NAJWIĘKSZE DIALOGI ŚWIATA
- Cykl
CZARODZIEJSKA GÓRA
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1992
- Barwny, 26 min
"Czarodziejska Góra" (1924), powieść Thomasa Manna, ukazuje duchowe dojrzewanie bohatera na tle prądów umysłowych zmierzchającej kultury mieszczańskiej. W widowisku wykorzystano fragmenty będące debatami dwóch mentorów Hansa Castorpa: humanisty, pisarza i skrajnego racjonalisty - Settembriniego i nihilisty, wychowanka jezuitów, rzecznika dyktatury, Naphty. Pierwszy reprezentuje idee wywiedzione z Oświecenia, drugi romantyzmu, pierwszy może uchodzić za reprezentanta kultury Zachodu, drugi Wschodu. W ich dialogach zderzają się odwieczne argumenty idealistów i materialistów. Spór oponentów kończy się tragicznie podczas pojedynku sprowokowanego przez Naphtę: Settembrini celowo strzela w niebo, w odpowiedzi Naphta popełnia samobójstwo. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Realizacja telewizyjna
- Scenariusz
- Operator kamery
- Reżyseria światła
- Scenografia
- Muzyka
- Dźwięk
- Charakteryzacja
- Kierownictwo produkcji
- Produkcjadla Programu 2 Telewizji Polskiej
- Obsada aktorskaSettembriniNaphta
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
CZARODZIEJSKA GÓRA | |
Powieść | |
Autor | Tomasz Mann |
Przekład | Jan Łukowski |
DOKTOR FAUSTUS
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1992
- Barwny, 41 min
W cyklu "Największe dialogi świata" fragmenty "Doktora Faustusa" Tomasza Manna. Powieść pisana w latach 1943-1947 oparta jest na motywie Fausta: tytułowy bohater podpisuje (lub wskutek choroby - wydaje mu się, że podpisuje) pakt z diabłem, dzięki któremu zyskuje natchnienie do tworzenia sztuki. Aby jednak podpisanie paktu było możliwe, mimo swych zainteresowań muzycznych, oddaje się zrazu studiom filozoficznym, później zaś - teologii. Właściwy czas akcji powieści obejmuje lata 1900-1935 i jest opisywany przez narratora (postać Serenusa Zeitblooma) z perspektywy czasów II wojny światowej. Podwójna narracja pozwala potraktować życie Adriana Leverkühna i jego pakt (bądź obłęd) jako metaforę historii Niemiec. Kreacja postaci Leverkühna, będšca kontaminacjš życiorysów Mozarta, Nietzschego i Strawińskiego, wymagała od Manna dużego nakładu pracy, toteż korzystał on z pomocy specjalistów z wielu dziedzin. Konsultantem muzycznym był Theodor Adorno. Przewidywania Adorna dotyczšce rozwoju kultury (i zmierzchu dziewiętnastowiecznego mitu religii sztuki) znajdujš swój wyraz w postawie Leverkühna, która jest negacjš nowożytnej tradycji kultury niemieckiej. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Realizacja telewizyjna
- Adaptacja
- Operator kamery
- Reżyseria światła
- Scenografia
- Muzyka
- Dźwięk
- Montaż
- Charakteryzacja
- Produkcjadla Programu 2 Telewizji Polskiej
- Obsada aktorska
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
DOKTOR FAUSTUS | |
Powieść | |
Autor | Tomasz Mann |
Przekład | Maria Kurecka |
Przekład | Witold Wirpsza |
Patrz także:schowaj
- 2005Etiuda szkolna / Ksawery Szczepanik
- 2017Etiuda szkolna / Anastazja Dąbrowska