KRÓLOWA I SZEKSPIR
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:2000
- Premiera:2001. 03. 26
- Barwny, 80 min
"Mieszkałam daleko od miasta. Codziennie musiałam spędzać
cztery godziny w pociągu, żeby dojechać do Buenos Aires i wrócić do
domu. Pociąg często był zatłoczony, nie bardzo umiałam
skoncentrować się na nauce, pewnego dnia wpadł mi w ręce tomik
sztuk Czechowa. Wzięłam go ze sobą do pociągu, podczas czytania
zapomniałam o całym świecie, przeczytałam całą, nie pamiętam już
którą, sztukę" - mówiła w jednym z wywiadów Esther Vilar. Po
autorze "Trzech sióstr" przyszła kolej na Szekspira, O'Neilla,
Brechta, Nestroya, Gombrowicza. Fascynacja dramatem nie
zaowocowała jednak w córce niemieckich emigrantów automatyczną
potrzebą pisania. Przynajmniej na razie. Esther Vilar (ur. w 1935)
była w trakcie intensywnych studiów medycznych, nocami zaś
zarabiała w szpitalu na ich dofinansowanie. Dopiero po przyjeździe
do Niemiec, ojczystego kraju rodziców, sytuacja się zmieniła.
Znalazłszy trochę wolnego czasu próbowała tworzyć po hiszpańsku,
lecz szybko przerzuciła się na niemiecki. Mimo częstych zmian miejsc
zamieszkania (Szwajcaria, Francja, Londyn, Barcelona) została przy
tym języku do dziś. Zasłynęła błyskotliwym cyklem eseistycznym
"Tresowany mężczyzna", "Płeć poligamiczna" i "Koniec tresury", a
także prowokacyjnym atakiem na zachodni kult młodości ("Starość jest
piękna") i głośną "Amerykańską papieżycą", poświęconą roli kobiety
w Kościele katolickim. Pisze również powieści ("Matematyka Niny
Gluckstein", "Na dziewczęcej skórze") oraz dramaty ("Speer").
Powstała w 1994 roku "Królowa i Szekspir" to klasycznie
zbudowana sztuka (jedność czasu, miejsca i akcji), dotykająca
problemów samotności, starości, sztuki, a przede wszystkim śmierci.
Fabuła rozpoczyna się na kilkanaście godzin przed zgonem królowej
Anglii Elżbiety. Monarchini zaprasza do zamku w Richmond następcę
tronu Jakuba VI, króla Szkocji; arcybiskupa Whitgifta oraz sławnego
dramatopisarza Williama Szekspira. Towarzyszy im opiekująca się
władczynią lady Southwell. Schorowana, niedołężna, zniszczona
fizycznie Elżbieta pragnie urządzić coś w rodzaju spektaklu ze sobą
w roli głównej. Temat przedstawienia - godna śmierć. Onieśmielony
Szekspir, gromiony pogardliwymi spojrzeniami Jakuba i Whitgifta, w
ogóle się nie odzywa. Zresztą nie musi. Wydaje się bowiem, że z
królową rozumie się bez słów. Zgodnie z jej życzeniem siada za
stołem i próbuje pisać dramat o swej monarchini. Ta natomiast
rozpoczyna "inscenizowanie" własnego zgonu. Nie ma w tym wszakże
ani grama pozy czy sztuczności. Mając przed sobą zaledwie kilka
godzin królowa dokonuje bilansu swego życia i panowania. Po raz
ostatni też próbuje zmierzyć się z wielkimi filozoficznymi pytaniami:
Czy istnieje nieśmiertelność? Czym jest śmierć? Co to znaczy umrzeć
godnie?
"Królowa i Szekspir" to właściwie niemal monodram, w
dodatku wymagający wybitnej indywidualności aktorskiej. Jak dotąd
rola Elżbiety ma w Polsce szczęście do znakomitych, wrażliwych
odtwórczyń. Najpierw wybitną kreację w sztuce Vilar stworzyła na
deskach łódzkiego Teatry Nowego Iwona Bielska. Teraz, przed
kamerami Teatru Telewizji, czyni to Maja Komorowska. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Oświetleniemistrz
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Choreografia
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowaJanusz Szostek
- Montaż
- Charakteryzacja
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Producent
- Produkcjadla Programu 1 TVP S.A.
- Obsada aktorskaElżbieta I, królowa AngliiLady SouthwellArcybiskup WhitgiftJakub VI, król SzkocjiWilliam Szekspir
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
KRÓLOWA I SZEKSPIR | |
Autor | Esther Vilar |
Przekład | Grażyna Dyląg |
Przekład | Bożenna Intrator |