KOCHANEK TERPSYCHORY
- Film dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1998
- Gatunek:Film o sztuce, Film biograficzny
- Barwny, 30 min
Najpierw szkoliła go matka, potem przez dwa lata uczęszczał w Krakowie do studia baletowego Lili Beron, znakomitej bułgarskiej pedagog tańca klasycznego. Następnie Jan Maria Birczyński podjął naukę w Państwowej Szkole Baletowej w Poznaniu i jeszcze będąc jej uczniem, tańczył w zespole Conrada Drzewieckiego. Po skończeniu szkoły pracował jako tancerz w Teatrze Wielkim w Łodzi. Tam, bogaty w doświadczenia wyniesione z baletu Drzewieckiego, uświadomił sobie, że nie chce tańca klasycznego uprawiać przez całe życie. Wrócił do Krakowa. Pod wpływem matki, która uważała, że trzeba mieć konkretny zawód, podjął studia na Wydziale Ogrodniczym Akademii Rolniczej. Tam zetknął się z ruchem studenckim. Zebrał grupę ludzi chcących coś robić i zaczął ich uczyć tańca. W 1969 roku stworzył Balet Form Nowoczesnych przy Akademii Górniczo-Hutniczej. Po wielu latach, w 1989 roku, zespół otrzymał własną salę - na olbrzymim poddaszu budynku uczelni przy al. Mickiewicza. To dało pewność trwania, choć balet boryka się z kłopotami finansowymi. Birczyński od dawna już nie tańczy. Jest choreografem, a przede wszystkim kierownikiem zespołu. Oznacza to, że musi załatwiać wszystkie sprawy związane z istnieniem baletu i jego spektaklami: zdobywać pieniądze, zadbać o kostiumy, próby, oświetlenie, plakaty, podróże... A nie jest to łatwe przede wszystkim dlatego, że wszyscy jego tancerze studiują lub pracują zawodowo. W ciągu 30 lat istnienia baletu przewinęło się przezeń 8 tys. ludzi - od 200 do 400 rocznie. Niektórzy związali się z nim na dobre, jak Agnieszka Łaska i Violetta Glińska. Odchodzili jednak nawet ci zauroczeni tańcem nowoczesnym, na nic bowiem, oprócz ciężkiej, często morderczej pracy, liczyć nie mogli: ani na etat, ani na mieszkanie w Krakowie. Mimo to Balet Form Nowoczesnych AGH za osiągnięcia w tańcu nowoczesnym otrzymał wiele nagród w kraju i za granicą, m.in. prestiżową Nagrodę Artystyczną Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego i medal Francuskiego Towarzystwa Miłośników Sztuki "Le Quarteron". Układ Birżyńskiego do Largetta z II Koncertu f-moll Fryderyka Chopina zdobył I miejsce na Konkursie Choreograficznym "Le Bellet pour Demain" w Bagnolet pod Paryżem. Dokument jest filmowym portretem Jerzego Marii Birczyńskiego. Opowieść bohatera o własnych losach i dziejach Baletu Form Nowoczesnych, o tańcu nowoczesnym w Polsce i na świecie przeplatają zdjęcia z prób i występów zespołu. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Oświetlenie
- Opracowanie muzyczne
- Dźwięk
- Montaż
- Kierownictwo produkcji
- Produkcjadla działu Form Dokumentalnych Programu 2
- BohaterJan Maria Birczyński