KRÓTKI KURS MEDIALNY
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:2002
- Premiera:2002. 12. 02
- Barwny, 67 min
W tytule sztuki Bruttera i Wiszniewskiego pobrzmiewa gorzka i
smutna ironia. Akcja "Krótkiego kursu medialnego" nie toczy się bowiem
podczas warsztatów dziennikarskich (chyba że bardzo specyficznie
rozumianych) tylko w zasypanym w wyniku bombardowania magazynie.
Jest rok 1995, trwają walki o Grozny. Z jednej strony Czeczeńcy, z
drugiej Rosjanie, a pomiędzy nimi - korespondenci zagraniczni,
szukający atrakcyjnych tematów i wstrząsających zdjęć, dystansujący się
od okrucieństw i cierpień walczących stron. Zagadkowy kaprys losu
sprawia jednak, że w zbombardowanym magazynie znajdą się wszyscy
"aktorzy" tej wojny, zarówno jej uczestnicy, jak i obserwatorzy. Jest
dwóch Czeczeńców, jest ranny Rosjanin, rosyjska matka szukająca
zaginionego syna, dziennikarze dwóch konkurencyjnych stacji -
angielskiego BBC i amerykańskiego ABC oraz tzw. freelancer, czyli
łowca zdjęć z pierwszej linii frontu. Uwięzieni pod stertami gruzu muszą
nagle wspólnie działać, by wydostać się z pułapki. W przeciwnym razie
z pewnością znajdą ich Rosjanie. Dla Czeczeńców oznacza to niechybną
śmierć, a dla reporterów niekoniecznie uwolnienie. Możliwości ucieczki
jednak nie ma. Stresująca, ekstremalna sytuacja, szokująca zwłaszcza dla
dziennikarzy, którzy przypadkiem stali się ofiarami "cudzej" wojny,
skłania ich do głębszego wejrzenia w siebie i do refleksji nad sensem
własnego zawodu.
Niepostrzeżenie sztuka Bruttera i Wiszniewskiego
nabiera cech uniwersalnych. Przestaje być tylko zręcznie opowiedzianą
wojenno-sensacyjną historią osadzoną w konkretnym "tu i teraz". Staje
się druzgocącą krytyką współczesnej machiny medialnej, rujnującej życie
swym pracownikom i wypaczającej prawdę w imię oglądalności. Wnioski
to być może niezbyt odkrywcze, lecz sugestywnie, czasem wręcz
przejmująco, uzasadnione losami bohaterów sztuki. Wszyscy oni są
życiowymi rozbitkami. W pogoni za sukcesem dobrowolnie pozbawili się
rodzin, szczęścia osobistego, a często i godności. Praca i rywalizacja
stały się narkotykiem pozwalającym zapomnieć o rosnącej w nich pustce.
W porównaniu z Chrisem czy Kathy osaczeni Czeczeńcy i zbolała
rosyjska matka wydają się ludźmi niemal szczęśliwymi. Mają swojego
Boga, do którego się modlą. Mają swój naród, którego synami się czują.
Mają wreszcie swoje dzieci, dla których żyją. Wszyscy jednak
identycznie podlegają absurdalnej, barbarzyńskiej logice wojny, która nie
ma względu na prywatne dramaty jednostek. Pamięć o nich zginie w
ruinach po kolejnym bombardowaniu. A jeśli nawet ktoś kiedyś odnajdzie
kasetę z nagranymi przez Chrisa i Kathy ostatnimi relacjami, to czy staną
się one czymś więcej niż kolejnym, utopionym w telewizyjnej papce,
sensacyjnym "newsem"? W sam raz na krótki rzut oka pomiędzy kęsem
hamburgera a łykiem coca coli. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorskaw napisach nazwisko: Radkiewiczw napisach imię: PiotrPiotr Tarla
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Kostiumy
- Współpraca kostiumograficzna
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Charakteryzacja
- Redakcjaredaktor prowadzący
- Efekty pirotechniczne
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Kierownictwo planu
- Producent wykonawczy
- Produkcja wykonawcza
- ProdukcjaProgram I TVP S.A.
- Obsada aktorskaMatkaKathyStary CzeczenFreelancerChrisJurekSzamilChłopakAndriejPułkownikŻołnierz IŻołnierz IIŻołnierz III
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
KRÓTKI KURS MEDIALNY | |
Autor | Tomasz Wiszniewski |
Autor | Robert Brutter |