"KOPERNIK"
- Film dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:2000
- Barwny, 25 min
14 marca 1980 roku IŁ-62 należący do PLL LOT zbliżał się do Warszawy. Ten największy z eksploatowanych wówczas radziecki czterosilnikowy samolot transatlantycki wyleciał kilkanaście godzin wcześniej z Nowego Jorku. Na pokładzie było 76 pasażerów i 11członków załogi. Za sterami siedział jeden z najbardziej doświadczonych polskich pilotów cywilnych - kapitan Paweł Lipowczan. Przed godziną 11 rano zaczął podchodzić do lądowania. Kontroler lotu naprowadzał samolot na pas 3-3. Lot przebiegał spokojnie, aż do chwili wejścia w procedurę lądowania. Po uruchomieniu mechanizmu wysuwania podwozia pilot stwierdził, że nie zaświeciła się lampka kontrolna blokady podwozia. Zgodnie z normalnym trybem postępowania pilot poinformował obsługę naziemną, że wchodzi w "drugi krąg" - to znaczy wykona drugie okrążenie, w trakcie którego mechanik dokona... wymiany żarówki w lampce kontrolnej. Żarówki te bowiem miały skłonność do przedwczesnego przepalania się. Jedyną możliwością sprawdzenia, czy nastąpiła awaria blokady podwozia, czy tylko przepaliła się żarówka, było wymienienie tej ostatniej. Wejście w "drugi krąg" oznaczało w tej sytuacji wzbicie się w górę, a co za tym idzie, konieczność gwałtownego zwiększenia mocy wszystkich czterech silników. Paweł Lipowczan zrobił to - a 26 sekund później samolot uderzył w ziemię tuż przed początkiem pasa startowego. Tuż przed upadkiem, odpadł ogon samolotu. Całe tylne usterzenie zostało odcięte. Piloci nie mieli już najmniejszej szansy zapanowania nad samolotem. Kadłub siłą bezwładu runął na murawę. Na pokładzie było 76 pasażerów - m.in. znana piosenkarka Anna Jantar i reprezentacja bokserska USA - oraz 11 członków załogi. Wszyscy zginęli. Powołano specjalną rządową komisję, która miała zbadać przyczyny katastrofy. Co wydarzyło się w ciągu 26 sekund od momentu uruchomienia pełnego ciągu silników? Informacje na ten temat przekazywano prasie i opinii publicznej bardzo powściągliwie. Dlaczego? Autor programu dotarł do naocznych świadków katastrofy - pracowników Biura Kontroli Lotów, którzy tego tragicznego dnia pracowali w wieży kontrolnej, do członków komisji badającej przyczyny katastrofy, ekspertów i mechaników obeznanych z budową i funkcjonowaniem IŁ-ów 62, oraz do dziennikarzy, którzy zdawali relacje z miejsca katastrofy. Dlaczego zginęło 87 osób? Dlaczego, siedem lat później, w kolejnej katastrofie IŁ-a 62, który rozbił się w Lesie Kabackim, zginęły 183 osoby? Autor poszukuje odpowiedzi na te pytania. [TVP]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseriaw napisach określenie funkcji: Realizacjaw napisach określenie funkcji: Realizacja
- Scenariusz
- Komentarz
- Lektor
- Zdjęcia
- Zdjęcia dodatkoweMarek MajowiczNowy Jork
- Sprzęt
- Muzyka
- Dźwięk
- Współpraca dźwiękowa
- Montaż
- Współpraca montażowa
- Studio montażu
- Symulacje komputerowe
- Współpraca redakcyjna
- Nadzór producencki
- Produkcja wykonawczadla Programu 1 TVP