Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

W POSZUKIWANIU ZGUBIONEGO BUTA

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1997
  • Premiera:
    1998. 02. 05
  • Barwny, 57 min

Scenariusz widowiska został oparty na siódmym rozdziale powieści Wiesława Myśliwskiego "Widnokrąg" - laureatki nagrody literackiej NIKE. To najważniejsza książka 1996 roku. To odzyskiwanie utraconego czasu przez pisanie, proustowska przemiana życia w literaturę. Entuzjastyczne recenzje towarzyszą zresztą twórczości Wiesława Myśliwskiego (ur.1932) od olśniewającego debiutu w 1967r. powieścią "Nagi sad" (na podstawie jednego z rozdziałów Ryszard Ber nakręcił głośny film "Przez dziewięć mostów", nagrodzony "Złotą Prahą" na festiwalu telewizyjnym w Pradze i Grand Prix w dziale filmów telewizyjnych na Festiwalu Telewizji Świata w Hollywood). Później był "Pałac" (1970) - prawdziwy bestseller wydawniczy oraz powieść przez wielu uznana za arcydzieło "Kamień na kamieniu" (1984). Powodzeniem cieszyły się też dramaty: "Złodziej", "Klucznik" i "Drzewo". Być może, niecodzienna zgodność krytyki i opinii publicznej brała się stąd, że książki Myśliwskiego jednocześnie są trudne i proste, dla smakoszy i zwykłych czytelników. Tworząc jedyny w swoim rodzaju typ prozy filozoficznej, często przyrównywany do Proustowskiej, opisał zarazem Myśliwski - wnikliwie jak nikt dotąd - chłopską osobowość, mentalność, jej przemiany i uwarunkowania. Są to książki o człowieku, który odnajduje swoją tożsamość w rodzinnym środowisku, najbliższej sobie społeczności i kulturze. W tym kontekście "Widnokrąg" jest książką szczególną. Jak zauważył Henryk Bereza, wybitny znawca twórczości Myśliwskiego, "całość wielkiego dzieła oznacza przejście od narracji o człowieku w ludzkiej zbiorowości do narracji o koniecznych - niezależnie od tego czy są, czy doświadcza się ich braku - i fundamentalnych więziach każdego człowieka z kilkorgiem innych ludzi, którzy stanowią warunek życia i jego ciągłości".
W opowieści o poszukiwaniu zgubionego buta najważniejszą postacią staje się Matka. Ten rozdział powieści - a także spektakl Izabelli Cywińskiej, dzięki poruszającej interpretacji Izy Dąbrowskiej - jest hołdem dla Matki, upartej, nieznośnej, zaciętej, nieustępliwej w postanowieniach, żelazną ręką trzymającej najbliższych - dla ich dobra, tak jak ona je rozumie. Polska wieś gdzieś nad Sanem. Lata czterdzieste. Trzyosobowa rodzina wysiedleńców - Matka, Ojciec, kilkuletni syn. Cieszą się, bo Ojciec właśnie dostał posadę, a to oznacza poprawę ich statusu i bytu. Niestety, w czasie drogi do urzędu, gdzie Ojciec ma zacząć pracę, chłopiec gubi but. Matka i Syn wracają, by go odnaleźć. W obie strony Matka wędruje na przodzie, prowadzi męża i dziecko, dyryguje, upomina. Nie jesteś wiejskie dziecko, żebyś boso szedł, strofuje syna, po chwili karci go, że zniszczył nowe buty i każe je zdjąć, potem znów krzyczy, że jest bosy, a tu ojciec posadę ma objąć, jak to wygląda... Mąż, który przez całą drogę prawie się nie odzywa, w pokorze przyjmuje żoniny przytyk - tobie zawsze się wydawało więcej niż mogłeś... Gdy pozostają tylko we dwoje w bezkresnej przestrzeni, kobieta i dziecko, ona czuje się za wszystko odpowiedzialna, jest gotowa skoczyć z pazurami do każdego, kto źle się odnosi do jej małego. W zaaferowaniu, w zagonieniu umie przecież zatrzymać się, dostrzec wokół to co piękne - a człowiek tak pędzi, że świata nie widzi... Umie dostrzec w drugiej istocie to co najważniejsze - nieraz wydaje się, że człowiek wiezie kartofle, a on ból w sobie wiezie... Matka i Syn spotykają w drodze różnych ludzi. Jedni dziwią się ich wędrowaniu, drudzy wyśmiewają, jeszcze inni pomagają biedakom. Każdy z rodzajowych obrazków - w gospodarskim obejściu, przy drodze, na kartoflisku, przy płocie - stanowi odrębne studium chłopskiej mentalności, wiejskiego obyczaju i tradycyjnej ludowej religijności. Kiedy Piotrek i Matka za radą pobożnych ludzi docierają do figury św. Antoniego, który jest na zguby najlepszy, chłopiec odczytuje z postumentu inskrypcję poświęconą św. Izydorowi. Ale i na to nieustępliwa kobieta znajdzie odpowiedź, na miarę swoich doświadczeń i pragnień. Tragikomiczna, poetycka, metaforyczna przypowieść o przewrotności losu nie pozostawia złudzeń - człowiek nie zdoła przekroczyć widnokręgu swoich przyrodzonych ograniczeń. Ale nie jest to wniosek pesymistyczny, bo jest to też historia o wiecznym dążeniu. I o poszukiwaniu. Sensu, prawdy, celu życia. Zamiast "buta" można podstawić inne słowa i znaczenia. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
WIDNOKRĄG
Powieść
AutorWiesław Myśliwski

Nagrody
schowaj

  • 1998
    Warszawa (Ogólnopolskie Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej)-nagroda za zdjęcia
    (wyróżnienie)

Patrz także:
schowaj

  • 2001
    Spektakl telewizyjny / Wiesław Myśliwski / Izabella Cywińska
  • 2020
    Spektakl telewizyjny / Wiesław Myśliwski / Michał Kotański
2024.03.01 00:35:35
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.