METAMORFOZY ALBO ZŁOTY OSIOŁ
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:2004
- Premiera:2005. 02. 13
- Barwny, 48 min
Spektakl przeniesiony z Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice. Premiera: 6 października 1997.
Spektakl zaraz się zacznie. Artyści poprawiają stroje, strzepują
fałdy szat, drapują na ramionach togi, chwytają rekwizyty, powtarzają
pozy, gesty i miny. Zgodnie z dobitnie wyrażoną wolą reżysera -
"Mniej wdzięków, więcej dźwięków!" - raz jeszcze cyzelują dobywane
z instrumentów tony i wyśpiewywane frazy. Jeszcze chwila, i
rozpocznie się widowisko, a dokładniej - zdaniem jego twórcy,
Włodzimierza Staniewskiego - "esej teatralny". To oryginalnie podana
opowieść o tyleż naiwnym, co namiętnym i zbytnio nadskakującym
dziewczęciu młodzieńcu Lucjuszu, który pragnąc przybrać na krótko
postać puszczyka, zamienił się przez pomyłkę w uosabiającego osła. Nim uda mu się odnaleźć i spożyć czym prędzej
wieniec z róż - jedyne ponoć lekarstwo na przywrócenie ludzkiej
powierzchowności - przeżyje wiele groteskowych, nieraz
koszmarnych, a zwykle pouczających przygód...
Awanturniczą powieść fantastyczno-satyryczną "Metamorfozy
w jedenastu księgach", znaną w tradycji literackiej jako "Metamorfozy
albo Złoty osioł", stworzył w połowie drugiego wieku po Chrystusie
jeden z najwybitniejszych pisarzy łacińskich swoich czasów, Apulejusz
z Madaury. Ten urodzony w Północnej Afryce, starannie wykształcony
w Kartaginie i Atenach, wiele podróżujący po Grecji i Wschodzie
prozaik, poeta, retor i wszechstronny erudyta oparł się na znacznie
mniej dojrzałym artystycznie greckim utworze Lukiosa z Patrai, który
z kolei korzystał z wcześniejszych o dwa stulecia erotycznych
opowieści milezyjskich Arystydesa z Miletu. "Złoty osioł" Apulejusza
wywarł znaczny wpływ na późniejsze dzieje literatury europejskiej -
od Boccaccia, przez La Fontaine'a, po Jana Andrzeja Morsztyna.
Chociaż rzymska opowieść posłużyła za kanwę spektaklu
Ośrodka Praktyk Teatralnych w Gardzienicach, zaczerpnięte z
"Metamorfoz" słowo i fabuła nie mają w widowisku pierwszorzędnego
znaczenia. Do współczesnego widza przemawiać mają aranżowane
przez artystów sytuacje sceniczne, żywe obrazy, taniec, śpiew i
muzyka, głównie wokalna będąca pieczołowitą rekonstrukcją dawnych
utworów - od starożytnej Grecji z V wieku przed Chrystusem, po
hymny wczesnochrześcijańskie. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Asystent operatora kamery
- Dramaturgia muzyczna
- Opracowanie muzyczne
- Dźwięk
- Asystent operatora dźwięku
- Udźwiękowienie
- Montaż
- Kierownictwo produkcji
- Script (Sekretariat planu)
- Współpraca produkcyjna
- Producent
- Produkcja wykonawcza
- ProdukcjaProgram 2 TVP S.A.
- Obsada aktorskaElżbieta Rojek
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
METAMORFOZY ALBO ZŁOTY OSIOŁ | |
Autor | Apulejusz |
Przekład | Edwin Jędrkiewicz |
Pierwowzór | |
APOLOGIA | |
Autor | Apulejusz |
Przekład | Jan Sękowski |
Pierwowzór | |
FAJDROS | |
Autor | Platon |
Przekład | Leopold Regner |