KRAKOWSKIE OBLICZA KULTURY
- Cykl dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1994-2000
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Lektorczołówka
- Montażczołówka
BAROK KRAKOWSKI
- Film dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1994
- Barwny, 49 min
Film powstał jako cząstka większego przedsięwzięcia odsłaniającego kolejne epoki królewskiego miasta Krakowa. Formuła filmu w gruncie rzeczy nie mogła być inna jak niespieszny spacer poprzez barokowy Kraków w towarzystwie wybitnego znawcy. Specjalistą jest ekspert ds. baroku przy Radzie Europy, prezes Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa, prof. dr hab. Tadeusz Chrzanowski. Jego swobodnej opowieści oddano czasy, miasto, ludzi i dzieła. W takim założeniu nie ma niespodzianek i nic nie zakłóca zajmującej relacji. W takt słowa kamera odkrywa powietrzne perspektywy Krakowa i najbliższych okolic, schodzi do wybranych obiektów i analizuje ich zewnętrzne i wewnętrzne szczegóły. W nastrój baroku wprowadza nas też oryginalna muzyka barokowa dawnych mistrzów polskich, a w szczególności krakowskich, perfekcyjnie wykonana przez zespół muzyki dawnej "Fiori Musicali" pod kierunkiem Zygmunta Kaczmarskiego. Wykonany z ogromnym pietyzmem i znajomością tematu film, pozwala na wydobycie wartości zabytków.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- Narrator
- Zdjęcia
- Asystent operatora kamery
- Krany kamerowe
- Oświetlenie
- Scenografia
- Muzyka
- Wykonanie muzykiZespół Muzyki Dawnej Fiori Musicali
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Charakteryzacja
- Konsultacjanaukowa
- Fotosy
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- Produkcja
- Koprodukcja
- WspółfinansowanieRada Europy (Strasbourg)
Nagrodyschowaj
- 1997Kraków (Przegląd Filmu Naukowego)
Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych
ZŁOTA JESIEŃ KRAKOWSKIEGO ŚREDNIOWIECZA
- Film dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2000
- Barwny, 49 min
Fascynująca, przepełniona erudycją opowieść profesora Tadeusza Chrzanowskiego, twórcza pasja reżysera i świetne zdjęcia wprowadzają nas w atmosferę średniowiecznego Krakowa i przybliżają związaną z tą epoką wspaniałą sztukę gotyku. To sztuka przede wszystkim sakralna, z dominującą rolą architektury o znakomitych proporcjach i harmonii, to kościoły o strzelistych wieżach, ostrych łukach, żebrowych sklepieniach i świetlistych witrażach. Niejeden z oglądających film, któremu wydaje się, że zna te zabytki, otworzy szeroko oczy ze zdumienia nad ich pięknem tak tu bliskim, niemal że dotykalnym. Podziwiamy więc kościoły franciszkanów i dominikanów, katedrę na Wawelu, kościół Bożego Ciała na Kazimierzu, zespół klasztoru augustianów z kościołem pod wezwaniem św. Katarzyny i najznakomitszy przykład XIV-wiecznej architektury Krakowa - bazylikę Mariacką, z jej ołtarzem głównym, dziełem Wita Stwosza, stanowiącym apogeum rzeźby późnogotyckiej. Pochylamy się nad pomnikami nagrobnymi władców na Wawelu, a wśród nich najwspanialszym, wykonanym przez Wita Stwosza i jego współpracownika, poświęconym Kazimierzowi Jagiellończykowi. Ten średniowieczny Kraków - stolica wielkiego państwa, centrum handlu międzynarodowego, ośrodek kultury i ważny ośrodek życia naukowego budzi w nas słuszną dumę i przekonanie o odwiecznej przynależności do europejskiej cywilizacji i o znaczącym w niej miejscu.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- Narrator
- Zdjęcia
- Asystent operatora kamery
- Krany kamerowe
- Oświetlenie
- Scenografia
- Opracowanie muzyczne
- Dźwięk
- Montaż
- Charakteryzacja
- Konsultacjanaukowa
- Fotosy
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- ProdukcjaProgram 1 i TVP Polonia
- Koprodukcja
- WspółfinansowaniePolski Bank Inwestycyjny
Nagrodyschowaj
- 2001Kraków (Przegląd Filmu Naukowego)-Puchar Prezydenta Miasta Krakowa
KRAKOWSKIE OBLICZA RENESANSU I MANIERYZMU
- Film dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2000
- Barwny, 49 min
Niestrudzony przewodnik po zabytkowym Krakowie profesor Tadeusz Chrzanowski wprowadza nas tym razem w świat renesansu i manieryzmu. Krakowski renesans rodził się przede wszystkim na królewskim dworze Jagiellonów. Osiągnął swoje apogeum za panowania Zygmunta Starego. To po jego wstąpieniu na tron rozpoczął się okres przebudowy zamku wawelskiego na wielką renesansową rezydencję z jej przepięknymi krużgankami, "Salą pod głowami", bogatymi fryzami w większości reprezentacyjnych sal, kamiennymi portalami. Kaplica Zygmuntowska z królewskimi nagrobkami i srebrnym ołtarzem wzbogaca wawelską katedrę, tak jak i ogromny dzwon, zwany dzwonem Zygmunta, który podziwiamy na katedralnej wieży. W dobie renesansu rozkwitały właściwie wszystkie gałęzie sztuki, w tym malarstwo miniatorskie /Kodeks Behema/, portretowe /portrety biskupów/, zaś po następcy Zygmunta Starego - Zygmuncie Auguście pozostała wspaniała kolekcja arrasów. Krakowski renesans to także Sukiennice z ich przepiękną attyką, to kamienice: Bonerowska, Dziekańska, Prałatówka, to kaplica Myszkowskich przy kościele dominikanów i wiele jeszcze innych dzieł - świadków złotego wieku - wspaniałych kart naszej historii i dzieł sztuki, które mogą być przedmiotem jakże słusznej narodowej dumy.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- Narrator
- Zdjęcia
- Asystent operatora kamery
- Krany kamerowe
- Oświetlenie
- Scenografia
- Opracowanie muzyczne
- Dźwięk
- Montaż
- Charakteryzacja
- Konsultacjanaukowa
- Fotosy
- Kierownictwo produkcji
- Współpraca produkcyjna
- ProdukcjaProgram 1; TVP Polonia
- Koprodukcja
- WspółfinansowaniePolski Bank Inwestycyjny