NOC HELVERA
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:2000
- Premiera:2000. 09. 03
- Barwny, 67 min
"Noc Helvera" to debiut dramatopisarski wybijającej się w
polskim życiu teatralnym osobowości, która ukrywa się pod pseudonimem Ingmar Villqist. Jak wskazuje tytuł, fabuła
dramatu rozgrywa się w ciągu jednej nocy. Pod względem kompozycji
sztuka nawiązuje bowiem do starogreckiej zasady trzech jedności
(czasu, miejsca, akcji). Tematyka jest wszakże na wskroś
współczesna, choć zarazem uniwersalna i metaforyczna.
Skandynawsko brzmiący pseudonim autora znajduje
po części uzasadnienie w klimacie emocjonalnym dramatu. Oto dwoje
ludzi, matka i syn, pragnących bliskości, zrozumienia, wzajemnej
miłości, a jednocześnie zadających sobie ból. On dopiero co wrócił do
domu. Brał udział w szalejących za oknem demonstracjach i
pogromach, wymierzonych przeciwko "ścierwusom". Kim są owe
"ścierwusy" nie wiadomo. Nie wiadomo również jaka siła
(polityczna?, militarna?) ma zamiar ich zadręczyć, a w konsekwencji
eksterminować. Z rozwoju akcji wynika wszakże niezbicie, że jest to
siła potężna, której można albo się poddać, albo zginąć. Helver,
wchodzący dopiero w dorosłe życie, poddał się. Fascynuje go
militarystyczny dryl i wojskowe gadżety, którymi z lubością się
posługuje. Bezmyślnie akceptuje bestialstwo swych mocodawców.
Przerażona jego opowieściami Karla na próżno usiłuje odwrócić
rozgorączkowaną uwagę młodzieńca. Helver nie chce jeść, nie chce
odpocząć. Niespodziewanie zaczyna uczyć matkę musztry. Czyni to
z coraz większym okrucieństwem. Karla ze zgrozą stwierdza, że
chłopak postępuje tak dla jej dobra. Słyszał bowiem o Karli
nieprzychylne opinie. Czyżby i ona była "ścierwusem"? To przecież
nie może być prawda. "Ścierwusy" nie potrafią stawać na baczność,
czołgać się i maszerować, a Karla potrafi. No, jeszcze niezupełnie,
ale z pewnością wkrótce się nauczy. Po krótkim paroksyzmie szału
Helver uspokaja się. Teraz niespodziewanie do ataku przystępuje
Karla. Za pretekst służy rzekome wyrzucenie przez chłopaka jej zdjęć
z dawnych lat. Kobieta zaczyna okładać syna pięściami, miota
wyzwiska. Wynika z nich niezbicie, że Helver od urodzenia jest stałą opieką psychiatryczną...
W sztuce Villqista znakomicie splatają się tragedia rodzinna
z analizą sytuacji człowieka poddanego presji totalitarnego systemu
społecznego. Świetnie napisane role dają duże pole do popisu dla
aktorów, co - trzeba przyznać z satysfakcją - zostało wyzyskane przez
Annę Tomaszewską i Bartka Kasprzykowskiego. Tworzą oni w pełni
wiarygodne, psychologicznie skomplikowane postacie. Ascetyczna
scenografia dodatkowo uwypukla dramat, który przeżywają. Na
pierwszy plan wysuwa się matka, która jest kolejną intrygującą żeńską
heroiną w długiej galerii reżyserki Barbary Sass. To Karla bowiem
musi wziąć na swoje wątłe barki najcięższe brzemię i dokonać w
finale tragicznego wyboru: między złem a złem. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Oświetleniemistrz
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Opracowanie muzyczne
- Dźwięk
- Mikrofoniarz
- Zgranie dźwięku
- Montaż
- Montaż elektroniczny
- Charakteryzacja
- Charakteryzacja specjalna
- Redakcjaredaktor prowadzący
- Kierownictwo produkcji
- Producent
- Produkcjadla Programu 2
- Obsada aktorskaKarlaHelver
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
NOC HELVERA | |
Dramat | |
Autor | Ingmar Villqist |