Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

GORĄCY ODDECH PUSTYNI

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1999
  • Premiera:
    1999. 10. 17
  • Barwny, 65 min

Po "Portrecie weneckim", który Teatr TV pokazał na początku roku, dziś w Studiu Teatralnym Dwójki telewizyjna inscenizacja tytułowego opowiadania z tomu "Gorący oddech pustyni". Pomieszczono w nim jedenaście opowiadań Gustawa Herlinga- Grudzińskiego z lat 1991-95, drukowanych pierwotnie m.in. w paryskiej "Kulturze". O książce wydanej nakładem "Czytelnika", nominowanej do literackiej nagrody Nike '98, Aleksander Kaczorowski napisał: "To tak naprawdę zbiór wariacji na wspólny temat: niezawinionych cierpień (...) takie i inne, nie mniej przerażające historie, zdarzają się codziennie. Są jak samo cierpienie - wszechobecne i przemilczane, bo ani nie umiemy mówić o cierpieniu, ani nie chcemy o nim słyszeć". Historię tragicznej miłości Violetty i Dereka Porterów opowiada Pisarzowi (alter ego autora?) Sędzia sądowy w szpitalu, gdzie obaj panowie trafiają po zawałach serca. Violetta była w czasie wojny sanitariuszką, pod wpływem dramatycznych przeżyć zapadła na amnezję. Mąż bezskutecznie próbował przywrócić ją życiu siłą swojej miłości. Proces mężczyzny oskarżonego o zamordowanie ukochanej był ostatnią sprawą w karierze Sędziego. Emerytowany prawnik nadal nie może do końca zrozumieć motywów tej zbrodni, ciągle do niej powraca we wspomnieniach i rozmowach. Wszystkiemu towarzyszy aura tajemnicy, doskonale oddana przez sposób filmowania przedstawionych wydarzeń. Kamera buduje niepokojący nastrój opowiadania, a aktorzy tworzą przejmujące postaci ludzi, z których każdy również naznaczony jest piętnem tajemnicy. Spektakl jest próbą znalezienia telewizyjnego ekwiwalentu dla wieloznacznej prozy Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Tuż po studiach archeologicznych Porterowie przyjechali do Włoch, osiedlili się na południu. Violetta zaczęła malować, Derek - rzeźbić. Byli w sobie szaleńczo zakochani. W maju 1939 wyjechali do Anglii, spędzili tu całą wojnę. Wrócili do Włoch w połowie lat 50. Ona zaczęła zdradzać pierwsze objawy "przechodzenia na tamtą stronę". Czytała z dziwnym nienasyceniem literaturę poświęconą okrucieństwom wojny, na wszystkich jej płótnach rozlewała się żółto- czerwona pustynia. Odchodziła coraz dalej, w głąb swojego świata. Czasami zrywała się w nocy z przerażeniem, nie wiedząc, gdzie jest. On opiekował się nią, karmił, nosił na rękach, utulał. Aż poczuł, że dłużej nie zniesie widoku umierającej za życia ukochanej istoty. Jak zeznał przed sądem, "operacja Violetty przebiegała z uśpieniem, a moja - na żywo". Cała ta historia powraca w okruchach wspomnień, wyobrażeń, skojarzeń, rekonstrukcji. Zdaniem Sędziego, dochodzenie przypomina czasami robienie niezliczonych zdjęć rentgenowskich w nadziei, że może za setnym razem odsłoni się jakaś ukryta plamka. Lecz to zabójstwo wciąż pozostaje dla niego trudną do zrozumienia, niepojętą zagadką. Zadziwiająca jest też niebywała fascynacja Pisarza przedstawionym przypadkiem amnezji, jakiś mroczny cień przesłania także jego relacje z żoną, małżonkowie nie odzywają się do siebie ani słowem. Jakiś dramat skrywa w duszy również Ksiądz, biedaczyna oczekujący w szpitalu piątego, nieuchronnego zawału. Ludzie mówią, że Pan Bóg pomieszał mu w głowie, czasami odwiedzał rybaków, schodził do morza i długo, długo mył ręce. Nie wiadomo, skąd przyszły mu na myśl słowa, które wypowiada w krótkim przebłysku świadomości - gorący oddech pustyni. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
GORĄCY ODDECH PUSTYNI
Opowiadanie
AutorGustaw Herling-Grudziński
2024.06.06 00:40:10
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.