CZYSTA ROZKOSZ
- Film dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1996
- Gatunek:Film o sztuce
- Barwny, 31 min
Poeta ma dwa zadania. Pierwsze: tworzyć własny styl. Drugie: niszczyć własny styl. To drugie jest trudniejsze i wymaga więcej czasu. "Całą twórczość Świrszczyńskiej - mówi Czesław Miłosz - można rozpatrywać pod kątem tego cytatu. Od pierwszych "Igrających" miniatur, przez wiersze wojenne, aż do tych najbardziej osobistych, ciągle poszukiwała nowego stylu, który wyraziłby przedstawiane w nich treści". Anna Świrszczyńska debiutowała w 1930 roku, w tym samym co noblista, na łamach tygodnika "Bluszcz". Działała w podziemiu podczas okupacji, walczyła w powstaniu warszawskim w oddziałach AK. Po wojnie opublikowała, obok wielu utworów dla dzieci; wierszy, powieści i sztuk scenicznych, tomy poetyckie, w tym najgłośniejsze: "Jestem baba" w 1972 roku, wielokrotnie wznawiany "Budowałam barykadę" w roku 1974, "Szczęśliwa jak psi ogon" w roku 1978, wreszcie "Cierpienie i radość" opublikowany w roku jej śmierci, 1984. Fenomen artystyczny jej twórczości, wysoko ocenianej już za życia, ukazują i komentują w filmie poeci. Czesław Miłosz protestuje przeciwko zaliczaniu twórczości Świrszczyńskiej do "poezji kobiecej" - "Była poetką - mówi - ale jednocześnie prawdziwym poetą!" Bardzo otwarcie jak nikt dotąd, pisała o seksie i fizycznej miłości, lecz równocześnie miała pełną świadomość dualizmu duszy i ciała, dziedzicząc poczucie owego rozdwojenia ze spuścizny twórczości średniowiecznej i barokowej". Od czasu Sępa-Szarzyńskiego nie było w Polsce artysty tak dobrze rozumiejącego i oddającego istotę rozdzielenia duszy i ciała, będącego źródłem rozkoszy ale też cierpienia", "Ten sensualizm, wyrażający się w ukazywaniu miłości jako perypetii ciała - dodaje Julia Hartwig - okazywał się dla wielu odbiorców zbyt ostry, ekspresyjny, odległy od tradycji nakazującej poetom przedstawiać namiętności jako wzniosłe, "górne" porywy duszy" Dlatego miłosna poezja Świrszczyńskiej nie osiągnęła takiej popularności jak twórczość Poświatowskiej lub Jasnorzewskiej-Pawlikowskiej. Bohaterkę filmu oglądamy też jako troskliwą matkę. Rodzinny dom w Krakowie przy Krupniczej 22 wspomina córka poetki.
[www.tvp.com.pl]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Lektorwiersze mówiła
- Zdjęcia
- Współpraca operatorska
- Muzyka
- Dźwięk
- Montaż
- Kierownictwo produkcji
- Produkcja wykonawczadla Telewizji Edukacyjnej TVP, Program 1
- Bohaterka