Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

GODZINA MIŁOŚCI, NADZIEI, ROZPACZY. MONOLOGI ROMANTYCZNE

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1991
  • Premiera:
    1991. 06. 03

Niewielu jest aktorów, którzy potrafią mówić monologi romantyczne. To specyficzna i trudna umiejętność, wymagająca nie tylko odpowiedniej wrażliwości, dobrej pamięci, ale i kondycji fizycznej, specjalnej techniki oddychania i ustwionego głosu. W szkole teatralnej są zajęcia z odpowiednich przedmiotów, ale współczesna dramaturgia konstrukcji tego typu unika, a klasykę - tę największą - grywa się w teatrze rzadko. Przy czym, oczywiście, inaczej trzeba mówić monolog wierszem, inaczej prozą. Inaczej Fredrę, a zupełnie inaczej Słowackiego. Jan Englert jest specjalistą od wielkich romantycznych tyrad. Doświadczenia sceniczne (grał w "Dziadach", "Kordianie", "Irydionie") i pedagogiczne pozwoliły mu na wypracowanie odpowiednich środków ekspresji i warsztatu technicznego, niezbędnych do tak trudnego zadania aktorskiego. Przestrzeń w telewizyjnym studiu ograniczona została czarnymi ścianami. Pomiędzy nimi tylko taboret i stół, na którym stoją trzy zapalone świece. Całą resztę nastroju tworzy światło wciskające się przez dwa wykrojone w ścianach wejścia. Światło jest raz ostre i drapieżne, kiedy indziej zmiękczone przez snujący się dym. Nic, co by rozpraszało uwagę skupioną na aktorze i wypowiadanych przez niego słowach. Gustaw, Kordian i Konrad - w tej kolejności pojawiają się na scenie najwięksi bohaterowie romantyczni. Symboliczne trzy świece odmierzą wypełnione ich słowami godziny miłości, rozpaczy i przestrogi. Wielka liryczna spowiedź Gustawa, pełna chorobliwej imaginacji, urojeń, halucynacyjnych wizji, będzie płynąć chaotycznym strumieniem miłosnego wyznania. Młodzieńczy bunt Kordiana, jego desperacka polityczna walka, irracjonalny optymizm wiary w zwycięstwo idei słusznej i sprawiedliwej zostaną w Wielkiej Improwizacji Konrada przeniesione w regiony etyki, odwiecznej walki dobrego i złego, zamienione w prometejską służbę ludzkości i mesjanistyczną dla niej ofiarę. "Poezja przedstawia to - pisał Novalis - co nie daje się przedstawić; widzi rzeczy niewidzialne, czuje rzeczy niewyrażalne. Zdolność poetycka jest podobna zdolności wieszczenia, uczuciu religijnemu, obłędowi. Za pośrednictwem poezji wywołujemy wewnętrzne nastroje, obrazy, wizje. Poezja jest sztuką wzruszania duszy". [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
Utwory Adama Mickiewicza
AutorAdam Mickiewicz
Pierwowzór
Utwory Juliusza Słowackiego
AutorJuliusz Słowacki
2024.06.06 00:48:23
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.