POLONEZ
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1990
- Premiera:1991. 04. 22
- Barwny, 105 min
Czas tańca toczy się po kole. Rytmiczne nawroty, powtarzalność układów, kroków, figur, abstrakcyjny obrządek usuwający w cień pogmatwaną, niejednoznaczną i zaskakującą rzeczywistość. Niegdyś rytuał odprawiany ku czci bogów - dziś już tylko nieszkodliwy narkotyk pozbawiony mistycznej symboliki, nadal wywołujący ekstatyczne uniesienia. Historia tańców staje się metaforą historii narodów. W barwnych korowodach zmieniają się epoki, style, mody. W polskiej literaturze taniec naśladuje los, odzwierciedla specyficzny stan społeczeństwa. Przed "Polonezem" Sity był menuet Mickiewicza, chocholi taniec Wyspiańskiego, Gombrowiczowski kadryl - jedyna forma w świecie pozbawionym formy, tryumfalne tango Edka z Mrożkowskiej wizji kresu kultury. Metafora polskiego tańca łączy w sobie groteskę z tragizmem.
"Polonez" J. S. Sity to portret polskiej duszy, którą toczy od wieków ta sama choroba, poetycki zapis świadomości narodu schwytanego w pułapkę własnej mitologii, niezdolnego do dystansu, bezwzględnej samooceny. Przestrzeń dramatu związana realiami z wydarzeniami poprzedzającymi drugi rozbiór Polski funkcjonuje wewnątrz "Wiecznego Teraz", jest przestrzenią rytualną, określoną miarą i tempem wiersza w równym stopniu co jego sensem. Niewiele jest w polskiej literaturze współczesnej tekstów umiejętnie łączących sferę poezji, specyficzną "dyktaturę" wiersza z rygorami sceny. W "Polonezie" dramat wyłania się z układu wypowiedzi, konstrukcji fraz, zakłóceń rytmu. Tańczymy jak nam zagrają, tańczymy jak nami kieruje wodzirej. Polityczna manipulacja moskiewskich dyplomatów, groteskowa naiwność i zwyczajna podłość, tych co z tonącego statku usiłowali uciec z wypchanymi kieszeniami, złudzenia łajdaków, dramatyczne targi na Zamku Królewskim, dominująca w pertraktacjach osobowość carycy Katarzyny, jej demoniczna wręcz obecność ciążąca nad poczynaniami Stanisława Augusta, to tylko tło prawdziwego dramatu, walki o duszę narodu, walki z historią, jej bezwzględnym dyktatem, którego nigdy nie nauczyliśmy się doceniać. Polonez Ogińskiego zabrzmi w dramacie Sity dwukrotnie: po raz pierwszy odegrany w Grodnie, z wielką pompą na cześć targowickich zdrajców i ponownie na końcu - odarty z patosu, akompaniujący słowom Kościuszki "są klęski, w których drzemie ukryte zwycięstwo". "Polonez" pomimo zapładniającej wyobraźnię formy i dalekiej od szkolnych szablonów interpretacji historii rzadko gościł na scenach. Poza warszawską prapremierą w Teatrze Ateneum" z pamiętną wielką rolą Aleksandry Śląskiej w roli Katarzyny i spektaklem krakowskim, trudno wymienić znaczniejsze inscenizacje tego dramatu. Nie lubimy oglądać chwil klęsk, dramatycznych przewartościowań, odwracamy ze wstydem głowy od minionych upadków. Tę niechęć do rozgrzebywania ran bolesnych i wstydliwych spotęgować mogły wysokie wymagania postawione przed realizatorami, coraz mniejsza już wrażliwość na rytm i urodę wiersza, coraz rzadsza umiejętność jego przekazywania. Z tym większą satysfakcją odnotować należy powrót "Poloneza" w telewizyjnym spektaklu Jerzego Sztwiertni, w doborowej obsadzie i wysmakowanej oprawie scenograficznej. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Współpraca inscenizacyjna
- Realizacja telewizyjnawspółpraca
- Operator kamery
- Reżyseria światła
- Scenografia
- Asystent scenografa
- Prace scenograficzneJan Miłowskikierownictwo pracowniFranciszek Mąkosakierownictwo pracowniMaria Teckokierownictwo pracowniEwa Grabikwspółpraca
- Muzyka
- Dźwięk
- Montaż
- Charakteryzacja
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Obsada aktorskaKatarzyna II, cesarzowa RosjiAnna Nikiticzna Naryszkin, ochmistrzyni dworuJakow Jefimowicz Sievers, ambasador rosyjskiStanisław August Poniatowski, król PolskiPłaton Zubow, faworyt cesarzowejAleksandr Bezborodko, wicekanclerzSeweryn Rzewuski, hetman polny koronnyOsip Andriejewicz Igelstrom, jenerał en-chef rosyjskibiskup KossakowskiSzymon Kossakowski, hetman polny litewskiTadeusz Kościuszko, jenerał-major wojsk polskichElżbieta z Poniatowskich Branicka / Księżna Radziwiłłowahrabina OgińskaElżbieta z Szydłowskich GrabowskaStanisław Szczęsny Potocki, marszałek Konfederacji JeneralnejKrasnodębski, poseł Ziemi LitewskiejMichał Jerzy Mniszech, marszałek wielki koronnyAdam Podhorski, szambelanFranciszek Ksawery Branicki, hetman wielki koronnyBorysewicz, właściciel zajazduJózef Ankwicz, marszałek Rady NieustającejSzymon Szydłowski, poseł Ziemi CiechanowskiejAntoni Fryze, sekretarz gabinetowy królaAltesti, sekretarz ZubowaStanisław Kostka Bieliński, marszałek sejmuDyonizy Mikorski, poseł Ziemi WyszogrodzkiejoficerMichał Walewski, marszałek Konfederacji JeneralnejPiotr Ożarowski, szef Gwardii Pieszej KonnejJózef Zabiełło, wicemarszałek Konfederacji LitewskiejAntoni Pułaski, marszałek Konfederacji JeneralnejGoltz, ambasador pruskiksiążę Aleksander Michał Sapieha, marszałek Konfederacji Litewskiej; nie występuje w napisachMichał Kleofas Ogiński, podskarbi litewski; nie występuje w napisachArkadij Markow, członek Kolegium Interesu Zagranicznego; nie występuje w napisach
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
POLONEZ | |
Autor | Jerzy S. Sito |