CZESŁAWA MIŁOSZA HISTORIA LITERATURY POLSKIEJ XX WIEKU
- Film dokumentalny
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1999
- Gatunek:Film o sztuce
- Barwny, 58 min
W opinii Czesława Miłosza Polacy zbyt duże znaczenie przywiązują do periodyzacji, dzieląc literaturę XX wieku na Młodą Polskę, 20-lecie międzywojenne, okres wojny, PRL i postPRL. Pisarz jest przekonany, że z czasem wszystko to się wyrówna i moment powstania dzieła straci znaczenie, liczyć zaś będzie tylko to, co ma rzeczywistą i nieprzemijającą wartość. Dokonując w filmie przeglądu dzieł prozatorskich i poetyckich napisanych w mijającym stuleciu i ich bardzo subiektywnej oceny, za ten który zaczął literacki wiek, uznaje wydany w 1899 roku manifest "Confiteor" Stanisława Przybyszewskiego, dziś niemal zapomniany, choć zaczął jeden z dwóch głównych nurtów w naszej literaturze. Polemizująca z nim w "Ad astra" Elizy Orzeszkowej wyznaczyła drugi, ten przypominający o obowiązkach wobec ojczyzny. Przez cały XX wiek powstawały potem dzieła, w których modernistyczny przewrót szedł równolegle z obowiązkami patriotycznymi. Na koniec swego rodzaju wykładu stwierdza nie bez smutku, że Aleksander Wat miał w pełni rację, że literatura Polska nie wydała dzieł na miarę jej tragedii. I nawet jeśli można wskazać kilka dość udanych prób, głównie pamiętnikarskich, to przytoczona konstatacja Wata jest nadal aktualna. Noblista jest jednak przekonany, że nasze dziedzictwo w postaci bardzo tragicznej historii będzie naciskało, żądają uobecnienia. Bo przecież - jak mówi - "to nie może być tak, że to, co się zdarzyło zapadnie w niepamięć. Przeszłość się liczy i wcześniej czy później daje znać o sobie. Cienie umarłych żądają głosu. Tak będzie". Interesującą wypowiedź Czesława Miłosza uzupełnia bogata ikonografia - archiwalia fotograficzne i filmowe, zdjęcia rękopisów i omawianych dzieł, portrety ich autorów - a teksty uznane przez pisarza za szczególnie ważne dla polskiego literackiego stulecia interpretują Jerzy Radziwiłowicz i Anna Radwan. [PAT]
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Operator kamery
- Oświetlenie
- Scenografia
- Kostiumy
- Dźwięk
- Opracowanie dźwięku
- Montaż
- Charakteryzacja
- Opieka naukowaAleksander Fiut
- Kierownictwo produkcji
- Producent wykonawczy
- Produkcjadla Programu 2 TVP
- Współpraca produkcyjna
- Wystąpili (-ił, -iła)
- Bohater