Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

PANI BOVARY

  • Spektakl telewizyjny
  • Rok produkcji:
    1997
  • Premiera:
    1998. 03. 30
  • Barwny, 91 min

"Pani Bovary - to ja". Słynne powiedzenie autora ukazuje rangę tej powieści w artystycznej biografii Gustawa Flauberta (1821- 80). Spędził nad "Panią Bovary" (1857) sześć lat, pisząc dwadzieścia stron miesięcznie, a pracował po siedem godzin dziennie, pięć dni nad jedną stroną. Cyzelował formę i styl, wybór każdego przymiotnika pogrążył go w morzu wątpliwości. Drukowana pierwotnie w odcinkach powieść przyniosła samotnikowi z Croisset rozgłos, w dwojakim sensie. Szybko zyskała uznanie wybitnych ludzi epoki i rzesz czytelników, zaś proces o obrazę moralności, wytoczony autorowi i wydawcom przez część konserwatywnej krytyki, jeszcze przyczynił się do ugruntowania popularności utworu. Tytułowa bohaterka należy do najciekawszych postaci w prozie Flauberta, toteż powstało wiele ekranizacji powieści, m.in. Jeana Renoira (z 1934 r.) z Valentine Tessier w roli głównej, potem kolejne wersje z Lilą Lee, Polą Negri, Jennifer Jones, a współcześnie - z Isabelle Huppert, gwiazdą filmu Claude'a Chabrola z 1991 r. Jedna z najwybitniejszych powieści francuskich XIX wieku nadal więc ma swoje miejsce w powszechnej świadomości. Do dziś również funkcjonuje termin bovaryzm, utworzony od nazwiska bohaterki, na oznaczenie pewnego typu osobowości i postawy życiowej, jako symbol ucieczki od rzeczywistości w stronę iluzji, w sferę pięknej ułudy.
Panna Rouault, córka zamożnego gospodarza z Normandii, poznaje swego przyszłego męża, gdy Karol Bovary pozostaje jeszcze w związku małżeńskim z inną, wybraną mu przez matkę kobietą - starą, skapą, zrzędliwą i zazdrosną. Tym bardziej więc zachwyca się uroczą córką swego pacjenta, młodziutką i spragnioną uczucia Emmą. Wychowana w klasztorze panienka naczytała się po kryjomu romansów Waltera Scotta i innych ekscytujących powieści, mierzi ją prozaiczna rzeczywistość. Gdy żona doktora Bovary nagle umiera, Emma bez namysłu korzysta z okazji, by uciec od codziennej nudy, a ojciec chętnie pozbywa się córki, z której nie ma żadnej pociechy i wyręki w gospodarstwie. Młodziutka pani Bovary bawi się przez krótki czas urządzaniem domu prowincjonalnego lekarza wedle własnych wyszukanych gustów. Wkrótce jednak zaczyna zastanawiać się, czy tak powinno wyglądać szczęście. Zakochany po uszy mąż, poczciwy i dobroduszny, ale dość ograniczony, w jej oczach jest niedołęgą, poświęcającym się wyłącznie pracy. Żona, z głową nabitą tęsknotami i marzeniami o luksusie, romantycznej miłości i życiu pośród uniesień, jedynie ze służącą może porozmawiać o zachwycających powieściach, księżniczkach, ambasadorach i bajronicznych kochankach. Emmę zaczyna trapić nieokreślony smutek. Jej "nerwowa choroba" pogłębia się, gdy młody urzędnik notarialny Leon Dupuisy - jedyna osoba, z którą znalazła wspólny język - wyjeżdża na studia prawnicze do Paryża. Nie zmieniają też niczego w jej usposobieniu narodziny nie chcianej córeczki. Przypadkiem Emma poznaje mężczyznę, który umie czarować damy pięknymi słówkami. Rudolf Boulanger, zainteresowany milutką żoną lekarza, obawia się wprawdzie, jak się jej "potem" pozbędzie, ale decyduje się na krótki, ognisty romans. Pani Bovary rozkwita. Jej egzaltacja i sentymentalizm są jednak nieznośne dla mężczyzny. List, w którym kochanek przewrotnie tłumaczy jej przyczyny rozstania, wywołuje kolejny atak choroby i na długi czas pogrąża Emmę w apatii. Nieoczekiwane spotkanie z dawnym znajomym Leonem, który na równi podziwia "egzaltację jej duszy i koronki jej halki", staje się wybawieniem dla kobiety zawiedzionej przez męża i pierwszego kochanka. Emma brnie w kłamstwa, pozory - i długi. Szantażowana przez lichwiarza, decyduje się na krok nieodwracalny. [PAT]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

Pierwowzory
schowaj

Pierwowzór
PANI BOVARY
Powieść
AutorGustaw Flaubert
PrzekładAniela Micińska

Patrz także:
schowaj

2024.06.06 00:42:35
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.