HISTORYJA O CHWALEBNYM ZMARTWYCHWSTANIU PAŃSKIM
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1995
- Premiera:1995. 04. 10
- Barwny, 95 min
Przedstawienie powstało w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, premiera odbyła się w Wielką Sobotę 1993.
Spektakl nagrodzony Grand Prix XIX Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Polska". Widowisko telewizyjne jest rejestracją przedstawienia przygotowanego w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu (premiera w kwietniu 1993). Misterium Mikołaja z Wilkowiecka (ok. 1524-1601) to pierwszy znany i najgłośniejszy dramat staropolski. Autor (niektórzy badacze sądzą, że raczej tylko redaktor), kaznodzieja i pisarz religijny, prowincjał zakonu paulinów, pod koniec życia został podniesiony do godności przeora w Rzymie. Nieobce mu więc były średniowieczne misteria, popularne w Europie widowiska o charakterze religijnym, tematycznie związane przede wszystkim z Nowym Testamentem. Wraz ze schyłkiem epoki na Zachodzie gatunek ten zaczął tracić swą żywotność, natomiast w Polsce rozwinął się dopiero w dobie renesansu. Misteria nabrały charakteru bardziej świeckiego, grano je nie tylko w kościołach. Świętość zmieszała się z codziennością, misterium weszło raczej w orbitę teatru ludowego. "Historyja..." ilustrująca wydarzenia Wielkiej Nocy wędrowała przez polskie sceny przez 400 lat. Współcześnie odżyła w latach 60. i 70. Głośna inscenizacja Kazimierz Dejmka ze scenografią Andrzeja Stopki w łódzkim Teatrze Nowym w 1961 r., rok później w Narodowym, grana potem w wielu innych teatrach w kraju i za granicą dała początek pewnej tradycji teatralnej.
Piotr Cieplak zerwał z kanonem inscenizacyjnym wytyczonym przez Dejmka i Stopkę. Stworzył misterium na wskroś współczesne, przeniknięte duchem wiary, ewangeliczną prostotą, dotykające podstawowego problemu naszego świata - tajemnicy zła i przemocy. Diabły i anioły są zwykłymi ludźmi, we współczesnych kostiumach, podobnie jak Jezus, który też jest zwyczajnym człowiekiem. Reżyser wprowadził na scenę rockową grupę Kormorany i ostrą muzykę zamiast chórów anielskich. Wykorzystał proste, ale też "głośne" elementy scenograficzne, m.in. w kulminacyjnej scenie walki Jezusa z diabłami olbrzymia stalowa tuleja przetacza się na jedną i drugą stronę, jakby ważyła się szala zwycięstwa w odwiecznej walce dobra ze złem. Inscenizacja nawiązująca do konwencji wielkich widowisk rockowych wzbudziła entuzjazm zwłaszcza wśród młodych widzów. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Zdjęcia
- Współpraca operatorska
- Oświetlenie
- Scenografia
- Współpraca scenograficznaDanuta Wilk
- Muzykaw składzie: Marzena Wrońska-Gołacka, Jacek "Tuńczyk" Fedorowicz, Piotr "Blusmen" Jankowski, Paweł "Wielorybek" Czepułkowski, Krzysztof "Koń" Konieczny, Michał "Majk" Litwiniec, Artur "Gaja" Krawczyk
- Wykonanie muzykiw składzie: Marzena Wrońska-Gołacka, Jacek "Tuńczyk" Fedorowicz, Piotr "Blusmen" Jankowski, Paweł "Wielorybek" Czepułkowski, Krzysztof "Koń" Konieczny, Michał "Majk" Litwiniec, Artur "Gaja" Krawczyk
- Realizacja nagrańw składzie: Marzena Wrońska-Gołacka, Jacek "Tuńczyk" Fedorowicz, Piotr "Blusmen" Jankowski, Paweł "Wielorybek" Czepułkowski, Krzysztof "Koń" Konieczny, Michał "Majk" Litwiniec, Artur "Gaja" Krawczyk
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Charakteryzacja
- Redakcja
- Kierownictwo produkcji
- Obsługa planuPaweł LachMarian Wołczecki
- Produkcja
- Obsada aktorska
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
HISTORYJA O CHWALEBNYM ZMARTWYCHWSTANIU PAŃSKIM | |
Autor | Mikołaj z Wilkowiecka |
Patrz także:schowaj
- 2016Spektakl telewizyjny / Mikołaj z Wilkowiecka / Piotr Tomaszuk
- 2023Spektakl telewizyjny / Mikołaj z Wilkowiecka / Jarosław Gajewski