DRUGA MATKA
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1999
- Premiera:1999. 11. 07
- Barwny, 62 min
Scenariusz spektaklu powstał na podstawie dwóch opowiadań
Hanny Krall "Druga Matka" i "Tylko króciutko...", zamieszczonych
w tomie "Taniec na cudzym weselu" (1993). Twórcy przedstawienia
podejmują trudny, ale wciąż aktualny i poruszający problem
stosunków polsko-żydowskich podczas ostatniej wojny. Dokonywane
wówczas wybory odcisnęły się na losach wielu Polaków, Żydów,
Niemców. Czy mamy prawo oceniać te wybory, czy nie wystarczy
chęć poznania i opisania oraz nauka płynąca z tej wiedzy?
"Dla nas, twórców spektaklu, radością było spotkanie z prawdą
życia, która okazywała się tym głębsza, im bardziej była sztuką -
wyznała reżyser, Izabella Cywińska. - W opowiadaniach Hanny Krall,
które są podstawą scenariusza "Drugiej Matki", wszystko zdarzyło się
naprawdę. Ale to "naprawdę" - dzięki formie podniesione do miary
odwiecznej - jest wyzbyte dosłowności i prawd potocznych. Język,
którym autorka opowiada, jest tak wyraziście prosty i precyzyjny, że
nie sposób zmienić słowa, przestawić szyku zdania, nie burząc
porządku formy. To paradoks artysty: stworzony przez niego porządek
sprawia, że życie bohaterów dramatu jest prawdziwsze od prawdy".
W milczącym kręgu stoją zwyczajni ludzie, którym przydarzyły
się niezwykłe historie tylko dlatego, że żyli w swoim czasie.
Niektórzy do końca pozostaną bezimienni. Młody mężczyzna siedzący
u szczytu stołu zaprasza kilkoro do zabrania głosu. Kobieta z
Garwolina, urodzona w czterdziestym trzecim roku, wspomina swoją
matkę. Po wylewie przestała mówić, z trudem rozpoczynała wciąż to
samo zdanie: Baśka, mamy sprawę... Jaką, nie zdążyła wyjaśnić. Po
jej śmierci córka odebrała telefon ze Szwecji, kobiecy głos
poinformował, że zmarła Leokadia nie była jej matką... Kobieta z
Węgrowa wspomina niemowlę porzucone przy drodze wiodącej z
miasteczka do Treblinki. Wszyscy wiedzieli, że to żydowskie dziecko,
nikt nie ośmielił się je podnieść. Karmił je z butelki niemiecki
żandarm, który miał w domu dwumiesięczne maleństwo. Wreszcie
podjęła zawiniątko bezdzietna kobieta... Gretchen z malowniczego
miasteczka koło Zielonej Góry, zdobytego w styczniu czterdziestego
piątego przez Armię Czerwoną, we wrześniu urodziła dziecko, owoc
gwałtu. Dwa lata później przyszła na świat jej druga córka. Ze starszą
dziewczynką Gretchen wyjechała do Niemiec, zostawiając
czteromiesięczne maleństwo w szpitalu. Dziewczynkę wzięło
bezdzietne małżeństwo zza Buga, na chrzcie nadano jej imię Teresa.
Walter, jej mąż, podejrzewa, że Gretchen zostawiła chore niemowlę
w Polsce z tych samych powodów, dla których jego matka postanowiła
pozostać na Warmii, mimo rozkazu wysiedlenia. Zatłoczone wagony,
głód, mróz... Przez 18 lat Teresa żyła "w spokojnej pewności".
Przypadkiem dowiedziała się, że nie jest córką swoich zabużańskich Spotkała "niemieckie panie", matkę i siostrę, ale jej serce
pozostało głuche na matczyne Gott zum Gruss i Krieg ist schrecklich.
Teresa płacze, gdy jej druga Matka śpiewa wileńskie piosenki...
