Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

HISTORIA POLSKIEGO ROCKA

  • Serial dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2008
  • Barwny, 6 odcinków x ok. 44 min

    Tytuły poszczególnych odcinków:
    • Zakażone piosenki
    • Niedola idola
    • Ku przyszłości
    • Kup!kultura
    • Teoria hałasu
    • Rockolekcje

Dzieje muzyki rockowej w Polsce od 1959 roku do czasów współczesnych rozpisane na sześć odcinków ukazujących różne okresy i style. Analiza zjawiska i jego rozwój zarówno z punktu widzenia artystycznego, jak i znaczenia społecznego. Serial pokazuje zmiany w postrzeganiu muzyki rockowej wśród Polaków, a także wkład w rozwój kultury i popkultury. "Historia polskiego rocka" jest projektem prekursorskim, bowiem dotychczas nikt w Polsce nie zrealizował tego typu filmu. Autorzy nie skupili się na "encyklopedycznym" ujęciu, pokazując tylko tych wykonawców i wydarzenia, które faktycznie określały kierunki rozwoju muzyki, były przełomowe, świetnie ukazywały ducha czasów i miały wpływ na kolejne pokolenia muzyków i słuchaczy. Każdy z odcinków pokazuje pewien etap rozwoju rocka w Polsce w oparciu o wypowiedzi muzyków wówczas artystycznie czynnych, animatorów mających wpływ na tworzenie się nowych trendów, dziennikarzy czy historyków kultury oraz szefów firm płytowych pokazujących mechanizmy rządzące rynkiem fonograficznym. Poprzez ich relacje opowiadamy historię niemal pięćdziesięciu lat tworzenia się rynku, jego kulisy, wzloty i upadki. Do naszego filmu wypowiadają się najważniejsze postaci polskiego rocka. Film oparty został na rozmowach z bohaterami, archiwaliach oraz scenach zrealizowanych współcześnie. Autorzy sięgnęli po mało znane, często niepublikowane dotąd materiały pochodzące również z prywatnych zbiorów bohaterów.

