FOTOAMATOR
- Film dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1998
- Czarno-biały + Barwny, Eastman Kodak. 57 min
W jednym z wiedeńskich antykwariatów w 1987 roku znaleziono kilkaset kolorowych slajdów z czasów II wojny światowej. Okazało się, że na slajdach utrwalono sceny z życia łódzkiego getta. Wykonał je - a były to pierwsze tego rodzaju prace w dziejach fotografii - Walter Genewein, obywatel austriacki w służbie niemieckiej machiny wojennej. Genewein był księgowym.Przez cały czas istnienia getta tak wytrwale pracował nad systemem księgowania, że na koniec awansował na stanowisko głównego księgowego w Zarządzie Getta. Niezwykle skrupulatnie zapisywano tam wszystko: tysiące wyprodukowanych przez łódzkich Żydów warkoczy słomianych, szczotek, kurtek, spodni, majtek, biustonoszy, gorsetów; tysiące zmarłych na gruźlicę, choroby serca, z niedożywienia; tysiące Żydów przywiezionych do getta spoza Łodzi; tysiące wywiezionych do Chełmna na śmierć. Wykonując swe urzędnicze obowiązki Genewein, zapalony fotoamator, przez kilka lat robił zdjęcia zarekwirowanym aparatem. Miewał z tym kłopoty: nie zawsze był zadowolony z osiąganych kolorów, korespondował więc w tej sprawie z "Agfą", firmą produkującą barwne klisze. Slajdy Geneweina realizatorzy filmu wykorzystali, by pokazać historię łódzkiego getta i zagłady jego mieszkańców. Kolorowe obrazy uzupełnili w komentarzu cytatami z prośby głównego księgowego o zwolnienie z więzienia i zachowanej w archiwach dokumentacji getta. Zderzyli je ze wspomnieniami jedynego już dziś żyjącego świadka zagłady, Arnolda Mostowicza, który był w getcie lekarzem, i czarno-białymi - na zasadzie kontrastu - zdjęciami zrobionymi obecnie na obszarze dawnego getta. Osiagnęli w ten sposób efekt wstrząsający. Utrwalona na slajdach księgowego rzeczywistość jawi się tak niewinnie, tak normalnie, że w gruncie rzeczy nie oddaje żadnej prawdy o tym wydzielonym z miasta żydowskim miasteczku, w którym kilkaset tysięcy ludzi doskonale zorganizowano podporządkowując jednemu celowi. Mieli produkować, produkować i jeszcze raz produkować. Kto nie był w stanie tego robić, ten nie jadł i ginął lub był wywożony na śmierć. A po pewnym czasie jego rzeczy wracały do getta, gdzie je naprawiano, prano, przerabiano... Właśnie dzięki temu, paradoksalnie, łódzkie getto istniało jeszcze wówczas, gdy wszystkie inne utworzone w Polsce Niemcy już zlikwidowali przewożąc więzionych w nich Żydów do obozów zagłady. "Fotoamatora" w 1998 roku za jego wyjatkową wartość dokumentalną uhonorowano na wielu festiwalach filmowych. Dokument otrzymał Nagrodę Federacji Międzynarodowych Klubów Filmowych (FICC) na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Krakowie, Prix Europe w kategorii filmów dokumentalnych na Festiwalu "Prix Europe" w Berlinie, Nagrodę Prezydenta Miasta Łodzi na Festiwalu Mediów "Człowierk w zagrożeniu" w Łodzi i Grand Prix (Nagroda Iorisa Ivensa) na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Amsterdamie. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- ScenariuszArnold Mostowicz
- Współpraca literacka
- LektorPeter MaticNorbert LangerJurgen AndreasJurgen Franz
- Zdjęcia
- Zdjęcia specjalne
- Scenografia
- Muzyka
- Dyrygent
- Śpiewaria "Se non e vero"
- Realizacja nagrańStudio M1 Polskiego Radia
- Opracowanie muzyczne
- DźwiękJens Hasler
- Efekty specjalne
- Montaż
- TłumaczenieWolfgang Johling
- KonsultacjahistorycznahistorycznaMarek BudziarekhistorycznaKarl StuhlpfarrerhistorycznaBertrand PerzhistorycznaFlorian Freundhistoryczna
- RedakcjaTVP 1Canal+ PolskaBeate SchonfeldtMDRAnna GlogowskiCanal+
- Kierownictwo produkcji
- WspółpracaAlison Hindhaugh
- Producent
- KoproducentWolfgang Katzke
- Produkcja wykonawcza
- ProdukcjaBroadcast AVMDR
- Współfinansowanie
Variapokaż
Nagrodyschowaj
- 1998Berlin (Prix Europa)
w kategorii filmu dokumentalnego Non-Fiction - 1998Amsterdam (FF Dokumentalnych)
Grand Prix Nagroda Jorisa Ivensa - 1998Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy - Międzynarodowy Konkurs Filmów Krótkometrażowych; do roku 2000 Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych)-Don Kichot, Nagroda Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych FICC
Nagroda Jury Międzynarodowej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych (FICC) w postaci plakietki ceramicznej - 1998Łódź (Festiwal Mediów "Człowiek w zagrożeniu")-Nagroda Prezydenta Miasta Łodzi
- 1999Biarritz (Międzynarodowy Festiwal Programów Audiowizualnych)
Grand Prix - 1999Nagroda Główna Telewizyjna Rządu Bawarii
- 1998Pessac (MFF)-Wyróżnienie Specjalne
- 1999Durnham (Double Take)
tytuł najlepszego filmu dokumentalnego - 1999Bornholm (Festiwal Filmów Państw Bałtyckich)
Nagroda Jury Prasowego - 1999Banff (MFF)
tytuł najlepszego filmu dokumentalnego - 2000Adolf Grimme Prize