SREBRNY DESZCZ
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:2000
- Premiera:2000. 09. 25
- Barwny, 50 min
"Srebrny deszcz" to adaptacja prozy Pawła Huelle (ur. 1957),
autora m.in. słynnego "Weisera Dawidka", "Opowiadań na czas
przeprowadzki", "Pierwszej miłości i innych opowiadań" oraz
cenionego zbioru szkiców "Inne historie". Huelle, jako gdańszczanin
z urodzenia, większość swej twórczości poświęca rodzinnemu miastu
i sprawom z nim związanym. Przywiązuje wielką wagę do
realistycznego, zgodnego z autentyczną topografią miejsca akcji
swoich fabuł. Fascynuje go odkrywanie prawdziwych dziejów kultury
polskiej, niemieckiej i żydowskiej w delcie Wisły. Stara się na te
zawiłe i drażliwe często sprawy patrzeć bez uprzedzeń. W jednym z
wywiadów tak o tym mówił: "Już w dzieciństwie poszukiwanie
niemieckości Gdańska było dla mnie czymś zarazem przerażającym i
pasjonującym. Wychowywałem się w straszliwej propagandzie
antyniemieckiej, a gomułkowska szkoła też się do tego dokładała.
Moja rodzina tuż przed wojną i podczas wojny prześladowana była
przez nazistów, ale w domu nie wpajano mi nienawiści do Niemców,
zaś gdańscy "autochtoni" opowiadali mi zupełnie inną historię miasta
niż ta, której musiałem się uczyć w szkole - podział na ofiary zaczął
się więc okazywać problematyczny. To dało początek moim
poszukiwaniom".
Niewątpliwie jednym z efektów owych poszukiwań jest
"Srebrny deszcz", zaadaptowany dla sceny przez Roberta Bruttera i
Macieja Dutkiewicza. Fabuła sztuki toczy się współcześnie. Główny
bohater, starzejący się pracownik teatru Anusewicz, coraz częściej
wraca myślami do lat swej młodości na kresach i pierwszej wielkiej
miłości do dziewczyny imieniem Nina. Śni o niej, toczy wewnętrzne
dyskusje z sobą sprzed lat. Z tych sentymentalnych podróży w
przeszłość wyrywa go dopiero niespodziewana wizyta niejakiego
Winterhausa. Jest to Niemiec, mniej więcej rówieśnik Anusewicza,
który niemal do końca wojny mieszkał pod tym samym adresem.
Całkiem płynną polszczyzną zwierza się nieco zakłopotanemu
gospodarzowi, że jego ojciec miał ukryć w kredensie kolekcję cennych
monet. Zbierał je latami w tajemnicy przed żoną i podczas ewakuacji
nie zdążył zabrać ze sobą. Do końca życia stary Winterhaus uważany
był przez małżonkę i syna za niepoprawnego fantastę. Nikt w rodzinie
nie chciał wierzyć w skarb pozostawiony w gdańskim mieszkaniu. Po
śmierci rodzica, wiekowego już syna zaczęły dręczyć niezwykle
szczegółowe sny, dotyczące miejsca ukrycia monet. W końcu lekarz
zalecił mu, by po prostu odwiedził Gdańsk i sprawdził na własne
oczy, że tajemnicza kolekcja nigdy nie istniała. Taki jest właśnie
powód odwiedzin Winterhausa. Zdumiony Anusewicz przypomina
sobie jednak, że kredens, a właściwie szafkę oddał przed laty swemu
szwagrowi Benkowi. Obaj panowie jadą więc do Benka i w szopie
znajdują rozlatujący się ze starości mebel, a w nim, ukryte pod
podłogą, bezcenne numizmaty. Rychło pojawia się jednak problem.
Czy Winterhaus ma wyłączne prawo do znaleziska, czy też powinien
jakoś podzielić się z Anusewiczem i Benkiem? [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora kamery
- Oświetlenie
- Wózkarz
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Dźwięk
- Zgranie dźwięku
- Montaż
- Charakteryzacja
- Ewolucje kaskaderskie
- Redaktor prowadzący
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo planu
- Współpraca produkcyjna
- Producent
- Produkcja wykonawczadla Teatru TV
- ProdukcjaProgram 1
- Obsada aktorskaAnusewiczWinterhausBenekMłody AnusewiczZofiaNinaBarbaraKsiądzWoźna
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
SREBRNY DESZCZ | |
Autor | Paweł Huelle |