Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

RODZEŃSTWO

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1994
  • Premiera:
    1994. 10. 05
  • 97 min

Thomas Bernhard - ur. 10.02.1931 r. w Heerlen (Holandia), jeden z najwybitniejszych i jednocześnie najbardziej kontrowersyjnych współczesnych austriackich pisarzy - przez kilka lat pracował jako prasowy sprawozdawca sądowy, później jako bibliotekarz w Londynie. Studiował muzykologię w Salzburgu i Wiedniu, następnie przeniósł się na teatrologię, którą ukończył w 1965 r. Debiutował 1957 zbiorem wierszy "Na ziemi i w piekle". Pisał powieści ("Mróz", "Poprawka") oraz sztuki dramatyczne. Pierwsza z nich - "Święto Borysa" - powstała w 1970 r. Wzorem Petera Handke, Bernhard zerwał w Salzburgu prapremierę kolejnej swej sztuki "Ignorant i szaleniec". Ten skandal wpłynął zadziwiająco korzystnie na przyszłą jego karierę. Poza pełnospektaklowymi utworami był także autorem kilku drobnych, zabawnych dramacików, zwanych przez niego "dramolette". Zmarł 11.02.1989 r. w Gmund (Górna Austria). W swoim testamencie zakazał publikacji, wystawiania i prezentowania wszystkich swych objętych prawami autorskimi dzieł na terytorium Austrii przez czas obowiązywania tychże praw.
Akcja sztuki rozgrywa się w Wiedniu. Oto duży, rodzinny dom, ogromny jadalny pokój: w nim stare meble i portrety przodków na ścianach. Dwie siostry czekają na powrót ze szpitala chorego psychicznie brata. Obie owładnięte są jego obsesją, choć każda w inny sposób. Rozmawiają ze sobą, a właściwie mówią do siebie, torturując się słowami. Język jest ich jedyną możliwością działania, poza schematycznymi, banalnymi czynnościami - codziennym piciem tej samej herbaty, jedzeniem takiej samej bułki z takim samym masłem. W dramacie od początku wiadomo, że nic się więcej nie wydarzy. Brat, który się zjawia, jedynie zagęszcza tę klaustrofobiczną atmosferę. Jego bunt przeciw "wartościom topionym w zupie" i "fetyszyzmowi naczyniowemu" sprowadza się do działań pozornych - przestawiania mebli, przewieszania obrazów, kwestionowania wszelkich pielęgnowanych w tym domu zwyczajów, a także wartości uniwersalnych. Jedyną rzeczą, która go wiąże z siostrami jest brak rozumienia. Wykreowane przez nich światy niewiele mają wspólnego z rzeczywistością, niewiele też mają wspólnego ze sobą. W spektaklu Jacka Gąsiorowskiego rolę brata kreuje Jerzy Radziwiłowicz. Tworzy on postać wręcz perfekcyjną w swojej rozpaczy. To człowiek, który słyszy, jak jego krzyk odbija się od pustych ścian pokoju. Buntuje się, choć stracił już nadzieję na nagłą zmianę wydarzeń. "Wszystko co mnie dotyczy kończy się na próbach" - stwierdza pod koniec. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
RODZEŃSTWO
AutorThomas Bernhard
PrzekładJacek Stanisław Buras
2024.06.06 00:46:21
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.