Zakażone piosenki: Odcinek otwiera cykl i opowiada o czasach pomiędzy rokiem 1959 a połową lat 70. Pokazuje rozwój rock'n'rolla w Polsce - od kopiowania anglosaskich wzorców, poprzez początki tworzenia i śpiewania prostych piosenek o miłości, udziałów w festiwalach będących najlepszą formą promocji, do powstawania zrębów sztuki objawiających się tworzeniem coraz dłuższych form muzycznych, tekstów pełnych metafor, jak również łączenia stylistyki rockowej z folklorem góralskim czy poezją. Goście opowiadają o zmianach, jakie przez te lata dokonywały się w sposobie myślenia muzyków i publiczności, o ówczesnych realiach i świadomości, o środowisku muzycznym i co było dla niego najważniejsze. Dzięki wspaniałym zdjęciom Marka Karewicza i często nieznanym archiwaliom udało się pokazać najważniejsze zjawiska mające wpływ na kolejne pokolenie fanów polskiego rocka.
W odcinku wypowiadają się m.in.: Marek Karewicz (słynny fotograf), Marek Gaszyński (dziennikarz i autor tekstów Niemena, Czerwonych Gitar), Stan Borys, Andrzej Zieliński (Skaldowie), Krzysztof Cugowski i Romuald Lipko (Budka Suflera), Marcin Świelicki (Świetliki), Tadeusz Nalepa (Breakout), Kora (Maanam), Zbigniew Hołdys (eks Perfect), Andrzej Mogielnicki (autor tekstów m.in. Izabeli Trojanowskiej, zespołów Budka Suflera, Lady Pank), Kamil Sipowicz, Józef Skrzek (SBB), Jacek Ukleja (Zdrój Jana).
Niedola idola Czyli drugi odcinek cyklu, zaczyna się w połowie lat 70.. To trudny okres dla muzyki rockowej, która była coraz bardziej ignorowana przez niechętne jej władze starające się dopasować ją do PRL-owskiego modelu rozrywki. W tym czasie pojawił się nurt Muzyka Młodej Generacji, który zadziałał ożywczo na kostniejący i przymierający gatunek. MMG otworzyła drogę najpierw ku wielkiej karierze Izabeli Trojanowskiej, a następnie boomowi polskiego rocka i tysiącom młodym zespołów.
Autorzy opisują, skąd wzięła się Muzyka Młodej Generacji, co przyświecało jej animatorom. Pokazują mechanizmy rządzące ówczesną kulturą, wpływ powstania Solidarności a potem stanu wojennego na twórczość polskich muzyków. Zastanawiają się nad pojęciem gwiazdy rocka w polskim wydaniu, opowiadają o początkach festiwalu w Jarocinie, metaforyce w tekstach, kreacji. W odcinku wypowiadają się m.in.: Kora (Maanam), Zbigniew Hołdys (eks-Perfect), Zbigniew Krzywański (Republika), Walter Chełstowski (organizator), Andrzej Puczyński (Exodus), Izabela Trojanowska, Krzysztof Jaryczewski (Oddział Zamknięty), Lech Janerka, Marek Niedźwiecki (twórcza Listy Przebojów Trójki), Andrzej Mogielnicki (autor tekstów m.in. Izabeli Trojanowskiej, zespołów Budka Suflera, Lady Pank).
Ku przyszłości jest trzecim odcinkiem serii "Historia polskiego rocka". Opowiada o początkach punk rocka, powstawania jednej z najważniejszych subkultur XX wieku. W 1975 roku za sprawą The Sex Pistols i hasła "No Future" punk zaszokował Wielką Brytanię. W Polsce pierwsi punkowcy pojawili się dwa lata później. "Ku przyszłości" prezentuje nieznane szerzej początki tego nurtu (Kryzys, Tilt), wpływ festiwalu jarocińskiego na sposób myślenia ówczesnych pokoleń, a także przedstawia historię samodzielnie wydawanych kaset, fanzinów i organizowanych koncertów. W Polsce punk był z początku głównie ruchem artystycznym, ale w niedługim czasie stał się subkulturą mającą ogromny wpływ na niezależny i nonkonformistyczny sposób myślenia przeciwstawiający się sytuacji gospodarczo-politycznej lat 80.
W odcinku wypowiadają się m.in.: Kazik Staszewski (Kult), Tomek Lipiński (Tilt, Brygada Kryzys), Robert Brylewski (Kryzys, Brygada Kryzys, Izrael, Armia), Muniek Staszczyk (T. Love), Tomek Budzyński (Siekiera, Armia), Ex Pert (Inkwizycja), Krzysztof Grabaż Grabowski (Pidżama Porno, Strachy na Lachy), Robert Matera (Dezerter), Walter Chełstowski, Ziemek Kosmowski (BRak, Rendez Vous), Olaf Deriglasoff (Dzieci Kapitana Klossa, Homo Twist, Apteka, Pudelsi).
