WIELOPOLE, WIELOPOLE
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1984
- Premiera:1984. 03. 27
- Barwny, 86 min
Spektakl przygotowany w 1980 roku we Florencji przez zespół Teatru CRICOT 2 we współpracy z Teatro Regionale Toscano.
Słynny spektakl Tadeusza Kantora, równie głośny jak "Umarła klasa", którą wcześniej
zadziwił świat ten "geniusz współczesnego teatru". Przedstawienie powstało podczas
włoskiego stażu teatru Cricot 2, pod patronatem Comune di Firenze i Teatro Regionale
Toscano. Premiera odbyła się 23 czerwca 1980 r. w dawnej bazylice przy via Santa Maria
we Florencji, w obecności elity krytyków włoskich i europejskich. Przedstawienie odniosło
triumfalny sukces, powtórzony później na scenach Edynburga, Londynu, Paryża, a potem
w Krakowie, Warszawie (w czasie występów zespołu zorganizowanych przez Teatr
Rzeczypospolitej zarejestrowano widowisko telewizyjne), w rodzinnym Wielopolu koło
Ropczyc, czy w pobliskim Rzeszowie.
"Wielopole, Wielopole" - dwukrotnie powtórzona w tytule nazwa wsi, w której urodził się
Tadeusz Kantor, brzmi jak melancholijne echo pamięci. Zarazem jest to sygnał tak istotnej
dla całego spektaklu powtarzalności zdarzeń, podwójności postaci, dwuznaczności
("Dwuznaczna hierarchia: manekiny (prawie żywi i jak żywi) i aktorzy (postacie żywe, ale
tylko we wspomnieniu). Naprawdę żywymi są w teatrze tylko widzowie" - zanotował Kantor
w partyturze teatralnej). Bliźniaczo podobni do siebie w wyglądzie, stroju i geście są wujowie
Karol - patriota i Olek - typowy cywil - dekownik. Szalona ciotka Mańka, która w kółko powtarza
zdanie z "Apokalipsy" i uwielbia przebierać się za nieszczęsnego Rabinka, trzykroć
rozstrzeliwanego, tak jak Chrystus trzy razy upadał pod krzyżem. Niemal wszystkie postaci
nie tylko mają swoje sobowtóry, pośmiertne manekiny - kukły, ale też grają jednocześnie
siebie i kogoś innego. Wuj Staś jest i syberyjskim Zesłańcem, i Skrzypkiem, i biednym
Podwórzowym Domokrążcą z katarynką. Rekrut jest jednocześnie Ojcem, Matkę "podrabia"
zelżona przez żołdaków Helka, Wuj Józef - Ksiądz wciela się w Ukrzyżowanego...
Nakładają się na siebie postaci wspomnienia - z dzieciństwa, z czasów pierwszej wojny
światowej, z lat okupacji.
Cały spektakl "Wielopola" to rekonstrukcja wspomnień, złożona z pięciu sekwencji: Ślub,
Lżenie, Ukrzyżowanie, Adaś odjeżdża na front, Ostatnia wieczerza. Scenerię stanowi pokój
zapamiętany z dawnych lat: kilka prostych sprzętów, okno, drzwi, na pierwszym planie
kopczyk świeżo usypanej ziemi z wbitą jeszcze łopatą i krzyżem. Na scenie przez cały czas
jest obecny Kantor, jak mistrz ceremonii albo dyrygent zespołu. "Ustawia ciągle na nowo" pokój
swojego dzieciństwa. "Pokój mojego dzieciństwa jest ciemną i zagraconą dziurą. To nieprawda,
że dziecinny pokój w naszej pamięci pozostaje słoneczny i jasny. Takim czyni go tylko
konwencjonalna maniera literacka. Jest to pokój umarły i umarłych. Przywoływany wspomnieniem
- nieustannie umiera. Gdy jednak będziemy dobywać z niego znikome fragmenty, kawałek dywanu,
okno, a za nim ulicę biegnącą w głąb, promień słoneczny na podłodze, żółte sztylpy ojca i płacz
matki, wtedy rozpocznie sklecać się nasz prawdziwy pokój dzieciństwa, i może uda się nam
sklecić również przy tej okazji nasz spektakl!" [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Scenariuszw napisach określenie funkcji: Tekst
- Reżyseria telewizyjna
- Reżyseria światła
- Operator kamery
- Opracowanie plastycznew napisach określenie funkcji: Wizja plastyczna
- Dźwięk
- Akustyka
- Współpraca technicznaEros DoniBogusława DominikStanisława Książek
- Redakcja
- Organizacja spektaklu
- Kierownictwo produkcji
- Produkcja
- Obsada aktorskaWuj Józef - KsiądzBabka KatarzynaMatka HelkaMatka HelkaOjciec Marian - Rekrut ICiotka Mańka - Wiadomo Kto - RabinekCiotka JózkaWuj KarolWuj OlekWuj Stasio - ZesłaniecAdaś - Rekrut IIWdowa po miejscowym fotografieMarzia LorigaRekrut IIIRekrut IVLoriano Della RoccaRekrut VLuigi ArpiniRekrut VIJean-Marie BarotteRekrut VIIRekrut VIIIRekrut IX