla potencjalnego szefa
sygnałem, że okręt tonie.
Niebawem grupa rozpoczyna treningi, na przykład naukę
chodzenia znamionującego pewność siebie, czy tzw. bitwę na słowa.
Wszyscy skandują wyrazy kluczowe dla rzeczywistości, w której
przyszło im żyć. Krzyczą coraz głośniej, atakują coraz brutalniej,
wpadają w trans. Potem, podczas grupowej psychoterapii, zebrani w
kręgu kolejno przedstawiają okoliczności, w jakich stracili pracę.
Muller, były kierownik projektu budowy superturbin, twierdzi, że
tylko żona trochę płakała, ale per saldo nie miał większych trudności.
Jenkins, otrzymawszy wymówienie, wykupiła trzytygodniowe wczasy
na Karaibach, było wspaniale, "wszystko pięciogwiazdkowe".
Neuenschwander tego dnia kupił nowe auto, porsche 911, prawdziwe
cacko. Tschudi, specjalista od ryzykownych operacji giełdowych,
rozstał się z firmą elegancko i bezboleśnie. Tylko Krause nie może
powstrzymać łez. Nie przyszło mu nigdy do głowy, że wykopią go z
pracy najbliżsi kumple i przyjaciele. Potem poszło błyskawicznie -
stracił auto, dom, letni apartament. Żona odeszła, zabrała dzieci. On
już nie może znieść samotności i ciszy. Nie śpi, nic nie potrafi zrobić,
nawet samemu się powiesić. Pani Wrage, dawniej przebojowa kobieta
sukcesu, obecnie również bezrobotna, wciela się w rolę psychologa i
poleca płaczącemu mężczyźnie odegrać w psychodramie szefa,
wyrzucającego na bruk nieudacznika Krausego. Poruszeni rozwojem
wydarzeń uczestnicy nagle odczuwają potrzebę skorygownaia
zafałszowanych wersji wydarzeń, które przedstawili. Okazuje się, że
przerażona swoją nową sytuacją Jenkins przez trzy tygodnie nie
opuściła luksusowego pokoju hotelowego, auto Neuenschwandera
nigdy nie wyjechało z garażu, a żona Mullera oszalała z rozpaczy...
Pozostali uczestnicy kręgu także zrzucają maski, dzielą się
przerażającymi doświadczeniami, które stały się ich udziałem. I
marzeniami, które też mogą przerażać. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Casting (reżyseria obsady)
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora kamery
- Oświetleniemistrzwspółpracawspółpraca
- Wózkarz
- Scenografia
- Rekwizyty
- Budowa dekoracji
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- KonsultacjaJanusz TworzyńskiMINDWORX Polska
- Redakcja
- Transportnie występuje w napisach
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Producent
- Produkcjadla Teatru Telewizji TVP S.A.
- Obsada aktorskaWrageJenkinsMullerBihlerKrauseDeerTschudiNeuenschwander
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
TOP DOGS | |
Autor | Urs Widmer |
Przekład | Jerzy Koenig |
Nagrodyschowaj
- 2000Katowice (Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej "Interpretacje")-"Laur Konrada"