33 OMDLENIA
- Tytuł alternatywny: TRZYDZIEŚCI TRZY OMDLENIA
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1995
- 79 min
Telewizyjna wersja przedstawienia z Teatru STU w Krakowie (premiera w styczniu 1994). Na spektakl składają się trzy miniatury dramatyczne: "Oświadczyny", "Niedźwiedź", "Jubileusz", połączone fragmentami "Łabędziego śpiewu" i "Rozmowy o teatrze" Antoniego Czechowa (1860-1904). Mistrzowsko rozegrane scenki łączy też ta sama obsada i elementy scenografii, sugerujące związek pomiędzy poszczególnymi historyjkami. Każdy z wykonawców pojawia się w trzech wcieleniach. Zbigniew Zapasiewicz jest niezgułowatym starającym się w "Oświadczynach", dziarskim, krzepkim jak "Niedźwiedź" oficerem w stanie spoczynku i schorowanym, okutanym w szale, żałosnym, ale wcale niegłupim urzędnikiem bankowym w "Jubileuszu". Leon Charewicz także gra postaci diametralnie różniące się wyglądem i temperamentem. Jest porywczym tatusiem podstarzałej panny na wydaniu, gamoniowatym, spłoszonym sługą fertycznej wdowy i czarującym, lubiącym zadawanie szyku bankowcem-jubilatem. Olga Sawicka również zmienia się nie do poznania - jako mało urodziwa a wielce kłótliwa panna, poetyczna wdowa skrywająca pod głęboką żałobą ognisty temperament i jako żona, która gadulstwem, jękami i krzykiem potrafi wszystkich wykończyć, ale też wszystko załatwić. Elementem dodatkowo spajającym trzy utwory dramatyczne są monologi Starego Aktora. W pustym teatrze, na widowni i za kulisami, Krzysztof Stelmaszyk ucharakteryzowany na stojącego nad grobem starca snuje rozważania o kondycji aktora, teatrze i życiu artysty. Z rozrzewnieniem wspomina dawne, dobre czasy, gdy ze sceny płynęły słowa pełne szlachetności, mądrości i pasji, a widz, patrząc na pełną ekspresji grę, ronił łzy albo czuł mróz wędrujący po kościach. Dzisiejsi dramaturdzy i aktorzy, jego zdaniem, ledwie odwzorowują realne postaci i sytuacje, podczas gdy publiczność ma "po dziurki w nosie" tego, co i tak zna z życia. W zgodzie z tą wskazówką, twórcy spektaklu odrzucają wszędobylski realizm. Skłaniają się raczej ku karykaturze, co od pierwszej sceny podkreślają przyklejone, wielkie nosy obojga kandydatów do ożenku, peruka kawalera, przesadna charakteryzacja, interpretacja i sam sposób mówienia ocierające się o parodię. Z oświadczynami wybiera się po sąsiedzku Iwan Wasiliewicz, mężczyzna w wieku krytycznym, który ma chore serce, ustawiczne palpitacje, podagrę, cierpi na bezsenność i chroniczną skłonność do pieniactwa. Ta sama przypadłość trapi Natalię Stiepanownę i tatusia wybranki, toteż wizyta ma przebieg nader burzliwy i tym zabawniejszy dla widzów. Bohaterką drugiej miniatury jest wdowa po Iwanie Wasiliewiczu, która od śmierci męża nie opuściła czterech ścian i ślubowała dochować mu wiary poza grób. Sentymentalną, wytworną damę nieoczekiwanie nawiedza impetyczny porucznik artylerii w stanie spoczynku, Grigorij Smirnow, gwałtem domagając się zwrotu zaciągniętej przez nieboszczyka pożyczki. Rozmowa o sprawach finansowych schodzi na całkiem inne tory. Niewiasta z charakterem jest gotowa stanąć do pojedynku z tym żołdakiem, niedźwiedziem, monstrum. On zaś, który sam rzucił dwanaście kobiet, a jego dziewięć rzuciło, rozmigdalony i rozcukrzony zdobywa się na gest zaskakujący. Trzecia opowieść o jubileuszu, który się nie odbył z powodu głupiej baby, pokazuje jeszcze inną stronę damsko-męskich kontaktów. Elegancki w każdym calu szef i stłamszony urzędnik bankowy, który mimo rozlicznych przeszkód usiłuje przygotować na czas sprawozdanie finansowe, stają oko w oko z Natalią Stiepanowną Smirnową. Jej mężowi, emerytowanemu urzędnikowi sektora wojskowego, niesłusznie potrącono z pensji pewną kwotę. Upiorny babsztyl, zawodząc w kółko: ja jestem kobieta słaba, bezbronna, żyłki nie ma we mnie zdrowej - usiłuje wyegzekwować całą sumę od Bogu ducha winnych bankowców. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Opracowanie muzyczne
- Dźwięk
- Montaż
- Scenografia
- Obsada aktorskaStary Aktor
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
ŁABĘDZIA PIEŚŃ | |
Autor | Antoni Czechow |
Przekład | Artur Sandauer |
Pierwowzór | |
OŚWIADCZYNY | |
Dramat | |
Autor | Antoni Czechow |
Przekład | Artur Sandauer |
Pierwowzór | |
JUBILEUSZ | |
Dramat | |
Autor | Antoni Czechow |
Przekład | Artur Sandauer |
Pierwowzór | |
NIEDŹWIEDŹ | |
Dramat | |
Autor | Antoni Czechow |
Przekład | Artur Sandauer |
Patrz także:schowaj
- 1990OŚWIADCZYNY w TERAZ JASpektakl telewizyjny / Maja Komorowska
- 1971OŚWIADCZYNY w OŚWIADCZYNY. JUBILEUSZSpektakl telewizyjny / Antoni Czechow / Jerzy Antczak
- 1957Spektakl telewizyjny / Antoni Czechow / Stefan Drewicz
- 1957Spektakl telewizyjny / Antoni Czechow / Zbigniew Kuźmiński
- 1963Spektakl telewizyjny / Antoni Czechow / Jacek Szczęk
- 1990JUBILEUSZ w TERAZ JASpektakl telewizyjny / Maja Komorowska
- 1971JUBILEUSZ w OŚWIADCZYNY. JUBILEUSZSpektakl telewizyjny / Antoni Czechow / Jerzy Antczak
- 1987Spektakl telewizyjny / Antoni Czechow / Wacław Jankowski
- 1972Spektakl telewizyjny / Antoni Czechow / Andrzej Szalawski
- 1984Spektakl telewizyjny / Antoni Czechow / Tadeusz Junak
- 1961ŁABĘDZI ŚPIEW w ŁABĘDZI ŚPIEW. CHÓRZYSTKASpektakl telewizyjny / Antoni Czechow / Jerzy Antczak
- 1957Spektakl telewizyjny / Antoni Czechow / Czesław Szpakowicz
- 1962Film fabularny - telewizyjny / Jerzy Antczak
- 1973Spektakl telewizyjny / Antoni Czechow / Konstanty Ciciszwili
- 1993Spektakl telewizyjny / Antoni Czechow / Tomasz Zygadło