Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

KTO MÓWI O CZEKANIU?

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • Premiera:
    1996. 03. 06
  • 68 min

Telewizyjna wersja sztuki, która miała swą prapremierę na scenie kameralnej Teatru Wybrzeże w Gdańsku. "Kto mówi o czekaniu?" (1994) to pierwsza sztuka Pawła Huelle, prozaika, poety, dziennikrza. Urodzony w 1957 r. autor, absolwent filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego, błyskotliwie zadebiutowałw 1987 r. powieścią "Weiser Dawidek", wyróżnioną m.in. Nagrodą im. Kościelskich i miesięcznika "Literatura", przetłumaczoną na kilka języków i wydawaną przez prestiżowe oficyny zachodnie. Jego druga książka, tom "Opowiadania na czas przeprowadzki", otrzymała niemiecką nagrodę literacką im. Andreasa Gryphiusa. Z przychylnym przyjęciem krytyki spotkał się również zbiór poetycki zatytułowany "Wiersze". Jak powiedział pisarz w jednym z wywiadów, zwraca się w swojej twórczości do człowieka refleksyjnego, "który lubi, gdy opowiada mu się różne historie, czyli docenia pierwotną funkcję literatury. Lubi on taki rodzaj tekstu literackiego, który jest napisany prosto i prostym językiem, a jednocześnie nie jest prostacki, ma swoje piętra, do których czytelnik może, ale nie musi dotrzeć".
"Kto mówi o czekaniu?" to opowieść o dwóch nie spełnionych aktorach. Polak i Irlandczyk, tak różni i tak podobni do siebie, błąkają się po Francji, ze zmiennym szczęściem próbują znaleźć sobie jakąś pracę, marzą o zagraniu własnej wersji Becketta w Paryżu. Na drodze, znużeni i niezdecydowani, co począć ze sobą, wspominają klęski wieku męskiego i pogmatwane dzieciństwo, swoich ojców, polskiego bolszewika i irlandzkiego bigota. Nadbiega "głupia Margot", opowiada o napadzie w okolicy, policji poszukującej sprawców. Koniecznie chce iść razem z nimi, "jak trójka przyjaciół na śmierć i życie, jak w książkach". Przebrana w hipisowskie szmaty dziewczyna, u której nocą mogli bywać wszyscy i każdy dostał to, czego chciał, rozumie, że w życiu najgorsza jest samotność. Ona też rozpaczliwie poszukuje przyjaźni i akceptacji. Przekonuje obu mężczyzn, że powinni grać, bo są świetni, obiecuje załatwić przesłuchania w Paryżu, wreszcie szantażem zmusza ich, aby zabrali ją ze sobą. W stolicy nie wiedzie im się najlepiej, w końcu ich klęska staje się oczywista. Kiedy żegnają się na schodach metra, bez złudzeń rozliczając się z porażek i marzeń, ich dialog przerywają okalski. Bezimienni kloszardzi z paryskiego metra czują, że to było "o nich". Gdy pojawia się cień nadziei, że tym razem się uda, na ich rękach zatrzaskują się kajdanki. Jeszcze raz będą musieli dźwigać się z upadku, jeszcze raz odpowiadać na te same pytania - czekać czy wracać, jak jest prawda o nich, co jest w życiu najważniejsze. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
KTO MÓWI O CZEKANIU?
AutorPaweł Huelle
2024.06.06 00:45:05
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.