POMNIK DLA KSIĘCIA
- Film dokumentalny - fabularyzowany
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1977
- 41 min
Jedni widzieli w księciu Józefie Poniatowskim symbol odwagi,
uczciwości i honoru, a także doskonałego wodza, polityka i męża
stanu, który nie zhańbił się wysługiwaniem zaborcom. Szczęsny
Potocki natomiast uważał, że książę to główny winowajca nieszczęść
kraju, a gen. Józef Zajączek nie miał wątpliwości: to - mówił -
pozbawiona talentów miernota. Rozpowszechniano również trzeci
wizerunek księcia Pepi, według którego był lekkomyślnym,
rozrzutnym bohaterem wielu romansów, otoczonym gromadą
pochlebców. Kiedy jednak w 1813 roku ranny w boju zginął w nurtach
Elstery, szybko zaczęła zwyciężąć jego pozytywna legenda.
U progu lat 20. XIX wieku książę Adam Czartoryski, główny
przeciwnik królewskiego bratanka, zainicjował dzieło sprowadzenia
jego zwłok do kraju i wystawienia mu pomnika. Początkowo
przewidywano, że stanie się to sumptem rodziny i przyjaciół.
Ostatecznie zawiązał się komitet budowy pomnika i zwrócono się do
społeczeństwa o datki na ten cel. Odpowiedziało ofiarnie.
Komitet ogłosił rodzaj konkursu na projekt monumentu.
Powstało kilka bardzo różnych koncepcji. Zdecydowano jednak, że
najlepszym wzorem jest konny pomnik Marka Aureliusza stojący na
rzymskim Kapitolu, a najlepszym w Europie mistrzem, który mógłby
wykonać dzieło - duński rzeźbiarz Bertel Thorvaldsen. Umowę
podpisano z nim w 1820 roku, lecz żyjący w Rzymie artysta długo
zwlekał z jej realizacją. Wreszcie w 1828 roku model pomnika jego
dłuta wyruszył do Warszawy drogą wodną - z Livorno przez Gdańsk.
W 1829 roku model ustawiono na placu Krasińskich, by zaspokoić
ciekawość społeczeństwa i zachęcić je do dalszej ofiarności.
Dzieło Duńczyka wywołało gorącą polemikę. Dyskutowano na
placu, na zebraniach towarzyskich i słynnych obiadach literackich u
gen. Krasińskiego, na łamach czasopism. W kontrowersjach z całą
ostrością uwidocznił się spór miedzy klasykami i romantykami.
Thorvaldsenowi zarzucano, że koń nie ma podków i siodła, ale przede
wszystkim dziwiono się, że wbrew pierwotnym ustaleniom książę nie
ma na sobie polskiego munduru, lecz strój rzymski. Mimo to komitet
arytystyczną propozycję mistrza zaakceptował. Prace nad odlewem
przerwał wybuch powstania listopadowego. Monument zakończono w
1832 roku. Nie doszło jednak do jego dosłonięcia. Car nakazał
przewiezienie go do Modlina i przerobienie na św. Jerzego, patrona
twierdzy. Realizacji tej decyzji zapobiegł Paskiewicz. Za zgodą cara
wywiózł pomnik z Warszawy i ustawił w Homlu, na pałacowym
tarasie.
W 1922 roku, na mocy Traktatu Ryskiego, pomnik księcia
Józefa powrócił do kraju. Znów rozgorzały dyskusje - nad jego
lokalizacją. 3 maja 1923 roku stanął wreszcie na placu Saskim. W
czasie wojny podzielił los innych warszawskich monumentów. Ocalał
z niego tylko fragment książęcego płaszcza i dłoń. Duńczycy jednak,
dysponując modelem Thorvaldsena, postanowili podarować Warszawie
dokładną replikę dzieła swego wielkiego rodaka. Dar przybył do
stolicy w 1952 roku. Po kolejnych kontrowersjach stanął w
Łazienkach. Na początku lat 60. znów podniesiono kwestię jest
usytuowania. Tym razem powędrował, jak planowano w XIX wieku,
na Krakowskie Przedmieścia i stanął przed Pałacem
Namiestnikowskim.
Lucyna Smolińska i Mieczysław Sroka opowiadają w filmie tę
burzliwą i ciekawą historię pomnika wykorzystując liczne archiwalia,
dokumenty i interesującą ikonografię. W sekwencjach
inscenizowanych z udziałem aktorów starają się odtworzyć atmosferę,
w jakiej toczyły się wokół monumentu dyskusje, które miały
zdecydować o jego powstaniu, kształcie i losach.
[www.tvp.com.pl]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseriaw napisach określenie funkcji: Realizacjaw napisach określenie funkcji: Realizacja
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Muzyka
- Montaż
- Produkcja
- Obsada aktorskaAntoni OdyniecAdam IdzikowskiBertel Thorvaldsen