ZAPIS
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1995
- Barwny, 54 min
Pieniądze, miłość, flirt, pożądanie, intryga, łatwe do przewidzenia, szczęśliwe zakończenie. Finezyjna gra słów i spojrzeń, czułych gestów, gra namiętności udawanych i prawdziwych. To typowy przykład teatru uprawianego przez francuskiego pisarza. Pierre Marivaux (1688-1763), który najzasłużeniej zyskał przydomek "l'anatomiste du coeur", pozostawił ok. 40 komedii będących mistrzowską analizą uczuć miłosnych (najsłynniejsze to "Pułapka miłości" oraz "Igraszki trafu i miłości"). Lekkie i subtelne utwory Marivaux wyróżnia szczególny styl, od nazwiska autora nazwany "marivaudage". To określenie, które pierwotnie miało ośmieszyć "książkową wytworność w wysłowieniu", stało się synonimem oryginalnego stylu łączącego dowcip i ironię, wykwintny język i specyficzny sposób prowadzenia dialogu, w którym niczego nie mówi się wprost.
Podobnie jest w "Zapisie", którego premiera odbyła się w 1736 r. Tu także nikt nie mówi tego, co naprawdę czuje i czego pragnie, i nikt nie dąży do celu prostą drogą. Motorem intrygi jest ładniutka i sprytna Hortensja. Jej rękę przeznaczono w testamencie Margrabiemu, który musi ją poślubić albo podarować jej 200 tysięcy franków. Hortensja kocha młodego i przystojnego Kawalera, ale nie myśli tracić zapisu. Robi więc wszystko, aby oficjalny "narzeczony" ją porzucił. Podejrzewając, że Margrabia pała skrytym uczuciem do Hrabiny, namawia Lizetkę i Marcina, aby odpowiednio wpłynęli na swoich chlebodawców. Para służących, jak w klasycznej komedii, dobrze pilnuje swoich interesów i skojarzenie państwa byłoby dla nich korzystne, ale Lizeta, wściekła na Hortensję za uwodzenie jej chłopaka, odmawia współpracy. Odrzuca też początkowo prośbę fajtłapowatego Margrabiego, by przychylnie usposobiła do niego Hrabinę. Zakochany w pięknej wdowie Margrabia sam próbuje dać Hrabinie do zrozumienia, co do niej czuje, jednocześnie nakłaniając ją do wybawienia go od małżeństwa z niekochaną panną, a może także ocalenia jego 200 tysięcy. Hortensja jednak dobrze wie, czego chce, i stanowczo domaga się dotrzymania warunków umowy ustanowionej mocą testamentu, a łasy na jej wdzięki i majątek Kawaler czeka na efekty tych działań. Kameralny, stylowy, pełen uroku spektakl zrealizowano w naturalnych wnętrzach pałacowych. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Asystent reżysera
- Zdjęcia
- Scenografia
- Asystent scenografa
- Kostiumy
- Muzyka
- Montaż
- Montaż elektroniczny
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Charakteryzacja
- Współpraca charakteryzatorska
- Kierownictwo produkcji
- Asystent kierownika produkcji
- Producent
- Produkcjadla Teatru Telewizji
- Obsada aktorskaHortensjaMargrabiaHrabinaKawalerLizetaMarcin
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
ZAPIS | |
Autor | Pierre Marivaux |
Przekład | Tadeusz Żeleński (Boy) |
Patrz także:schowaj
- 1961Spektakl telewizyjny / Pierre Marivaux / Barbara Bormann