WIELKI FRYDERYK
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1981
- Premiera:1981. 10. 26
- Barwny, 135 min
"Lekcja z paru przedmiotów: patriotyzm, racja stanu, świadomość obywatelska i narodowa, zdolność krytycznej oceny rzeczywistości, dojrzałość polityczna, myślenie historyczne i perspektywiczne. Popis: aktorstwa teatralnego, o jakim prawie już się zapomina. Tylko dzięki niemu możliwa jest przejrzystość, głębia i bolesność tej lekcji. Lekcję zawdzięczamy Adolfowi Nowaczyńskiemu - autorowi i Józefowi Grudzie - adaptatorowi i reżyserowi. Popis jest dziełem odtwórcy roli głównej - Jana Świderskiego oraz jego ideowego protagonisty - Ignacego Machowskiego" - pisała recenzentka "Kultury" po premierze "Wielkiego Fryderyka" w stołecznym Teatrze Ateneum w roku 1977.
Spektakl, o którym mowa, był zaledwie drugą inscenizacją tego dramatu po wojnie. Pierwsza miała miejsce rok wcześniej w Łodzi. W czasach PRL Adolf Nowaczyński był przez długi czas konsekwentnie rugowany z obiegu kulturalnego. "Zawiniły" radykalnie endeckie poglądy, którym dawał niejednokrotnie wyraz za życia. Sława Nowaczyńskiego - publicysty politycznego i paszkwilanta - przesłoniła po wojnie jego dorobek dramatopisarski, daleko mniej napastliwy i cieszący się w latach międzywojennych sporym powodzeniem. "Car Samozwaniec", "Pułaski w Ameryce", "Komendant Paryża", "Nowe Ateny", "Cyganeria Warszawska" doczekały się wówczas licznych wystawień, nierzadko w doborowej obsadzie.
Napisany w 1909 roku "Wielki Fryderyk" nie stanowił wyjątku. Odniósł znaczny sukces sceniczny, a główna rola Ludwika Solskiego zapisała się złotymi zgłoskami w dziejach polskiego teatru.
Podobnie stało się z kreacją Jana Świderskiego, którą - tak jak i legendarne przedstawienie z Ateneum - utrwalono na taśmie telewizyjnej. Reżyser Józef Gruda znakomicie "przykroił" nieco rozwlekły tekst Nowaczyńskiego dla potrzeb sceny, nadając mu większą zwartość i dynamikę. Zachował przy tym ideową wymowę oryginału. W zamierzeniu Nowaczyńskiego "Wielki Fryderyk" to bowiem nie tylko wnikliwy portret genialnego satrapy, lecz także bezlitosne napiętnowanie polskich wad narodowych, uosabianych zwłaszcza przez biskupa Ignacego Krasickiego.
Efekt ten osiągnął autor "Gór z piasku" w bardzo prosty sposób. Umiejscowił akcję sztuki na zamku Sans-Souci, kilka lat po pierwszym rozbiorze Polski. Gospodarzem w pałacu jest oczywiście Fryderyk Wielki, mocno podstarzały, lecz ciągle inteligentny, przebiegły i wyrachowany. Otaczają go najbliżsi dworacy i polscy luminarze, którzy po rozbiorze siłą rzeczy stali się poddanymi pruskiego władcy.
Najważniejsi wśród nich to biskup warmiński Ignacy Krasicki i generałowa Skórzewska. Oboje próbują zyskać przychylność Fryderyka dla ożenków córek niemiecko-polskiego fabrykanta Gockowsky'ego z żołnierzami jego królewskiej mości. W despotycznym państwie pruskim zgoda monarchy na ślub jego żołnierza jest bowiem niezbędna. Jednak mimo starań biskupa i generałowej, sprawa nie wygląda dobrze. W wyniku intryg dworskich Gockowsky staje na granicy bankructwa. Małżeńskim rachubom nie sprzyja też niechęć i pogarda, jaką Fryderyk od lat żywi dla Polaków. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Adaptacja
- Operator kamery
- Reżyseria światła
- Dźwięk
- Montaż
- Inżynier studia
- Charakteryzacja
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Obsada aktorskaFryderyk II - Król PruskiHans von Zieten - rotmistrz huzarówBiskup Ignacy KrasickiFryderyk Wilhelm - następca tronuEwald von Herzberg - ministerAugust von Bismarck - ministerVon Rohdich - generał adiutant Króla PrusVon Bischofswerder - generał adiutant Księcia PrusGenerałowa SkórzewskaMichał Mrowiński - lektor biskupaJohann Ernest GockowskyGirolano von Lucchesini - markizTadeusz von Krasicki - second leutnantChristian von ZietenKunegunda GockowskyJustyna Gockowsky
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
WIELKI FRYDERYK | |
Autor | Adolf Nowaczyński |