Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

TOMMASO DEL CAVALIERE

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • Premiera:
    1996. 04. 24
  • 76 min

Autorski spektakl Rolanda Rowińskiego z muzyką Henryka Miśkiewicza, na motywach opowiadania Juliana Stryjkowskiego "Tommaso del Cavaliere" (1982). Wysublimowana plastycznie, oryginalna wizja opowieści o niespełnieniu - w miłości i w sztuce. Michał Anioł, tragiczny bohater, mówi słowami swoich sonetów i listów - o miłości, która trawi duszę "ogniem spalającego się drzewa", o pięknie nagiego ciała, przed którym artysta nie umie się bronić. Na konfabulację literacką nakładają się przekazy historyczne, przywołujące autentyczne epizody z biografii mistrza, m.in. spotkanie z papieżem Juliuszem II, konflikt z Danielem da Volterrą. Z mozaiki obrazów, intymnych zwierzeń, relacji współczesnych, którzy widzieli rzeźbiarza przy pracy, wyłania się wizerunek genialnego artysty i udręczonego człowieka. Michał Anioł jako artysta - zlany potem, przysypany pyłem, skupiony jak do ataku na bryłę marmuru. załamany, niezdolny wyciosać kształtów, które odpowiadałyby jego wizji. Odpierający zarzuty hierarchów Kościoła, że na fresku jest zbyt mało złota, święci wyglądają biednie i odwracają się do patrzących plecami.
Stary, schorowany Michał Anioł musi stoczyć ostatnią bitwę w obronie swojej sztuki. Dawny przyjaciel da Volterra jest gotów przysłonić nagość postaci na fresku "Sąd Ostateczny", zgodnie z poleceniem Watykanu. Później z tą samą misją przybywa do umierającego artysty kardynał Salviati. Pokazywanie nagich ciał w świętym miejscu jest niedopuszczalne, ciało to siedlisko grzechu, tłumaczy. - I duszy - ośmiela się przypomnieć artysta. I Michał Anioł jako człowiek wewnętrznie rozdarty, ciągle przekonujący sam siebie, że miłość jest uczuciem szlachetnym, więc nie może budzić potępienia. Zauroczony młodym adeptem malarstwa Tommaso del Cavaliere, wpatrujący się w jego piękne ciało opromienione światłem, bezwiednie szukający bliskości, całujący dłoń młodzieńca. - Był nędzarzem przez pana - z wyrzutem powie do pięknego del Cavaliere Antonio, jedyny, który rozumiał Michała Anioła i zawsze był przy nim. Antonio Urbino jest narratorem całej opowieści - on przywołuje sceny z życia artysty, od najwcześniejszych obrazów zapamiętanych z dzieciństwa po ostatnie chwile mistrza i czas po jego śmierci, gdy wraz z przyjaciółmi robią wszystko, by wypełnić jego ostatnia wolę i złożyć jego prochy w rodzinnej Florencji. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
TOMMASO DEL CAVALIERE
Opowiadanie
AutorJulian Stryjkowski
2024.06.28 00:28:28
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.