Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

CIĘŻKIE CZASY

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1995
  • Premiera:
    1997. 01. 12
  • Barwny, 73 min

Wielokrotnie z powodzeniem wystawiana w polskich teatrach komedia Michała Bałuckiego (1837-1901), dramatopisarza w swoim czasie dorównującego powodzeniem u publiczności Fredrze i Zapolskiej. "Ciężkie czasy", sztuka z 1889 r., pochodzi z okresu szczytowej popularności autora, podobnie jak komedie zaliczane do klasyki gatunku : "Grube ryby", "Dom otwarty", "Klub kawalerów".
Bałucki tym razem wyśmiewa przywary nie mieszczaństwa, lecz szlachty galicyjskiej - niegospodarność, rozrzutność, życie na pokaz, próżność wszelkiego rodzaju. Wedle jego diagnozy, sprawcami "ciężkich czasów" są ci, którzy na nie narzekają. Refleksja godna uwagi do dziś. Komediopisarz wprowadza na scenę galerię barwnych postaci, z których większość dumnie dzierży "sztandar szlacheckiej godności" pomimo plag, jakie los im zsyła. Grad młóci, powodzie zalewają, niszczą podatki albo Żydzi siedzą na karku, a szlachta z desperacji pije węgrzyna i szampana. Bajkowski zgrał się do nitki, Giętkowski ma więcej długów niż włosów na głowie, bo majątek po ojcu poszedł na zbytki i fanaberie żony i córki, wciąż pozostającej w panieństwie, Kwaskiewicz jest przekonany, że czegokolwiek szlachcic się tknie, i tak się nie uda. Jedynie tradycjonalista Żuryło, który umie poprzestać na małym, źródeł bogactwa szuka w gospodarowaniu oszczędnym i racjonalnym. Lechicki, gospodarz domu, w którym zbierają się panowie szlachta z rodzinami, przekazał majątek synowi - panicz Juliusz chce gospodarzyć "po amerykańsku", a na razie szasta pieniędzmi rodziny, by zrobić wrażenie na potencjalnych partnerach w interesach. Młody Lechicki planuje założenie Banku Ratowania Szlachty, a w dalszej kolejności - budowanie fabryk, które przyniosą miliony, ponieważ Ameryka zasypuje Galicję zbożem i na polu rolnictwa "kraj leżący poza kręgami cywilizacji europejskiej" nie może konkurować ze światowymi producentami. Naradę, jak "naszą Galicję" przekształcić w "drugą Belgię" albo jakieś inne Eldorado, przerywa elektryzująca wszystkich wiadomość, że niebawem przybędzie w te strony z Wiednia bliżej nie znany książę, który pragnie kupić w okolicy dobra ziemskie. Zebrani natychmiast wzniecają swary, u kogo gość się zatrzyma, kto będzie prezesem komitetu powitalnego i jakie stroje winny obowiązywać, fraki czy kontusze. Jak "prawdziwi sarmaci", w myśl zasady "zastaw się a postaw się", wyzbywają się resztek majątków, by podjąć księcia ze staropolską gościnnością i samemu pokazać się od najlepszej strony, bo każdy po cichu liczy na jakieś korzyści z osobistej znajomości z tak ważną figurą. Niespodziewanie zamiast oczekiwanego księcia do majątku Lechickich przyjeżdża z Wiednia Natalka, "coś w rodzaju narzeczonej", porzucona przez Julka bez należnej odprawy. Jej pojawienie się jest źródłem szeregu komicznych nieporozumień. Równolegle rozwija się motyw czystej, romantycznej miłości Broni Lechickiej i młodego Żuryły, szlachetnego, oddanego rodzinie i pracy Karola. Ze splotu różnych wątków powstaje wcale zabawna historyjka, rozegrana przez popularnych, lubianych aktorów z werwą i dużym wyczuciem komizmu sytuacji i postaci. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
CIĘŻKIE CZASY
Komedia
AutorMichał Bałucki

Patrz także:
schowaj

  • 1979
    Spektakl telewizyjny / Michał Bałucki / Jerzy Afanasjew
2024.06.06 00:43:54
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.