HEDDA GABLER
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1974
- Premiera:1974. 12. 09
- Barwny, 106 min
Hedda Gabler - bohaterka sztuki napisanej przez Ibsena w 1890
r. - bardzo przypomina Norę, inną heroinę norweskiego dramaturga.
Mimo młodego wieku, wydaje się wszakże kobietą znacznie dojrzalszą,
która już umie układać własne życie po swojemu i wie, co robić, by
odgrywać istotną rolę w życiu innych. Brakuje jej tylko wewnętrznego
kompasu, który wskazywałby właściwy etycznie kierunek drogi.
Zrozumiawszy swój błąd, nie jest w stanie unieść ciężaru winy, może
jedynie odejść na zawsze.
W recenzji z "Heddy Gabler", wystawionej w Krakowie w
1921 r. z Ireną Solską w roli tytułowej, Tadeusz Boy-Żeleński wyraził
swój podziw dla niestarzejącej się sztuki Ibsena. Wielki Norweg potrafił
poruszać widzów, wydobywać tragizm i wielkość tkwiące w każdym
człowieku, niezależnie od epoki, odrębności obyczajowych czy
kulturowych. Po wojnie wybitną kreację w dramacie autora "Dzikiej
kaczki" stworzyła Aleksandra Śląska. Hedda w jej interpretacji to kobieta
demoniczna, trawiona przez niezaspokojoną żądzę władzy nad
mężczyzną, która doprowadza ją aż do tragedii.
Akcja sztuki zaczyna się w chwili, gdy Hedda i Jorgen
Tesmanowie wracają z podróży poślubnej. On, historyk sztuki, doktor,
a wkrótce może profesor, cieszy się swoją małą stabilizacją. Ma śliczną
żonę, własny elegancki dom, wygodny gabinet, swoje stare ulubione
kapcie, a przed sobą - perspektywę rychłego rozpoczęcia pracy o
brabanckich wyrobach ludowych w średniowieczu. Jego sukcesy życiowe
i plany radują starą ciotkę Julię, która swojego chłopca kocha nad życie,
lecz rozczarowują Heddę. Dumna córka generała Gablera w głębi duszy
pogardza mężem, który jest mężczyzną słabym, infantylnym i nijakim,
a jako naukowiec jest tylko zręcznym kompilatorem. Gardzi też starym
adoratorem, który snuje płaską intrygę, by wreszcie móc odegrać rolę
"jedynego koguta na podwórku". Rozczarowuje ją także przyjaciel z lat
młodości, który w pewnym momencie poddał się rygorom mieszczańskiej
moralności i zbyt późno dowiódł, że jest człowiekiem myślącym
oryginalnie, twórczym i utalentowanym. Hedda szuka w życiu piękna,
ale wyobraża je sobie jako teatr gestów, poetycznych i efektownych
sytuacji. Czuje się silna i chce poczuć smak władzy nad człowiekiem.
Zaczyna działać, gdy dowiaduje się, że Eilert Lovborg mógłby zagrozić
naukowej karierze jej męża. Kiedy pijany do nieprzytomności Eilert gubi
rękopis dzieła swego życia, Hedda podsuwa zrozpaczonemu autorowi
myśl o samobójstwie. Nie ma wyrzutów sumienia, że zniszczyła
manuskrypt i jego twórcę. Ma żal, że nieszczęsny nie strzelił sobie
prosto w serce, lecz zginął w okolicznościach poniżających i
skandalicznych. Jeszcze raz zrobi więc użytek z pistoletów generała
Gablera. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Reżyseria telewizyjna
- Reżyseria światła
- Operator kamery
- Scenografia
- Opracowanie muzyczne
- Dźwięk
- Charakteryzacja
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Obsada aktorskaHedda GablerEilert LovborgJorgen TesmanThea ElvstedSędzia BrackJulia TesmanBerta
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
HEDDA GABLER | |
Dramat | |
Autor | Henryk Ibsen |
Przekład | Józef Giebułtowicz |
Patrz także:schowaj
- 1962Spektakl telewizyjny / Henryk Ibsen / Adam Hanuszkiewicz
- 1993Spektakl telewizyjny / Henryk Ibsen / Krystyna Janda