Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PARYŻANKA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    2000
  • Premiera:
    2001. 05. 07
  • Barwny, 57 min

Lekka, bezpretensjonalna, salonowa komedia z życia wyższych sfer. Tytułowa paryżanka to żona wysokiego urzędnika państwowego i matka jego dzieci, dbająca o rodzinę i karierę męża, lecz nie zapominająca o własnych przyjemnościach. A na te wciąż ma spory apetyt. Tym bardziej że jej uroda i sex-appeal ciągle przyciągają męskie spojrzenia. Trzeba wszakże dużego sprytu, by nie burząc rodzinnej harmonii, zaspokoić w pełni wszystkie potrzeby...uczuciowe. Klotylda jednak jest sprytna. Ze zręcznością biegłego dyplomaty lawiruje między mężem i kochankiem, którzy są bliskimi przyjaciółmi. Ale każdy kij ma dwa końce.
W krakowskim spektaklu akcję komedii przeniesiono w lata trzydzieste ubiegłego stulecia. Równie dobrze zresztą można ją umiejscowić w każdej epoce. Temat małżeńskiego trójkąta to przecież temat uniwersalny i stary jak świat. W sztuce Becque'a został jednak potraktowany w sposób świeży, wykwintny i pełen wdzięku. Na uwagę zasługują zwłaszcza znakomicie napisane dialogi, obfitujące w komiczne podteksty i ironiczne aluzje. W "Paryżance" dzieje się niewiele, lecz odpowiednio podany tekst wywołuje wrażenie, że akcja toczy się wartko. Krakowscy aktorzy, sprawnie poprowadzeni reżyserską ręką Andrzeja Łapickiego, nie omieszkali wydobyć wszystkich dramaturgicznych smaczków komedii Becque'a. Ot, choćby pierwsza scena. Sprzeczka między panem Lafontem a Klotyldą. On natarczywie dopytuje się, gdzie była i chce zobaczyć list od rzekomego kochanka. Ona przekornie bawi się jego zazdrością, nie przekraczając jednak granicy wyrachowanej złośliwości. Dopiero po pewnym czasie zaskoczony widz odkrywa, że Lafont nie jest mężem, lecz właśnie kochankiem Klotyldy. Rychłe nadejście prawowitego małżonka nie zmąca pogodnej tonacji sztuki. Lafont i Klotylda chwilę wcześniej zdążyli przybrać pozory niezobowiązującej pogawędki. Du Mensil zresztą bardziej niż żoną zainteresowany jest własną karierą. Właśnie ma szansę prestiżowego awansu. Jednak o intratną posadę czynią starania również inni. Du Mensil postanawia prosić o protekcję ustosunkowanego wuja. Klotylda, dla której lepsza pensja męża oznacza częstsze wizyty w drogich sklepach, doradza inną drogę. Lepiej postarać się o wsparcie pani Simpson, osoby może o niezbyt godnej reputacji, lecz za to autentycznie zaprzyjaźnionej z wieloma politykami. Ten zaskakujący pomysł wywołuje dezaprobatę Du Mensila i Lafonta. Przeradza się ona w oburzenie, gdy wychodzi na jaw, że list, który Klotylda ukrywała przed kochankiem, to w istocie zaproszenie do pani Simpson. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
PARYŻANKA
AutorHenry Becque
PrzekładLeon Schiller

Patrz także:
schowaj

  • 1960
    Spektakl telewizyjny / Henry Becque / Andrzej Szafiański
  • 1977
    Spektakl telewizyjny / Henry Becque / Jan Kulczyński
2024.06.06 00:39:49
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.