IFIGENIA W TAURYDZIE
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1965
- Premiera:1965. 02. 08
- Czarno-biały, 88 min
W mitologii greckiej Ifigenia pozostaje w cieniu swego sławniejszego
rodzeństwa - Elektry i Orestesa. Jej losy są wszakże nie mniej
dramatyczne, choć pozbawione piętna zbrodni. Przeciwnie, to dzięki
Ifigenii naznaczony klątwą bogów ród Atrydów doczekał się moralnego
odrodzenia. W klasycznie zbudowanej sztuce Johanna Wolfganga Goethego
mniej znana z córek Agamemnona urasta do rangi jednej z najpiękniejszych
pod względem etycznym postaci mitologii. Jako młodziutka dziewczyna
zostaje złożona w ofierze Artemidzie, by wyprosić wiatr dla greckich
okrętów płynących pod Troję. Bogini jednak w ostatniej chwili, poruszona
szlachetnością i urodą Ifigenii, zmienia zdanie i zabiera ją do swojej świątyni
w Taurydzie, powierzając funkcję kapłanki. Córka Agamemnona swą dobrocią i
łagodnością szybko zdobywa sobie względy miejscowego króla Toasa.
Przez wiele lat udaje jej się także omijać starożytne prawo, wedle którego
wszystkich cudzoziemców należy składać w ofierze bogini. Dla ukrywającej
swą prawdziwą tożsamość Ifigenii nadchodzi jednak chwila próby. Starzejący
się i osamotniony Toas prosi ją, by opuściła świątynię i żyła u jego boku.
Oburzona i przestraszona kapłanka, wbrew radom królewskiego zausznika
Arkasa, odmawia. Wyjawia przy tym monarsze nie tylko swe prawdziwe
pochodzenie, lecz także przemożne pragnienie powrotu do ojczyzny.
Zaskoczenie władcy jest ogromne. Nie uśmierza wszakże jego gniewu.
Upokorzony nakazuje Ifigenii respektować prawo mówiące o składaniu w ofierze
cudzoziemców.
Nieszczęśliwym zrządzeniem losu pierwszymi obcokrajowcami, którzy
mają być zabici na ołtarzu Artemidy, są świeżo pojmani brat Ifigenii Orestes i jego
druh Pylades. Orestesa przywiodła do Taurydy wyrocznia mówiąca, że gdy
wywiezie stąd cudowny posąg bogini, jego dusza zazna spokoju. Syn
Agamemnona ma bowiem na sumieniu straszną zbrodnię.
Ifigenia, od lat żyjąca w odosobnieniu, nie pamięta wyglądu swego brata,
nie wie nawet, że wojna trojańska już się skończyła. Pierwszy z napotkanych
cudzoziemców, Pylades, ukrywa przed nią prawdziwe imię swoje i towarzysza.
Na prośbę kapłanki opowiada smutne dzieje rodziny Agamemnona. Królewska
żona Klitajmestra, nie wiedząc, że Ifigenia żyje, nie potrafiła wybaczyć
Agamemnonowi wydania dziecka na śmierć. Podczas przedłużającej się
nieobecności monarchy wdała się więc w romans z Egistem. Gdy król powrócił
spod Troi, razem z kochankiem podstępnie zamordowała go podczas kąpieli.
Wstrząśnięta Ifigenia z najwyższym trudem ukrywa rozpacz. Nie wie jednak
jeszcze, że to dopiero połowa przerażającej historii. Drugą część, o zabiciu
Klitajmestry przez dzieci - Orestesa i Elektrę, kapłanka usłyszy z ust swego brata.
Pomimo że sztuka Goethego dotyka spraw makabrycznych i mrocznych, tchnie z niej niezwykły optymizm. Wedle autora "Fausta" człowiek nie może uciec od swego przeznaczenia. Z drugiej wszakże strony dzięki uczciwości, sprawiedliwości i umiłowaniu prawdy jest w stanie odnieść zwycięstwo nad gwałtem i nienawiścią. W dramacie Goethego przemoc, podstęp, zawiść i duma uznają wyższość niezdolnej do kłamstwa i podłości bezbronnej Ifigenii.
Polska prapremiera sztuki Goethego odbyła się w 1961 roku w warszawskim Teatrze Współczesnym. Doczekała się też wersji telewizyjnej (premiera 8 lutego 1965 roku). Nowe możliwości techniczne sprawiły, że inscenizacja Axera jeszcze zyskała na wartości. Pełnym blaskiem jaśnieje też kreacja Zofii Mrozowskiej jako Ifigenii, z pewnością jedna z najlepszych w bogatym dorobku tej aktorki. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyseria telewizyjna
- AdaptacjaEdward Csato
- Reżyseria światła
- Operator kamery
- Scenografia
- Dźwięk
- Obsada aktorskaIfigeniaOrestesToas, król TaurydyArkasPylades
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
IFIGENIA W TAURYDZIE | |
Autor | Johann Wolfgang Goethe |
Przekład | Edward Csato |