ZABAWY NA PODWÓRKU
- Podtytuł: PRÓBA ZAPISU
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:2004
- Premiera:2005. 05. 15
- Barwny, 68 min
Przedstawienie dyplomowe studentów IV roku Wydziału Aktorskiego wrocławskiej PWST. Premiera: listopad 2003.
Współczesna izraelska pisarka Edna Mazya (rocznik 1949) jest
autorką licznych sztuk dramatycznych i scenariuszy, wydała również
dwie powieści. Pomysł "Zabaw na podwórku" opublikowanych w 1993
r. podsunęło jej autentyczne zdarzenie, które miało miejsce w 1988 r.
i które odbiło się głośnym echem ze względu na towarzyszący mu
długoletni proces.
W Polsce sztukę reżyserował m.in. Paweł Miśkiewicz jako
przedstawienie dyplomowe studentów IV roku Wydziału Aktorskiego
wrocławskiej szkoły teatralnej. Premiera odbyła się w listopadzie 2003
r. Poruszony spektaklem dyrektor Teatru Dramatycznego w
Wałbrzychu włączył je pół roku później do repertuaru swojej sceny.
Teraz rewelacyjny, bardzo dojrzały zawodowo, popis młodych
wrocławskich adeptów aktorstwa mogą obejrzeć widzowie Dwójki.
Przedstawienie nie epatuje drastycznością, a jednak poraża siłą
zawartych w nim emocji, cyzelowanych, narastających, dławiących.
W swoistej wizji lokalnej, służącej odtworzeniu dramatycznych
wydarzeń sprzed niemal dwóch lat, płynnie zmieniają się role katów
i ofiary: zgwałcona dziewczyna raz relacjonuje przebieg feralnych
zdarzeń, kiedy indziej przemawia jak prokurator, cytując paragrafy.
Oprawcy stają się z kolei sędziami, wyłapują słabe punkty zeznania,
podważają racje poszkodowanej.
A wszystko zaczyna się dość niewinnie. W upalne popołudnie
14-letnia Dvori nudzi się na pustym, obskurnym podwórku. Buja się
na huśtawce ze starej opony. Na podwórku jest też czwórka jej
niewiele starszych kolegów: Asaf, Gidi, Sela i Szmulik. Zagadują
Dvori, opowiadajš sproŚne żarty, zaczepiają. Dziewczyna chce być
harda, pokazuje swoją młodzieńczą butę. Odmawia oddalenia się od
boiska, na którym chłopcy chcą pograć w "kosza". Na szkolną
wycieczkę też nie pojechała, nie trzyma z "gówniarzami" z klasy.
Przyjmuje od chłopców papierosa, potem zgadza się pokazać, jak
szybko potrafi wypić trzy puszki piwa. Wstawiona śmieje się głośno,
pozwala oblać wodą, stając się podwórkową "miss mokrego
podkoszulka". Potem zaczyna tańczyć przed chłopakami
zafascynowanymi emanującym z niej erotyzmem. Kierujący grupą
Asaf, który wyraźnie podoba się Dvori, proponuje jej wieczorną
wyprawę z nimi na ryby. Dziewczyna wyraża zgodę, jakby
nieświadoma rosnącej temperatury spotkania.
Prostoduszny i szczery Szmulik, przeczuwając intencje
kolegów, próbuje ostrzec Dvori: najpierw oględnie, później wprost
mówi dziewczynie, że koledzy chcą ją "przelecieć". Ale Dvori nie
słucha go, zwłaszcza jego. Pogardza nieporadnym Szmulikiem, który
podkochuje się w niej, lecz nie umie tego okazać i nie jest tak
przystojny jak Asaf. Nastolatka zlekceważy jego słowa, a gdy już
dojdzie do nieszczę?cia, Szmulik też nie będzie umiał oprzeć się
pokusie, tym większej, że to dla nich wszystkich pierwszy raz. A
przecież Dvori chciała tylko przez chwilę być ważna, podziwiana,
znaleźć się w centrum zainteresowania. Tylko tyle.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Opracowanie tekstu
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Oświetleniemistrz
- WózkarzJanusz W. KurzyńskiPaweł Pawłowski
- Scenografia
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Charakteryzacja
- Kierownictwo produkcji
- Script (Sekretariat planu)
- ProdukcjaStudio Teatru Telewizji; dla Programu 2 TVP
- Obsada aktorskaDvoriAsafGidiSelaSzmulik
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
ZABAWY NA PODWÓRKU | |
Powieść | |
Autor | Edna Mazya |
Przekład | Michał Sobelman |