Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

ZŁODZIEJKI CHLEBA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    2002
  • Premiera:
    2002. 05. 12
  • Barwny, 84 min

Sztuka wyróżniona w 1999 r. w konkursie Teatru TV na współczesny utwór dramatyczny. Autorka Ewa Lachnit (ur.1957), dramatopisarka i reżyser filmowy, za swój debiut dramaturgiczny "Człowiek ze śmieci" (1996) otrzymała jedną z dwóch nagród przyznanych w konkursie Ministerstwa Kultury i Sztuki na polski dramat współczesny. Jej następna sztuka "Obrażeni" (1997) również rozgrywała się w społecznej enklawie ludzi żyjących w konflikcie ze światem bogatych, bezwzględnych, sytych władzy i sukcesów. W tych mikrospołecznościach ludzi obrażonych na świat zazwyczaj pojawia się ktoś równie poturbowany przez życie, ale silny, w miarę możliwości niosący pomoc najbardziej bezradnym. Ten schemat fabularny autorka wykorzystała także w "Złodziejkach chleba".
Teresa mieszka samotnie z kilkuletnim synem "w slumsach", jak mówi jej bogaty mąż, od lat prowadzący ciemne interesy. Kobieta uciekła od wszechwładnego pana i władcy, próbuje od nowa ułożyć sobie życie. Nawiązuje kontakty z ekscentryczną sąsiadką Kingą, młodą piosenkarką rockową, i jej przyjacielem Markiem, dawniej obiecującym, dziś całkowicie pogubionym w życiu poetą. Trochę przypadkowo włącza się do pracy Stowarzyszenia Pomocy, które broni biedaków pokrzywdzonych przez ludzi, władzę czy ślepy los. Pomagając innym, Teresa powoli odzyskuje wiarę w siebie. Nadal jednak idzie przez życie jak po kruchym lodzie.
Mąż stale grozi, że odbierze jej syna. Szydzi z małej, cichej, świętej Tereski, która ośmieliła się przeciwstawić potężnemu przeciwnikowi, mającemu do dyspozycji pieniądze i gotowych na wszystko goryli. Teresa skopiowała dane dokumentujące jego brudne sprawki, dobrze ukryła dyskietki. To jej jedyna przepustka z więzienia, w którym tkwiła dotychczas. Pewnego dnia, uciekając przed deszczem weszła do lokalu Stowarzyszenia Pomocy. Na prośbę starszej pani mającej kłopoty z pisaniem zredagowała na kolanie pismo, jakieś papiery wzięła do domu. Tak się zaczęło jej nowe życie. Mikołaj, były adwokat, który miał dość bronienia gangsterów i zainicjował społeczną działalność w obronie osób najbardziej niezaradnych, jest zafascynowany pomysłami i postawą życiową nowej współpracowniczki. Spraw jest coraz więcej, coraz bardziej również zaczynają Teresę absorbować problemy sąsiadki i jej gości, którzy co noc piją, ćpają, wzywają pomocy. Marek wymaga odtrucia, Kinga jak zwykle jest pijana. Teresa wiezie poetę do lekarza, zajmuje się także jego żoną, którą porzucił dla szalonej piosenkarki. Odwiedza pogrążoną w depresji Wandę, sprowadza opiekunkę do chorych, bez przerwy wrzeszczących bliźniaków. Zmusza również Mikołaja, który w Stowarzyszeniu "zabijał czas po śmierci żony", żeby zajął się energiczniej kilkoma sprawami. Dwoje samotnych, ciężko doświadczonych ludzi łączy coraz mocniejsza więź przyjaźni. Gdy wydaje się, że wszystko wreszcie zaczyna się układać, Teresa przeżywa kolejne załamanie. Mąż wypowiada jej otwartą wojnę. Syn, który z rezultacie konfliktów między rodzicami przestał mówić, nagle znika. Mikołaj stara się wspierać przyjaciółkę, ale sam dźwiga na swych barkach zbyt ciężkie brzemię. Pani ze Stowarzyszenia przynosi wiadomość, że popełnił samobójstwo. Zostawił listę spraw, których nie zdążył załatwić. Teresa się załamuje. Niespodziewanie z pomocą spieszy Kinga. Ona także była kiedyś "złodziejką chleba", jak tamta, pisząca do Stowarzyszenia Pomocy, której los tak bardzo Teresę intrygował. Kinga dobrze wie, jak postępować z człowiekiem, który śmiertelnie boi się życia. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
ZŁODZIEJKI CHLEBA
AutorEwa Lachnit
2024.03.01 00:33:36
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.