NAUKA O BARWACH
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1999
- Premiera:2001. 02. 05
- 84 min
"Nauka o barwach" to dramatopisarski debiut teatrologa Tomasza Kubikowskiego. Tematem sztuki jest autentyczny, znany z biografii Johanna Wolfganga Goethego, związek autora "Fausta" z Johannem Peterem Eckermannem (1792 - 1854), utalentowanym poetą i wielbicielem jego geniuszu. Związek z gatunku mistrz - uczeń, ugruntowany pokrewnymi predyspozycjami intelektualnymi i duchowymi obu artystów, pozbawiony zaś jakiejkolwiek obyczajowej pikanterii. Spotkanie z Goethem stanowi przełom w życiu Eckermanna. Oto wywodzący się z zapadłej wsi, lecz niezwykle ambitny i zdolny młodzieniec zwraca uwagę samego autora "Cierpień młodego Wertera". Literackie pierwociny nieznanego prowincjusza na tyle podobają się wielkiemu poecie, że proponuje mu pracę przy redagowaniu swych dzieł. Eckermann nie posiada się z zachwytu. On, jeszcze niedawno nie znający świata poza horyzontem rodzinnych pól, w tak młodym wieku wszedł na artystyczny olimp. Został sekretarzem największego niemieckiego poety. Goethe również jest zadowolony. Zaawansowany wiek nie pozwala mu już na długotrwałe i wnikliwe przeglądanie dawnych utworów. Poza tym od wielu lat interesuje go już coś zupełnie innego - nauki przyrodnicze, a zwłaszcza studia nad naturą barw, dziedziną wiedzy według niego niesłusznie uznawaną za mało istotną. Pojawienie się Eckermanna w Weimarze z radością wita też synowa Goethego, Otylia, która stara się zawrzeć bliższą znajomość z przystojnym przybyszem. Ma bowiem dość małżeńskiej gehenny u boku zapijaczonego Augusta. Eckermann wszakże, mimo zachęt Goethego, stroni od udziału w balach, rautach i herbatkach. Urodzony na wsi nie czuje się swobodnie "na salonach". Woli wolny czas spędzać na długich spacerach po okolicznych polach i rozmyślaniach o Hanusi, z którą jest zaręczony. Hanusia z początku cieszy się, że jej narzeczony ma otwartą drogę do kariery. Wkrótce jednak przedłużająca się rozłąka zaczyna jej ciążyć. Eckermann, wciąż ubogi (Goethe płaci mu mało), odwleka datę ślubu. W serce dziewczyny wkrada się uzasadniony niepokój, że ukochany miast wyrabiać sobie pozycję w świecie literatury, wszystkie swoje siły poświęca Goethemu. Sztuka Kubikowskiego daje się interpretować nie tylko jako subtelne psychologiczne studium relacji mistrz - uczeń. Sugestywnie ukazuje też uniwersalny konflikt między życiowymi dążeniami kobiety i mężczyzny. Dla Hanusi najważniejsza jest stabilizacja: uczuciowa, zagwarantowana przez małżeństwo i macierzyństwo, oraz finansowa, którą ma zapewnić kariera ukochanego. Eckermann natomiast odsuwa na bok własne ambicje, cierpliwie znosi biedę, wymówki zniecierpliwionej oblubienicy (trzymał ją w narzeczeństwie 12 lat!), pogarszający się stan zdrowia, byle tylko czerpać duchowe i intelektualne podniety od swego guru. Tytułowa "nauka o barwach" nabiera więc znaczenia metaforycznego. Staje się synonimem negacji życiowego praktycyzmu poświęconego na ołtarzu wyższych dążeń i aspiracji. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Zdjęcia
- Asystent operatora kamery
- Scenografia
- Scenograf II
- Kostiumy
- Dźwięk
- Montaż
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Obsada aktorskaGoetheEckermannHanusiaOtyliaAugustMeyerSutorOberżystaStadelmann
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
NAUKA O BARWACH | |
Autor | Tomasz Kubikowski |