Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PEEPSHOW U HOLZERÓW

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1993
  • Premiera:
    1994. 06. 25
  • 67 min

Markus Kobeli to szwajcarski dramatopisarz młodego pokolenia. Urodzony w 1956 w Bernie, po studiach i półrocznym pobycie w południowo-wschodniej Azji, nawiązał współpracę z radiem, później z telewizją. Jego debiut sceniczny to sztuka napisana dla teatru lalkowego w Bernie "Hirsebrei statt Pudding". Dwie następne, "Zimmer frei" i "Peepshow u Holzerów", miały swe niemieckojęzyczne premiery w Konstancji (1991 i 1990). Pierwotnie wszystkie napisane były w dialekcie berneńskim i wystawione w rodzinnym mieście autora. Komedia "Peepshow u Holzerów", w przekładzie Danuty Żmij-Zielińskiej opublikowana na łamach "Dialogu" miała polską prapremierę w gdańskim Teatrze Wybrzeże w czerwcu 1992. Później pokazał ją wrocławski "Kalambur" i Teatr Polski w Bielsku-Białej, sztuka cieszyła się olbrzymim powodzeniem.
W szwajcarskich Alpach, na skraju wsi, mieszka Hans z żoną Martą, ich dziewiętnastoletnia córka i dwudziestopięcioletni syn oraz dziadek, który skończył właśnie dziewięćdziesiąt lat. Niedawno wstawiono mu nowy rozrusznik serca, który "jeszcze nie mógł się zepsuć" - i to upewnia rodzinę, że dziadzio nadal żyje. Holzerowie wiodą żywot beznadziejnie monotonny i jałowy. Rolnictwo w górach podupada, sąsiedzi przenoszą się do niżej położonych gospodarstw. Tylko turyści masowo ciągną w góry, gdzie jest pięknie "jak na widokówce". Właściciel biura turystycznego proponuje Holzerom niezły interes: zorganizuje koło ich chałupy postój autokarów, a Hans z rodziną będą inscenizowali sielskie scenki rodzajowe, umożliwiając turystom za drobną opłatą podglądanie życia mieszkańców domu. Gospodarze odnoszą się do tego pomysłu entuzjastycznie. Wreszcie zdarzy się w ich nudnej egzystencji jakaś odmiana, a przy tym zarobią trochę pieniędzy. Z zapałem przygotowują się do peepshow, zastanawiają się, o czym rozmawiać, jak zadziwić mieszczuchów. Aby wypaść jak najlepiej, zaczynają nawet mówić do siebie "jak w teatrze" - słowami bohaterów sztuki, w której Marta wystąpiła raz w życiu, na otwarcie miejscowej sali gimnastycznej. Z czasem stają się mistrzami sztuki udawania. Interes kwitnie, ale uczestnicy tej mistyfikacji zaczynają rozumieć, że nie wszystko jest na sprzeda . "Kim ja tu właściwie jestem? Nikim? Byle kim. Czasem sam siebie już nie poznaję" - stwierdza Hans. Rodzinne konflikty przyspieszają ostateczną decyzję. Każde z Holzerów pójdzie własną drogą, mając pełną świadomość konsekwencji swojego wyboru. Oczywiście z wyjątkiem dziadka, staruszka ze sztucznie napędzanym sercem. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
PEEPSHOW U HOLZERÓW
AutorMarkus Kobeli
PrzekładDanuta Żmij-Zielińska
2024.06.06 00:48:01
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.