Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

MIRANDOLINA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • Premiera:
    1996. 07. 01
  • 83 min

Kiedy Carlo Goldoni (1707-93) znalazł się wśród słuchaczy renomowanego kolegium Ghislieri w Pawii, otrzymał dostęp do niezmiernie zasobnej szkolnej biblioteki. W swych "Pamiętnikach" pisał: "W bibliotece było kilka półek zastawionych zbiorami komedii starożytnych i współczesnych. Stanowiły one moją ulubioną lekturę. Grzebiąc w tej bibliotece, znalazłem w niej teatr angielski, teatr hiszpański i teatr francuski; nie znalazłem tylko teatru włoskiego(...) Z ubolewaniem stwierdziłem, że brakuje czegoś bardzo istotnego narodowi, który stworzył sztukę dramatyczną wcześniej niż inne narody nowożytne; nie mogłem pojąć, jak to się stało, że Włochy zlekceważyły tę sztukę, poniżyły ją i zepsuły. Zapragnąłem gorąco, aby ojczyzna moja wzniosła się do poziomu innych krajów i poprzysiągłem sobie działać w tym kierunku..." Przejście od słów do czynów nie było wszakże proste. Na scenach osiemnastowiecznej Italii wciąż królowała commedia dell'arte. Jednak to, co niegdyś było w niej żywe, twórcze i nowatorskie, z czasem wyrodziło się w "nędzne arlekinady, szpetne a gorszące awantury miłosne i żarty". Patriotyzm Goldoniego nie pozwolił mu jednak całkowicie zerwać z ojczystą tradycją. Zafascynowany oświeceniową komedią francuską tchnął tylko nowego ducha w zaskorupiały teatr włoski, nie niszcząc w nim tego, co uważał za cenne i niepowtarzalne. W ten sposób ukształtował się oryginalny styl Goldoniego. Cechowały go podniesienie znaczenia słowa i dialogu, rezygnacja z masek noszonych wcześniej przez aktorów, zastąpienie pustej błazenady i popisów akrobatycznych realistycznymi obrazami współczesnego życia i obyczajów. Efektem nowej poetyki były m.in. "Sługa dwóch panów", "Awantura w Chioggi" czy "Mirandolina" - arcykomedie, do dziś grane na scenach świata.
"Mirandolinę" inaczej "La locanierę", czyli "oberżystkę", zadedykował Goldoni Magdalenie Mariani - aktorce trupy teatralnej Medebacha, dla której pisał swoje komedie. Akcja sztuki toczy się we Florencji w gospodzie tytułowej bohaterki. Do młodej i pięknej oberżystki zaleca się dwóch lokatorów - arystokratów. Jeden, nie mając grosza przy duszy, próbuje pozyskać jej względy wykwintnymi komplementami i propozycjami "opieki". Drugi głośno potrząsa kiesą i zasypuje Mirandolinę kosztownymi upominkami. Gospodyni pozostaje jednak nieugięta. Miła, uprzejma, lekko kokietująca podtrzymuje afekt obu kawalerów wyłącznie dla dobra kondycji finansowej gospody. Dopiero opryskliwe zachowanie trzeciego gościa, programowo pogardzającego kobietami, skłoni ją do zmiany taktyki. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
MIRANDOLINA
AutorCarlo Goldoni
PrzekładZofia Jachimecka
2024.06.06 00:45:07
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.