Wyszukiwaniex

Proszę wpisać poszukiwane słowo lub jego fragment.

Opcja fragment pozwala wyszukać każde wystąpienie poszukiwanego wyrażenia.

Opcja początek pozwala wyszukać wszystkie tytuły i nazwiska rozpoczynające się od wyszukiwanego wyrażenia.

Opcja dokładnie wyszukuje tylko te filmy i osoby, których tytuły, imiona i/lub nazwiska są takie same jak wyszukiwane wyrażenie.

WAŻNE!
W tytułach filmów w wyszukiwarce nie uwzględniamy występujących w nich znaków przestankowych.
Proszę pamiętać, że każda osoba wpisana jest do bazy w formie „nazwisko, imię”. Wyszukując osoby w opcji początek należy wpisać jej nazwisko lub jego początkowy fragment, w opcji dokładnie należy wpisać np. Kowalski, Jan (nie Jan Kowalski). W tej opcji wpisanie przecinka i spacji JEST KONIECZNE.

Szukaj w bazie

7 I 1/2 TYGODNIA

  • Tytuł alternatywny: SIEDEM I PÓŁ TYGODNIA
  • Film dokumentalny
  • Produkcja:
    Polska
  • Rok produkcji:
    1999
  • Barwny, 28 min

Z chwilą dotarcia w okolice Wrocławia przedstawiciele władz sowieckich zaczęli zabiegać o to, by mieszkający w swej pięknej willi u podnóża Karkonoszy niemiecki pisarz Gerhart Hauptmann powrócił do Berlina i zgromadził tam wokół siebie ludzi kultury i sztuki, którzy nie uciekli przed zbliżającą się Armią Czerwoną. Laureat literackiej Nagrody Nobla miał swym autorytetem wesprzeć władzę w radzieckiej strefie okupacyjnej i sędziwy pisarz zgodził się na odegranie tej roli. Władze polskie natomiast zachęcały go do pozostania w Jagniątkowie, gwarantowały bezpieczeństwo i oferowały niezbędną pomoc. Plany te i zabiegi 6 czerwca 1946 roku pokrzyżowała śmierć pisarza. Nie zakończyło to jednak sprawy. W narastającym letnim upale zwłoki noblisty siedem i pół tygodnia pozostawały bez pochówku. Sowieci mimo wszystko postanowili wykorzystać je do swoich celów. Polacy natomiast starali się, by majątek pisarza, a zwłaszcza jego ogromny, liczący ponad 10 tysięcy woluminów księgozbiór, nie opuścił naszego kraju. Jednocześnie trzech synów Hauptmanna z pierwszego małżeństwa, pozostająca przy trumnie męża żona Margherita i jej syn Benvenuto rozpoczęli targi o spadek. Z kolei niemieccy intelektualiści, którzy jeszcze nie wyjechali z Polski, w tej sytuacji dostrzegli dla siebie szansę nie tylko opuszczenia naszego kraju, lecz także - wbrew polskim przepisom - zabrania swych dóbr: zaczęli je więc znosić do willi zmarłego. Mijały dni. W końcu władze polskie ustąpiły pod naciskiem Rosjan. Po 53 dniach do Jagniątkowa zaczęły zjeżdżać ciężarówki i wywozić do specjalnego pociągu księgozbiór pisarza, meble muzealnej wartości, zapasy żywności, wreszcie - trumnę. W bezpośrednim otoczeniu Hauptmanna znajdowało się oprócz jego żony jeszcze siedem osób. Do pociągu jednak wsiadły 23, a wiele z nich nie miało niezbędnych dokumentów. Co więcej, polską granicę przejechało wraz ze zwłokami pisarza już 58 Niemców. W ten sposób Rosjanie załatwiali swoje sprawy. Do celów propagandowych wykorzystali też pogrzeb Hauptmanna. Majątek po nobliście natomiast, który polskie władze chciały zatrzymać jako rekompensatę za ogrom strat, jakie w wyniku wojny poniosła nasza kultura, ostatecznie przejął najmłodszy syn pisarza, Benvenuto, a potem roztrwonił. Robert Stando opowiada w swoim filmie tę mało znaną historię. Dociera do żyjących jeszcze osób, które wyjechały z Polski pociągiem z trumną pisarza, cytuje fragmenty wspomnień uczestników wydarzeń, opinie historyków, przede wszystkim zaś prezentuje - po raz pierwszy publicznie - utajnione dokumenty dotyczące tej sprawy. [TVP]

Ekipa
pełna | skrócona | schowaj

2024.06.06 01:30:15
© 1998-2024 Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl jest bazą danych chronioną przepisami Ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych (Dz. U. 2001 nr 128 poz. 1402). Kopiowanie treści zawartych w serwisie bez zgody redakcji zabronione. Kopiowanie i wykorzystywanie fotosów oraz materiałów audiowizualnych zamieszczonych w serwisie bezwzględnie zabronione, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych przez prawo. Cytowanie fragmentów treści zawartych w serwisie wymaga zgody redakcji. W każdym przypadku konieczne jest podanie źródła w podpisie pod cytowanym fragmentem. W przypadku portali internetowych żródło musi być linkiem do serwisu filmpolski.pl.
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl działa na podstawie art. 2 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000).
Internetowa Baza Filmu Polskiego filmpolski.pl współpracuje z TVN w zakresie publikacji promocyjnych materiałów audiowizualnych. Administratorem danych pozyskanych w związku z emisją tych materiałów jest TVN.

Informacja o zasadach publikacji linków i danych adresowych w serwisie filmpolski.pl w ramach pakietu premium.

Ta strona używa plików cookie. Zapisywanie plików cookies można zablokować, zmieniając ustawienia przeglądarki.