Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

POTĘGA SYMBOLI

  • Podtytuł: POLSKIE KINO MIĘDZY POLITYKĄ A SZTUKĄ
  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1998
  • Gatunek:
    Film o sztuce
  • Barwny, 56 min

Historia polskiego kina po II wojnie światowej widziana z perspektywy łódzkiej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, której 50-lecie było bezpośrednią inspiracją do zrealizowania tego filmu. Kolejne fazy rozwoju naszego kina wyznaczają z jednej strony etapy polskiej historii i polityki, z drugiej zaś kolejne pokolenia studentów Filmówki, ich aspiracje artystyczne i zdolności do realizacji tychże w warunkach obecnie panującej polityki kulturalnej. Pierwsza w odbudowującym się ze zniszczeń kraju filmowa instytucja dydaktyczna - Instytut Filmowy - powstała w Krakowie. Panował tam niepowtarzalny klimat, profesorowie i studenci przejawiali wielki entuzjazm i mimo trudnych warunków realizowali swoje pierwsze, powojenne filmy. Wkrótce zrodziła się idea utworzenia w Łodzi Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej. Nowa uczelnia otworzyła swe podwoje w 1948 r. Wśród jej pierwszych studentów byli m.in. Andrzej Wajda, Kazimierz Kutz, Janusz Morgenstern, Kazimierz Karabasz, a ich wykładowcami były takie znakomitości jak Antoni Bohdziewicz, Jerzy Toeplitz czy Stanisław Wohl. Szczególny klimat polityczny, w jakim szkoła rozpoczynała swoją działalność, odcisnął na długie lata swe piętno na jej studentach, choć niekoniecznie zgodnie z oczekiwaniami "czynników oficjalnych". Po przełomie politycznym 1956 roku nastal krótki okres ograniczonej wolności, z której korzystali również filmowcy. W łódzkiej szkole były to czasy filmów Romana Polańskiego, humoru Sławomira Mrożka, zabaw i jazzu, którego kolebką w Polsce była właśnie Filmówka. Również początek lat sześćdziesiątych był dla Filmówki okresem pomyślnym i twórczym. Znakomite etiudy kręcili Jerzy Skolimowski, Marek Piwowski, Krzysztof Zanussi i inni. Jednoczyło ich przekonanie, że studiują w szkole niezwykłej, dającej swym adeptom możliwość indywidualnej, twórczej wypowiedzi. Rok 1968 był swoistą cezurą, kresem pewnej epoki działalności szkoły. Odeszło wówczas całe kierownictwo uczelni, która stała się obiektem politycznych manipulacji. Polityka jeszcze kilkakrotnie miała odcisnąć swe piętno na działalności szkoły i twórczości jej absolwentów. Ostatecznie jednak zatryumfowała sztuka. W filmie Małgorzaty Buckiej o swojej drodze twórczej i kolejnych etapach rozwoju polskiego kina opowiadają absolwenci Filmówki, m.in. Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi, Henryk Kluba, Agnieszka Holland, Juliusz Machulski i Jerzy Kawalerowicz. Ich opowieść ilustrowana jest fragmentami archiwalnych kronik dokumentujących polską rzeczywistość ostatniego półwiecza oraz najlepszych polskich filmów, takich jak m.in. "Popiół i diament" Andrzeja Wajdy, "Matka Joanna od Aniołów" Jerzego Kawalerowicza, "Dwaj ludzie z szafą" Romana Polańskiego, aż po kino dzisiejsze, reprezentowane przez np. "Kilera" Juliusza Machulskiego. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.06.06 01:32:28
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.