GODZINA KOTA
- Spektakl telewizyjny
- Rok produkcji:1993
- Barwny,
Godzina kota, dwudziesta piąta godzina doby, niemożliwa w
naszym wymiarze czasu, lecz z pewnością istniejąca gdzieś, gdzie
możliwe jest doświadczanie wewnętrznej wolności, miłości, Boga...
"Godzina kota" Pera Olova Enquista (ur. 1934), szwedzkiego pisarza,
dramaturga, krytyka literackiego, to współczesny moralitet. Sztuka
miała swą polską prapremierę w 1989 r. na Małej Scenie Teatru
Powszechnego (wersję telewizyjną spektaklu Piotra Cieślaka, z Ewą
Dałkowską, Danutą Szaflarską i Piotrem Kozłowskim, pokazało Studio
Teatralne Dwójki). Utwory szwedzkiego dramatopisarza stały się
zresztą swego rodzaju "specjalnością domu" tego teatru, tu
wystawiono także jego debiutancką "Noc trydad", "Z życia glist",
"Twórcy obrazów"; dwie z wymienionych sztuk miały polskie
prapremiery na warszawskiej scenie. Wszystkie przyniosły pisarzowi
światowy rozgłos i opinię autora z pasją demitologizującego wielkie
postaci kultury skandynawskiej (w pierwszej "odbrązowił" Augusta
Strindberga, w drugiej - Hansa Christiana Andersena, w trzeciej -
Selmę Lagerl"f).
W "Godzinie kota" autor próbuje dotrzeć do
społeczno-psychologicznych źródeł nieładu w świecie pozbawionym
naturalnego porządku moralnego i teologicznego.
Na straży "normalności" tej rzeczywistości, gdzie już prawie
wszystko wydaje się możliwe i dopuszczalne, stoją dwie kobiety -
pastor i psycholog, reprezentujące dwie potężne siły porządkujące
wszelkie przejawy życia: wiarę i naukę. Posługują się spójnymi
systemami pojęć i wartości. Nagle okazuje się, że aparat pojęciowy,
jakim dysponują, nie wystarcza, aby zrozumieć skomplikowaną i
delikatną materię - psychikę i duszę człowieka, który odebrał życie
dwojgu niewinnym ludziom i chce odebrać je sobie. Elżbieta,
psycholog z ambicjami, pracująca w luksusowym szpitalu
psychiatrycznym, prowadzi naukowe doświadczenia zmierzające do
scalenia zdezintegrowanej psychiki. Jeden z jej najnowszych
eksperymentów polega na przydzieleniu pewnej grupie pacjentów
różnych zwierząt pod opiekę. Dzięki temu chorzy, jak się spodziewa,
powinni zacząć odzyskiwać pozytywne więzi ze światem zewnętrznym.
Wkrótce pacjenci rzeczywiście stają się mniej agresywni, pojawiają się
zalążki subtelnych więzi emocjonalnych. Tylko Chłopiec, który dostał
pod opiekę kota, zachowuje się inaczej. Pewnego dnia próbuje
popełnić samobójstwo. Elżbieta nie umie wyjaśnić, dlaczego. Prosi o
konsultację zaprzyjaźnioną panią pastor. Starsza Kobieta i Chłopiec
znajdują nieoczekiwaną płaszczyznę porozumienia. Kobieta teolog
również wydaje się zafascynowana wizją świata, którego centralnym
punktem, bogiem, jest przebóstwiony w świadomości chorego kot. W
istocie jednak ani pastor, ani psycholog, religia ni nauka, nie są w
stanie pomóc młodemu człowiekowi. Skutki naukowego eksperymentu
przekraczają przewidywaną przez jego twórców umowną granicę
błędu. Naukowo-religijna analiza ciekawego przypadku chorobowego
niepostrzeżenie zmienia się w opowieść metafizyczną - o potrzebie
najprostszych uczuć, poszukiwaniu bezpieczeństwa, porządku i
spokoju, o tęsknocie za fascynującą, magiczną krainą dzieciństwa. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Realizacja telewizyjna
- Współpraca realizatorska
- Operator kamery
- Scenografia
- Współpraca scenograficznaRenata HanuszewiczNorbert Grott
- Muzyka
- Dźwięk
- Charakteryzacja
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjnaIrena Wysocka
- Produkcjadla 2 Programu TVP
- Obsada aktorskaStasza Kobieta, teologElżbieta, psychologChłopiec
Pierwowzoryschowaj
Pierwowzór | |
GODZINA KOTA | |
Dramat | |
Autor | Per Olov Enquist |
Przekład | Andrzej Krajewski-Bola |
Variapokaż
Patrz także:schowaj
- 1990Spektakl telewizyjny / Per Olov Enquist / Piotr Cieślak