Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

JAN MACIEJ KAROL WŚCIEKLICA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1990
  • Premiera:
    1991. 05. 27
  • 67 min

"Jan Maciej Karol Wścieklica" to w dorobku Witkacego (1885-1939) sztuka niezwykła. Jej akcja ani na jotę nie wykracza poza ramy realistycznego prawdopodobieństwa. Próżno szukać w niej groteskowej fantastyki, purenonsensu, drwin z praw logiki, fizyki, biologii. Mało też we "Wścieklicy" metafizyki, dużo za to...zdrowego rozsądku.
Do wsi Niewyrypy Małe wraca chłop samouk. W dalekim mieście zrobił olśniewającą karierę polityczną. Jednak zawiła i bezwzględna gra o władzę zabiła w nim to, co najcenniejsze - prawdziwe "ja". Teraz Wścieklica chce już tylko orać ziemię i hodować bydło. Ma nadzieję, że sielski spokój pozwoli mu odnaleźć dawnego siebie. Sprawy zaszły wszakże za daleko. Okoliczna ludność nie pozwoli mu na zabawy w medytacje. Chłopi błagają Wścieklicę, by został wójtem. Na domiar złego dyplomaci ze stolicy chcą, by kandydował na prezydenta. Dramat Witkacego wiąże się w sposób szczególny z biografią artystyczną Macieja Prusa. "Jan Maciej Karol Wścieklica" był jego reżyserskim debiutem i zarazem wielkim sukcesem. Pokazany na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych w 1969 roku stał się sensacją, świadectwem nie tylko talentu reżysera, ale i prezentacją nowych metod inscenizacji. Żywe kury fruwające po scenie i prawdziwe siano, w którym brodził rozdarty wewnętrznie bohater, robiły wrażenie. Po z górą 20 latach Prus odczytał sztukę Witkiewicza zupełnie inaczej. Akcję umiejscowił w plenerze, wśród zieleni drzew, na podwórku przed sypiącą się wiejską chałupą. Zrezygnował z wszelkiej teatralnej umowości. Wyostrzył społeczno-polityczne podteksty dramatu. Wścieklica u progu lat dziewięćdziesiątych nosi wąsy jak marszałek Piłsudski albo jeszcze ktoś inny. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
JAN MACIEJ KAROL WŚCIEKLICA
Dramat
AutorStanisław Ignacy Witkiewicz
2024.06.06 00:48:53
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.