PAMIĘTAM
- Film dokumentalny
- Produkcja:Polska, USA
- Rok produkcji:2001
- Czarno-biały, 60 min
Film jest częścią amerykańskiego cyklu zatytułowanego "Broken Silence".
Leszek Allerhand ze Lwowa mieszka teraz w Zakopanem. Stanisław Jonas z Warszawy - w Nowym Jorku, David Efrati z Warszawy - w Tel-Awiwie, a Henryk Mandelbaum - w Gliwicach. Zarejestrowane na taśmie ich wspomnienia Andrzej Wajda i Marcel Łoziński wybrali spośród wielu zgromadzonych przez Shoah Foundation Stevena Spielberga. Ilustracją do opowieści są zdjęcia nakręcone podczas Marszu Żywych, którym co roku w Oświęcimiu młodzież z całego świata oddaje hołd ofiarom Holocaustu. Tym zdjęciom, świetnie zmontowanym przez Katarzynę Maciejko-Kowalczyk, towarzyszy przejmująca muzyka Wojciecha Kilara. Dopracowany w każdym szczególe czarno-biały dokument, choć zawiera opowieści zaledwie czterech ocalałych Żydów, jest kwintesencją wojennego losu całego narodu. I przestrogą na przyszłość.
Czterej mężczyźni penetrują pamięć. Sięgają do szczęśliwych chwil sprzed wojny, które są jak jasne rozbłyski światła - przez mgnienie. Potem jest cierpienie, głód, lęk, śmierć, nieustanne zagrożenie. Ludzie i hieny. Dobroć i zło. Szlachetność i podłość. Bezinteresowność i pazerność. Obojętność, przyzwolenie i walka. Męstwo i tchórzostwo. Wola życia. Siła życia. Niewytłumaczalne zbiegi okoliczności. Trzej powtarzają: pamiętam. Ostatni nie wymawia tego słowa. Był w piekle, pewnie chciałby zapomnieć.
Leszek Allerhand uciekł z matką z lwowskiego getta. Przeżył kilka miesięcy w najbezpieczniejszym miejscu na świecie: pod łóżkiem szlachetnej prostytutki, świadczącej - nad jego głową - usługi Niemcom. Potem dopadli go i matkę Polacy. Wydali Niemcom. Niemiec za matczyną ślubną obrączkę darował im życie. Schronili się w grobie na Cmentarzu Łyczakowskim.
Stanisław Jonas wraz matką i młodszym bratem, Andrzejkiem, uciekł z warszawskiego getta. Aryjska strona, która wydawała się wybawieniem, okazała się pełna niebezpieczeństw. Zaraz za bramą dopadli ich szmalcownicy. Potem nastąpił okres chaotycznych ucieczek z domu do domu. Dobrzy ludzie dawali schronienie, lecz ciągle znajdowali się szmalcownicy i donosiciele, więc znów trzeba było szukać kryjówki. Rany psychiczne, które wyniósł z dzieciństwa, nie zabliźniły się do końca. W pewien sposób ukrywa się do dziś.
Davidowi Efratiemu w gettcie wiodło się dobrze. Szmuglował żywność z aryjskiej strony, do spółki z poznanym na bazarze Staszkiem - dziewiętnastoletnim członkiem AK. Stać go było na czekoladę i na teatr, który lubił. Przed drogą na Umschlagplatz ocaliła go matka. Uciekł z getta. Schronił się u Staszka. Narażał wszystkich, bo krzyczał przez sen. Nie wyrzucili go jednak na ulicę. Ojca Staszka zabili Niemcy za ukrywanie Żydów w piwnicy domu, w którym był dozorcą. Staszek wywiózł Davida do Białej Rawskiej. Tam cudem uniknął śmierci i znów wrócił do przyjaciela. W końcu, zmęczony uciekaniem i wiecznym zagrożeniem, z własnej woli poszedł do getta. Znalazł się w transporcie do Treblinki. Wyskoczył z pociągu. I znów zapukał do drzwi Staszka.
Henryk Mandelbaum w obozie koncentracyjnym został skierowany do specjalnego komanda, które paliło zwłoki zagazowanych. Widział długie kolumny Żydów z całej Europy idące do komór. Był - bo musiał - wyrobnikiem w fabryce śmierci: doskonale zorganizowanej i najnowocześniejszej z technicznego punktu widzenia. Był w piekle, którego grozy nie jest w stanie wyrazić.
Młodzi Żydzi z całego świata długą kolumną idą przez Oświęcim. Zmagają się z prawdą o Holocauście. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseriaw napisach określenie funkcji: Realizacja
- Scenariuszw napisach określenie funkcji: Realizacja
- ZdjęciaMarsz ŻywychMarsz ŻywychYitzhak Gol
- Muzyka
- Opracowanie muzyczne
- DźwiękMarsz Żywych
- Asystent operatora dźwiękuMarsz Żywych
- Opracowanie dźwięku
- UdźwiękowienieIMI Studio
- MontażHubert BuryAVID
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- KonsultacjaAnthony Polonskyhistoryczna
- Opieka artystycznaw napisach określenie funkcji: Kierownictwo artystyczneSteven Spielberg
- Kierownictwo produkcji
- KoordynacjaCMMLiliana FijałkowskaThe Shoach Foundation w PolsceRobert CzajkowskiJoanna Sobolewska-PyzJoanna WiszniewiczZofia Zaks
- WspółpracaJoseph VogtCMM
- Producent wykonawczy
- ProducentJames Moll
- Współpraca produkcyjnaJohn BallonFundacja Shoah
- ProdukcjaThe Shoah Foundation
Nagrodyschowaj
- 2003Warszawa (Warszawski Festiwal Filmów o Tematyce Żydowskiej)-Grand Prix "Kamera Dawida"