JAK CUDNE SĄ WSPOMNIENIA
- Serial dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1977
- Gatunek:Film o sztuce
- Czarno-biały, 7 odcinków x ok. 60 min
Serial montażowy z 46 polskich filmów przedwojennych, wzbogacony o współczesne ramy nawiązujące do tematów poszczególnych odcinków. 45 szlagierowych piosenek, popularni i lubiani aktorzy przedwojennego kina.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser II
- Współpraca reżyserska
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Współpraca operatorska
- Laboratorium
- Scenografia
- Współpraca scenograficzna
- Dekoracja wnętrz
- Atelier
- Kostiumy
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Opracowanie graficzne
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Współpraca produkcyjnaw napisach imię: Jerzy
- Produkcja
PODWÓJNE ŻYCIE (1)
- Odcinek serialu
- 55 min
Na odcinek składają się rozmaite wersje popularnego przed wojną (i stosowanego do dziś) chwytu komediowego, polegającego na występowaniu bohatera w podwójnej roli. [PAT]
W SZPONACH NAMIĘTNOŚCI (2)
- Odcinek serialu
Druga część cyklu dokumentalno-montażowego, będącego
przypomnieniem i zarazem popularyzacją polskiego filmu
międzywojennego. Stanisław Janicki - znawca przedwojennego kina i
twórca serialu - zdołał z fragmentów ponad 40 filmów archiwalnych
zbudować całość o nieodpartym uroku, pełną aktorskich perełek,
wzruszeń i humoru. Między tematycznie dobrane sceny z udziałem
międzywojennych gwiazd zręcznie wmontowano zrealizowane
współcześnie "epizody" w stylu retro. Ich celem miało być przybliżenie
widzowi atmosfery lat przedwojennych.
"W szponach namiętności" to montaż najpiękniejszych i
"najgorętszych" fragmentów z międzywojennych melodramatów.
Połączone w całość opowiadają - zgodnie z intencją Stanisława Janickiego
- dzieje supermiłości, podzielonej na kolejne fazy. Idąc od początku są
to: poznanie, narodziny uczucia, snucie wspólnych planów na przyszłość,
pojawienie się tego trzeciego itd. itd. Ów idealny scenariusz zilustrowały
fragmenty takich szlagierów jak m.in. "Trędowata", "Biały Murzyn",
"Gehenna", "Dzieje grzechu", "Wrzos" i "Czarna perła". [PAT]
ZWARIOWANE ABECADŁO (3)
- Odcinek serialu
Trzecia część cyklu dokumentalno-montażowego, będącego przypomnieniem i zarazem popularyzacją polskiego filmu międzywojennego. "Zwariowane abecadło" to uszeregowany alfabetycznie montaż klasycznych gagów, scen i motywów z międzywojennych komedii. I tak "A" to "Ada to nie wypada", "B" - oczywiście Bodo, "D" - Dodek, czyli niezapomniany Adolf Dymsza itd. Poszczególne sceny przerywane są oryginalnymi przedwojennymi reklamami, np. Tola Mankiewiczówna i Aleksander Żabczyński wirują w takt "gorącego" walca ("Manewry miłosne"), a tu nagle przerywa im anons: "Proszę przestać tańczyć, chcemy podziwiać Pani urodę. Zapewne używa pani pudru "Antiba"... W ten sposób twórcy cyklu skojarzyli międzywojenny film z jego zapomnianą już handlowo-obyczajową "otoczką". [PAT]
ICH WIELKIE MIŁOŚCI (4)
- Odcinek serialu
Kolejna część unikatowego w zamyśle i wykonaniu serialu Stanisława Janickiego. Do jego powstania wykorzystano ponad czterdzieści przedwojennych polskich filmów. Tym razem tematem będzie miłość łącząca wielkie postacie znane z historii. "Ich wielkie miłości" to bowiem zapis budzenia się, rozkwitu i gaśnięcia ich uczuć, zrealizowany w formie około godzinnego montażu słynnych filmów archiwalnych: "Barbary Radziwiłłówny", "Pana Twardowskiego" i "Ułana księcia Józefa". Dodatkową ozdobą tej "uczty miłości" będą związane z tematem archiwalne reklamówki i scenki w stylu retro, dokręcone współcześnie dla potrzeb cyklu. Na ekranie pojawią się zaś największe gwiazdy polskiego kina międzywojennego: Jadwiga Smosarska, Elżbieta Barszczewska, Tola Mankiewiczówna, Mieczysława Ćwiklińska, Eugeniusz Bodo, Franciszek Brodniewicz, Adolf Dymsza, Antoni Fertner, Aleksander Żabczyński i Kazimierz Krukowski. [PAT]
W STARYM PARKU (5)
- Odcinek serialu
Kolejna część cyklu dokumentalno-montażowego, będącego przypomnieniem i zarazem popularyzacją polskiego filmu międzywojennego. "W starym parku" to opowieść o rozlicznych konfliktach, dramatach i miłosnych tragediach, których świadkami były pałacowe mury - nieodłączny atrybut przedwojennego kina. Narratorem opowieści jest stary arystokrata, który wspólnie z wiernym kamerdynerem krąży po okazałym pałacu (zdjęcia współczesne nakręcono w pałacu w Kozłówce) i przywołuje minione lata. Jego gawędę ilustrują fragmenty m.in. takich filmów jak "Trędowata", "Ordynat Michorowski" i "Gehenna". [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Obsada aktorskadziedziclokaj
U NAS NA PROWINCJI (6)
- Odcinek serialu
Filmowa podróż do przedwojennych polskich wsi, miasteczek, dworków i pałacyków. Do świata często malowanego jako sielska kraina, w której życie toczy się spokojnie i beztrosko, a konflikty - jeśli już się zdarzają - to mają pomyślny koniec. Podobnie jak w poprzednich częściach, i tym razem Stanisław Janicki udanie "pożenił" nieco idylliczną przeszłość ze współczesnością. Już na samym początku bowiem pojawia się panienka z okienka pocztowego, nucąca piosenkę o swoim wielkim szczęściu. W chwilę potem owo szczęście materializuje się w postaci aktorów z kabaretu "Elita", taszczących pokaźny kosz kwiatów i uwodzących panienkę metodami z lat siedemdziesiątych. [PAT]
MIŁOŚĆ CI WSZYSTKO WYBACZY (7)
- Odcinek serialu
Ostatnia część unikatowego w zamyśle i wykonaniu serialu Stanisława Janickiego. Do jego powstania wykorzystano ponad czterdzieści przedwojennych polskich filmów. Tym razem tematem jest miłość i zdrada. W programie wykorzystano fragmenty przedwojennych filmów takich jak "Zapomniana melodia", "Sportowiec mimo woli", "Co mój mąż robi w nocy", "Wrzos", "Zabawka", "Jego ekscelencja subiekt", "Czy Lucyna to dziewczyna", "Szpieg w masce", "Pani minister tańczy", "Dwie Joasie", "Kłamstwo Krystyny", "Skłamałam" oraz "O czym się nie mówi". [TVP]