MEIN KAMPF
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1993
- Premiera:1993. 11. 25
- Barwny, 113 min
George Tabori mówił przed laty w wywiadach: "Jestem Węgrem i Żydem, Amerykaninem i Anglikiem. Od przeszło dwudziestu lat mieszkam w Niemczech. Świat jest bardzo mały". Jeden z najoryginalniejszych twórców współczesnej dramaturgii światowej jest w Polsce mało znany. Właściwie tylko dwa tytuły kojarzą się z jego nazwiskiem - "Peepshow" i "Mein Kampf". Tabori to postać niesłychanie barwna. Węgierski Żyd (ur.1914), wysłany przez rodziców na studia do Niemiec, wbrew ich przestrogom zajął się pisaniem, jako dziennikarz i tłumacz. W 1936 r. wyemigrował do Anglii. Był korespondentem wojennym BBC, pisał powieści, sztuki teatralne i scenariusze filmowe, m.in. dla Hitchcocka i Loseya. W Stanach Zjednoczonych, 1947 zetknął się z wieloma wybitnymi postaciami, jak Brecht, bracia Mann, Feuchtwanger, Chaplin. Sam zdobył uznanie jako reżyser. Wrócił do Europy (1971), osiadł w RFN, założył Bremeńskie Laboratorium Teatralne. Potem w Wiedniu otworzył własny teatr "Der Kreis" (Krąg). Na wiedeńskiej scenie odbyła się prapremiera dramatu "Mein Kampf" (1987). Autor nazwał go farsą. Zaskakujące określenie - w odniesieniu do postaci największego ludobójcy naszych czasów. Być może Tabori uległ wskazaniom Brechta, by wymierzać sprawiedliwość zbrodniarzom, wystawiając ich na pośmiewisko.
"Mein Kampf"odwołuje się do epizodu z lat młodości Adolfa Hitlera. Marząc o karierze malarskiej, przybywa do Wiednia, próbuje dostać się do Akademii Sztuk Pięknych. Prowincjonalny malarzyna, bez środków do życia, trafia do przytułku dla nędzarzy. Mieszkają tu dwaj Żydzi - sprzedawca książek Herzl i były kucharz koszerny Lobkowitz. Obaj starają się "ucywilizować" pełnego zahamowań młodzieńca. Herzl, domorosły żydowski filozof, staje się mentorem i dobroczyńcą Hitlera. Dwaj biedacy wciągają nieszczęsnego pokrakę do gry, która obnaża jego kompleksy, chorobliwą ambicję, antysemityzm. Toczą błyskotliwe, pełne humoru dialogi. Przyszły dyktator wychodzi z tej zabawy ośmieszony, niemniej - groźny. Spektakl jest telewizyjną wersją przedstawienia Teatru Ateneum. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Realizacja telewizyjna
- Zdjęcia
- Współpraca operatorskaZbigniew Zięcina
- Operator kamery
- Scenografia
- Muzyka
- Choreografiatanga i walca
- Pantomima
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Produkcjana zlecenie Naczelnej Redakcji Teatru Telewizji
- Obsada aktorskaHerzlLobkowitzGretchenPani TodLeopold HimmlischstWłóczęga, potem Tyrolski ĆwokWłóczęga, potem Tyrolski ĆwokWłóczęga, potem Tyrolski ĆwokWłóczęga, potem Tyrolski ĆwokWłóczęga, potem Tyrolski ĆwokWłóczęga, potem Tyrolski Ćwok
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
MEIN KAMPF | |
Autor | George Tabori |
Przekład | Danuta Żmij-Zielińska |