Kup!Kultura Czwarty odcinek opowiada o latach 90., kiedy zaczął kształtować się prawdziwy rynek muzyczny, a muzycy rockowi zaczęli zarabiać na swojej twórczości. Wielkie koncerny fonograficzne stworzyły swoje przedstawicielstwa, powstały prywatne media, sztuka teledysku rozwijała się bardzo intensywnie, wydawnictwa sprzedawały się w setkach tysięcy egzemplarzy, zaczęło się też piractwo. Lata 90. to również "Heyomania", początek Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, czyli jednej z największych akcji charytatywnych wywodzących się ze środowiska rockowego, powstanie Fryderyków zrobionych na wzór Grammy Awards czy rekordowe nakłady płyt. Jednak lata 90. kończą się wielką recesją, załamaniem rynku koncertowego. Ten odcinek opowiada o blaskach i cieniach rodzącego się show biznesu.
Wypowiadają się m.in: Katarzyna Nosowska (Hey), Piotr Banach (Indios Bravos, eks-Hey), Muniek Staszczyk (T.Love), Kazik Staszewski, Grzegorz Brzozowicz (dziennikarz), Agnieszka Chylińska (O.N.A.), Andrzej Puczyński (Prezes ZPAV), Artur Rojek (Myslovitz), Piotr Metz (dziennikarz), Wojciech Waglewski (Voo Voo), Grzegorz Ciechowski (Republika), Piotr Klatt (Róże Europy), Jurek Owsiak (WOŚP, organizator Przystanku Woodstock), Andrzej Mogielnicki (autor tekstów m.in. Izabeli Trojanowskiej, zespołów Budka Suflera, Lady Pank).
Teoria hałasu Czyli piąty odcinek to opowieść o ciężkich brzmieniach, heavy metalu i jego różnych odcieniach. W Polsce pierwszym ważnym zespołem był Test, ale to dopiero początek lat 80. rozpoczął wielki boom na heavy metalu. Pierwszą wielką gwiazdą było TSA, potem Kat zapoczątkował w Polsce thrash metal. W połowie lat 80. połowa zgłoszeń na festiwal w Jarocinie pochodziła od zespołów heavy metalowych. Autorzy opowiadają, na czym polegała subkultura heavy metalowa, czym charakteryzował się jej ubiór, sposób zachowania. Dziś polski heavy metal jest znany na całym świecie, a Vader czy Behemoth występują na największych scenach świata.
W odcinku wypowiadają się m.in.: Peter (Vader), Nergal (Behemoth), Marek Piekarczyk (TSA), Andrzej Nowak (TSA), Titus (Acid Drinkers), Litza (KNŻ, eks-Acid Drinkers), Jarek Szubrycht (muzyk i dziennikarz), Roman Kostrzewski (Kat), Tomasz Dziubiński (wydawca - Metal Mind Productions), Wojciech Hoffmann (Turbo), Tomasz "Lipa" Lipnicki (eks-Illusion, Lipali), Kazik Staszewski (KNŻ).
Rockolekcje W szóstym odcinku imprezą wyjściową jest Festiwal w Opolu w 1995 roku i koncert rockowy, w którym wystąpiły m.in. Voo Voo, Świetliki, Homo Twist, Myslovitz, Tymon Tymański. Wówczas koncert został skrytykowany przez branżę i szefów TVP. Po latach okazało się, że to ostatni festiwal w Opolu, kiedy próbowano coś nowego wykreować. Autorzy pokazują, że wykonawcy tam występujący dziś są najważniejszymi postaciami w polskim rocku. Pokusili się też wskazać najciekawsze zjawiska i - niejako - nauczyć, czym jest rock w ciągu ostatnich kilkunastu lat: tworzeniem pod prąd obowiązującym nurtom (Myslovitz), oryginalną formą wypowiedzi (Ścianka, Voo Voo), różnorodnością (Tymon) i surrealnością przekazu (Pogodno), sięganiem do historii Polski (Lao Che) i kultury różnych krajów (Voo Voo), a jednocześnie wciąż wyrazem buntu i sprzeciwu wobec zastanej rzeczywistości (Cool Kids Of Death). Zastanawiają się też nad przyszłością rocka w Polsce pokazując kilka młodych i ciekawych grup (George Dorn Screams, L. Stadt, Dick4Dick, The Poise Rite).
W odcinku wypowiadają się m.in.: Wojciech Waglewski (Voo Voo), Katarzyna Nosowska (Hey), Marcin Świetlicki (Świetliki), Artur Rojek (MYslovitz, Lenny Valentino), Maciek Cieślak (Ścianka, Lenny Valentino), Tymon Tymański (Kury, Trupy), Józek Jóźwicki (twórca Sissi Records), Jurek Owsiak (WOŚP, organizator Przystanku Woodstock), Kuba Wandachowicz (Cool Kids Of Death), Krzysztof "Grabaż" Grabowski (Pidżama Porno, Strachy na Lachy), Spięty (Lao Che), Marcin Macuk i Budyń (Pogodno).

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.03.01 01:45:44
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.