Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

RÓŻEWICZ W TEATRZE

  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    2003
  • Gatunek:
    Film o sztuce
  • Barwny, 60 min

To była nader dramatyczna przygoda. Z zakupem piwa, bułki za trzydzieści pięć escudo, a także dziesięciu deka mortadeli nie było specjalnych kłopotów. Problemy zaczęły się w pokoju lizbońskiego hotelu. W podróżnym bagażu przybysza zabrakło otwieracza. Rozpoczęła się tragikomiczna walka z butelką. Zawzięty kapsel nie chciał ustąpić pod naporem klingi noża i ostrza scyzoryka. Opierał się kantowi stolika, zamkowi drzwi i futrynie okiennej. Zawiodła też desperacka próba odbijania butelki ręką zawiniętą w ręcznik. Pomoc nadeszła w ostatniej chwili. Uprzejma sprzątaczka w mig ogarnęła bezmiar niedoli rezydenta. Przyniosła otwieracz. Było czym popić bułkę z mortadelą. Hotelowy pokój, uparty kapsel, spadający jak z nieba otwieracz. To dobre tworzywo na sztukę. Można z tych rekwizytów zbudować komedię lub dramat... Przygoda Tadeusza Różewicza ze sztuką sceniczną rozpoczęła się w miedzywojniu, w Radomsku. Bohater filmu, wraz z bratem Stanisławem, stworzył Teatr pod Stołem. W kuchni. Chłopcy wspólnie wystawiali pisane przez Tadeusza widowiska dla niewielkiej widowni złożonej z rodziców oraz kuzynów. Potem braterskie drogi się rozeszły - Stanisław został reżyserem filmowym, zaś Tadeusz oddał się literaturze. Debiutował w 1947 roku tomem poetyckim "Niepokój". Autor filmowego portretu znakomitego pisarza nie zajmuje się jednak poezją i prozą bohatera. Śledzi jego twórczość dramatyczną od głośnego debiutu - wystawienia "Kartoteki" w warszawskim Teatrze Dramatycznym w 1960 roku. Ta inscenizacja, zawierająca wszystkie cechy charakterystyczne dla późniejszych utworów mistrza, stała się początkiem teatru Różewicza, a zarazem przełomem w polskiej dramaturgii współczesnej. O pionierskiej roli owego przedsięwzięcia scenicznego mówią, między innymi, teatrolodzy Józef Kelera i Tony Howard, oraz reżyserzy Jerzy Jarocki, Kazimierz Kutz, Kazimierz Braun i Andrzej Wajda. Niemniej znaczące dla polskiej kultury okazały się kolejne dzieła artysty: "Grupa Laokoona", "Stara kobieta wysiaduje", "Na czworakach", "Świadkowie, albo nasza mała stabilizacja", "Akt przerywany", "Białe małżeństwo", "Do piachu", "Odejście głodomora", "Pułapka". Każda z nich wywoływała żywe dyskusje, każda była znaczącym wydarzeniem w życiu kulturalnym. Czy powstaną kolejne? Na zarzuconym papierami biurku Tadeusza Różewicza leży wiele notatek do sztuk - nienapisanych, zaczętych i odłożonych na lepsze czasy. Bohater filmu mówi o swej twórczości, a także wypowiada się o kondycji współczesnej kultury. To nie jest pochlebna ocena. Karmimy się na co dzień infantylną sieczką rodem z Hollywoodu. Ale i "wielka" sztuka ma się marnie. Powstają filmy i dzieła teatralne o męczarniach artystów, którzy nie mogą napisać tekstu lub scenariusza, oraz dramaty o twórcach, którzy nie potrafią zdziałać niczego. Jedyna nadzieja w młodzieży. Jest wśród niej sporo zdrowo myślących, nie schlebiających najniższym gustom. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.06.06 01:45:21
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.