OPERA MYDLANA
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:2000
- Premiera:2001. 03. 12
- Barwny, 63 min
Gyorgy Spiro, współczesny węgierski dramaturg i krytyk
literacki, jest dobrze znany również w Polsce. Przede wszystkim jako
autor "Szalbierza", wystawianej u nas z dużym powodzeniem sztuki
o Wojciechu Bogusławskim. Na tym wszakże nie kończą się
zainteresowania Węgra kulturą polską. Spiro ma w dorobku liczne
przekłady, od Wyspiańskiego ("jest najwybitniejszym po Szekspirze
dramaturgiem") do Gombrowicza. W drugiej połowie lat
osiemdziesiątych wydał powieść "Iksowie", która wywołała skandal.
Autora posądzono o fałszowanie historii Polski z lat 1815 - 1830 i
dyskredytowanie jej wybitnych postaci, takich jak: Stanisław Staszic
czy Julian Ursyn Niemcewicz.
Kultura polska to nie jedyny obszar twórczych poszukiwań
Spiro. W sferze jego zainteresowań mieszczą się też problemy
współczesności, czego dowodzi choćby "Opera mydlana". Ta
kameralna sztuka to swoisty komentarz autora do jakże aktualnej i
głośnej sprawy odszkodowań wojennych dla Żydów. Główna bohaterka
dramatu to czterdziestodwuletnia kobieta "po przejściach", ledwie
wiążąca koniec z końcem w zaniedbanym budapeszteńskim
mieszkaniu. Pewnego dnia do jej drzwi puka agent dużej firmy,
zajmującej się pośrednictwem w sprawach odszkodowań. W zamian za
"niewielką prowizję" (bagatela: 15 procent) oferuje całkowite
zwolnienie kobiety z wszystkich biurokratycznych formalności. Ku
jego zdziwieniu bohaterka reaguje agresywnie. Dla niej sam pomysł
rekompensat dla Żydów jest czymś upokarzającym. Dowodzi, że
cierpienia, których doświadczyli, można przeliczyć na pieniądze.
Zbity z tropu akwizytor próbuje najrozmaitszych argumentacji, ale jest
bezradny. Kobieta nie zamierza podpisać z nim umowy. Nie chce też
odbierać odszkodowania, choć wcale nie kryje, że egzystuje na
krawędzi ubóstwa. Mimo że zasadniczy temat rozmowy zostaje
wyczerpany, kobieta nie wyprasza agenta z mieszkania. Wręcz
przeciwnie, dyskretnie zmienia zatłuszczony szlafrok na wyjściowe
ubranie, poprawia rozwichrzone włosy, ukradkiem maluje oczy. Gość
również jakby powoli zapominał o celu swej wizyty. Między
bohaterami rodzi się wzajemne zainteresowanie. Oboje ostrożnie
zdejmują maski niechęci, wyrachowania, obłudnej "troski o dobro
klienta". Ukazują swoje prawdziwe oblicza, naznaczone duchowymi
ranami i bolesnymi wspomnieniami. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Casting (reżyseria obsady)
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Oświetleniemistrzwspółpraca
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Charakteryzacja
- Redakcjaredaktor prowadzący
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Producent wykonawczy
- Produkcja wykonawcza
- ProdukcjaAgencja Filmowa - Teatr Telewizji
- Obsada aktorskaKobietaMężczyznaSąsiadBabciaChłopakDziewczyna
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
OPERA MYDLANA | |
Autor | György Spiró |
Przekład | Aniko Kiss |
Przekład | Stefan Zgliczyński |