Ksiądz ze Święcian opowiada, że jego żydowska matka położyła go na
werandzie domu jego polskiej matki, gdy nie miał jeszcze siedmiu
dni, i szepnęła: przecież Jezus był Żydem, zobaczy pani, on będzie
służył Jezusowi, jeśli pani go uratuje... Pan Bóg dosłowni
potraktował obietnicę żydowskiej matki, jej syn został księdzem. Po
12 latach w kapłaństwie dowiedział się, że jest Żydem. Jego polska
matka zginęła w Ponarach. Tam także, jak dowiedział się od stryja
odnalezionego po latach pod Tel Awiwem, został zamordowany jego
ojciec Jankiel i 5-letni braciszek Szmul... Kobieta z Zamościa, jako
dziecko wyrzucona przez okno pociągu z transportu do obozu,
odnaleziona przez psy gajowego i uratowana przez jego córkę, nie
chce słyszeć o swojej przeszłości. Nie zamierza umierać na serce
tylko dlatego, że ktoś chce powiedzieć, jak jej bracia mieli na imię...
Mężczyzna ocalony z zagłady przez panią Piekarzową był ślicznym
dzieckiem, jeździł pociągiem w tę i z powrotem, aż ulitował się nad
nim polski konduktor i oddał pod opiekę młodej, dobrej kobiecie. Po
wojnie zabrali go "jacyś żydowscy panowie". Staruszka rozpoznaje w
postawnym, przystojnym mężczyźnie tamtego malca ze złotymi lokami
- jego matka, znajoma sprzed wojny, przyprowadziła synka do niej i
wróciła do getta. Staruszka nie mogła znaleźć dla obrzezanego chłopca
bezpiecznej kryjówki, więc zostawiła go w pociągu... A pan - pyta
Człowieka w szarym ubraniu, nie wiadomo: prokuratora, adwokata
czy sędziego - kim byłby wtedy? Tym, który zostawia dziecko, który
je zabiera, czy pasażerem, który je mija.
"To Izabella Cywińska wymyśliła Człowieka w szarym ubraniu.
Położyła przed nim nie zapisaną księgę i kazała zadawać pytania.
Powiedziała: nie wiem, kim jest, niech każdy tłumaczy jego obecność
po swojemu. Co do mnie - wiem, kim jest ów młodzieniec u szczytu
stołu. Wykonuje moją robotę: pyta, próbuje zrozumieć i zapisuje.
Komu wręczy zapisaną księgę? I to wiem, ale niech każdy nazwie jej
Adresata po swojemu" - napisała Hanna Krall w programie
przedpremierowego pokazu "Drugiej Matki" w Teatrze Małym. Na to
"Spotkanie z Teatrem TV" przybył też kapłan, który był
pierwowzorem postaci Księdza ze Święcian. Z wielkim wzruszeniem
mówił o ludziach, którzy w czas straszliwej burzy rzucali innym koło
ratunkowe, i o tych, dla których tego koła zabrakło. O pytaniach,
skierowanych nie do prokuratora, obrońcy czy sędziego, ale po prostu
do naszych sumień. O pragnieniu, by nie wróciło to, co było - "Ale
gdy patrzę w szarość dnia, gdy przykładam ucho do ulicy, myślę z
obawą, że to może się powtórzyć. Niechaj więc to dzisiejsze catharsis
posłuży temu, aby tak się nie stało". [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Scenografia
- Dekoracja wnętrz
- Współpraca dekoratorska
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Opracowanie muzyczne
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Zgranie dźwięku
- Montaż
- Montaż elektroniczny
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Tresura
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Script (Sekretariat planu)
- Produkcjadla Teatru Tv
- Obsada aktorskaczłowiek w szarym ubraniukobieta z Garwolinamatka kobiety z Garwolinakobieta z Węgrowamatka kobiety z Węgrowazabużańska matkazabużański ksiądzTeresaWaltermatka Walterakobieta w futrzeGretchenstarsza córka Gretchenakuszerkaksiądz ze Święciansiostra Klarastryj Cwikobieta z Zamościastarszy mężczyzna z laskąpiekarzowakonduktormatka piekarzowejblondynstaruszkakobieta przy stolekobieta przy stolemężczyzna przy stolemężczyzna przy stoleAldona CzechrakEwa DubienieckaElżbieta KolasińskaOtylia MichałowskaJakub Rybiński
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
DRUGA MATKA | |
Opowiadanie | |
Autor | Hanna Krall |
Z tomu "Taniec na cudzym weselu" (1993) | |
Pierwowzór | |
TYLKO KRÓCIUTKO... | |
Opowiadanie | |
Autor | Hanna Krall |
Z tomu "Taniec na cudzym weselu" (1993) |