SKOWRONEK
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1999
- Premiera:2000. 04. 03
- Barwny, 90 min
Sztuki Jeana Anouilha, podobnie jak dramaty Jeana Giraudoux,
na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych należały do
żelaznego repertuaru polskich teatrów. "Antygona", "Skowronek",
"Zaproszenie do zamku", "Becket, czyli honor Boga" były wystawiane
na czołowych scenach. Potem moda na dramat francuski, w tym i
Anouilha przeminęła. Jednak mimo upływu lat jego najwybitniejsze
sztuki wciąż bywają źródłem reżyserskich inspiracji i powracają w
nowych inscenizacjach.
Napisany w 1953 roku "Skowronek" to jeden z najważniejszych
dramatów w dorobku autora "Dzikuski", a zarazem jeden z
najlepszych utworów literackich, których bohaterką jest Joanna d'Arc.
Postać i dzieje Dziewicy Orleańskiej zostały w ostatnich miesiącach
przypomniane szerokiej publiczności przez głośny film Luca Bessona.
Spektakl Krzysztofa Zanussiego, nota bene debiutującego w Teatrze
TV, stanowi swoisty komentarz do dzieła Bessona, a jednocześnie
odrębną wizję dziejów najsławniejszej francuskiej świętej.
Joanna d'Arc urodziła się około roku 1412 jako najmłodsza
córka wieśniaka z Domremy. Trwała wówczas wojna między Francją
i Anglią, nazwana później przez historyków stuletnią. Zwycięstwo
Anglików było niemal przesądzone, gdyż po ich stronie opowiedzieli
się Burgundczycy. Traktat z Troyes z 1420 roku zabraniał delfinowi
Karolowi prawa do korony. I właśnie w tym mniej więcej czasie
młodziutka Joanna zaczęła słyszeć "głosy". Należały one - jak
twierdziła - m.in. do św. Michała i nakazywały przerażonej
analfabetce poderwać rodaków do walki oraz doprowadzić do
koronacji następcy tronu, stojącego zresztą na krawędzi bankructwa.
Po czym, wbrew wszelkiemu prawdopodobieństwu i rozmaitym
przeszkodom, wszystko to się udało. Armia pod wodzą Joanny
wyzwoliła Orlean, upokorzyła Anglików pod Patay, a do niedawna
zagubiony i bezwolny delfin został królem Karolem VII. Bohaterska
dziewczyna pragnęła kontynuować walkę, lecz świeżo upieczony
monarcha był odmiennego zdania. W czasie bitwy pod Compiegne
Joanna trafiła do burgundzkiej, a potem brytyjskiej niewoli. Anglicy
przekazali ją z kolei sądowi inkwizycyjnemu w Rouen. Karol VIII nie
zrobił nic, by jej pomóc. Co gorsza, w chwili najcięższej próby,
dziewczyna przestała słyszeć "głosy", dzięki którym dokonała tego,
co wydawało się niemożliwe. Oskarżona o czary, rozpustę i herezję
spłonęła na stosie, licząc zaledwie dziewiętnaście lat. W ćwierć wieku
później Karol VII zarządził proces rehabilitacyjny. W 1909 roku
Dziewica Orleańska została beatyfikowana, a w 1920 - kanonizowana.
Jean Anouilh zbudował fabułę "Skowronka" na koncepcie
"teatru w teatrze". Osią intrygi jest proces, w czasie którego
kluczowe fragmenty biografii oskarżonej są odgrywane, by dostarczyć
sądowi dowodów jej winy bądź niewinności. Stwarza to intelektualny
dystans do przedstawianych wydarzeń, niejako chroni widza przed
emocjonalnym zaangażowaniem w akcję. Ten analityczny sposób
uprawiania sztuki Krzysztof Zanussi uczynił fundamentem swej
inscenizacji. Odgrywane są więc wyjątki z życiorysu Joanny, a także -
bardzo wyraźnie - sam proces. Aktorzy siedzą na scenie wspólnie z
widzami, raz nawet pojawia się reżyser, rzucając krótką techniczą
uwagę. Mimo tej z góry założonej, podwójnej "sztuczności",
przedstawienie szybko nabiera tempa (świetny montaż!) i
niespodziewanej dramaturgii. Duża w tym zasługa umiejętnego
operowania światłem i stylizowanej, chóralno - orkiestrowej muzyki,
znakomicie podkreślającej kulminacyjne momenty spektaklu.
Największe brawa należą się wszakże aktorom, którzy z godną
podziwu naturalnością poruszają się między konkretem telewizyjnego
studia a teatralną umownością. Nie zaniedbują przy tym
psychologicznej prawdy postaci, pozwalają w pełni wybrzmieć
złożonej, religijno - moralnej, humanistycznej i historiozoficznej
problematyce tekstu Anouilha. Kinga Preis w roli Joanny tworzy jedną
z najlepszych kreacji w swej dotychczasowej karierze; ryzykownie
obsadzony (akcent!) Ukrainiec Bohdan S. Stupka doskonale sprawdza
się jako cyniczny pragmatyk Warwick; zaś Karol Strasburger
udowadnia, że u dobrych reżyserów nawet epizody wychodzą mu
lepiej niż dowcipy w teleturniejach.
I jeszcze jedno, co fascynuje w debiutanckim telewizyjnym
teatrze Krzysztofa Zanussiego. Tragiczne losy Joanny d'Arc, nawet
pokawałkowane skalpelem oschłego intelektualisty, wciąż nie przestają
poruszać i rozpalać autentycznych emocji. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Scenariusztelewizyjny
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Oświetleniemistrzwspółpracawspółpracawspółpraca
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Muzyka
- Wykonanie muzykiChór
- Dyrygent
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Zgranie dźwiękukomputerowe
- Montaż
- Charakteryzacja
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Produkcja
- Obsada aktorskaJoannaCauchonHrabia WarwickInkwizytorPromotorBrat LadvenuKarolKrólowa YolandaMłoda KrólowaAgnieszkaKonstablArcybiskupOjciecMatkaBratBeaudricourtLe HireKatPaźŻołnierz
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
SKOWRONEK | |
Dramat | |
Autor | Jean Anouilh |
Przekład | Jadwiga Kukułczanka |
Patrz także:schowaj
- 1956Spektakl telewizyjny / Jean Anouilh / Czesław Szpakowicz
- 1966Spektakl telewizyjny / Jean Anouilh / Jerzy Antczak