SZARŻA, CZYLI PRZYPOMNIENIE KANONU
- Podtytuł: DZIENNIK FILMOWY MIĘDZY CZERWCEM A GRUDNIEM 1980 ROBOTNIKOM I ŻOŁNIERZOM POŚWIĘCONY
- Film dokumentalny - fabularyzowany
- Produkcja:Polska
- Rok produkcji:1981
- Premiera:1981. 08. 14
- Gatunek:Film polityczny
- Barwny, 2100 m, 77 min
Film zaczyna się dwoma symbolicznymi scenami: orzeł miota się w klatce. Kozacy ścinają sosny szablami, żeby mieć pole obstrzału.
Jest czerwiec 1980 roku. Wielkie wysypisko śmieci pod Wólką Węglową, dokładnie w tym miejscu, gdzie w roku 1939 ułani polscy przeprowadzili szarżę na wojska niemieckie. Niedaleko - Huta Warszawa.
Grupa dawnych kawalerzystów wznawia starania o wzniesienie pomnika jazdy polskiej. Ułani inscenizują przebieg szarży; jest to komentowana rekonstrukcja tamtych wydarzeń wsparta filmowymi dokumentami.
Wybucha strajk na Wybrzeżu, potem w Hucie Warszawa. Przez radio i telewizję red. Ryszard Wojna ostrzega społeczeństwo przed powtórzeniem się wydarzeń z roku 1863. Nie ma to wpływu na decyzję robotników. W Hucie zawiązuje się komitet strajkowy, robotnicy formułują swoje żądania. Sceny w Hucie, sytuacje strajkowe są filmowane na żywo.
Mieszają się wątki strajkowe i ułańskie. Doc. Józef Kossecki referuje w Hucie teorię pościgu ekonomicznego. Ułani rozpatrują kształt przyszłego pomnika, zarazem jego symboliczne znaczenie.
Końcowe sceny filmu: doc. Józef Kossecki, ks. rektor Tadeusz Uszyński i Seweryn Jaworski z NSZZ "Solidarność" dyskutują o formach nowoczesnego postępowania, o tym, że każde działanie powinno być podparte głębokim doświadczeniem i rzetelną wiedzą, od czego, o ironio, stronili ludzie mający być reprezentantami naukowego materializmu. W świetlicy własne wiersze czytają robotnicy poeci, ich poezja mówi nie tylko o życiu i pracy, także wyraża przekonanie o ciągłości kulturowej i jest przypomnieniem tego kanonu postępowania. Grudzień, telewizja transmituje odsłonięcie Pomnika Poległych Stoczniowców w Gdańsku.
Ekipa
pełna
|
skrócona
|
schowaj
- Reżyseria
- Reżyser IIJerzy Butrymowicz
- Asystent reżysera
- Scenariusz
- Zdjęcia
- Asystent operatora obrazu
- Operator kamery
- Oświetlenie
- Laboratorium
- Scenografia
- Scenograf II
- Dekoracja wnętrz
- Rekwizyty
- Kierownictwo budowy dekoracji
- Kostiumy
- Asystent kostiumografa
- Garderoba
- Muzyka
- Wykonanie muzykiZespół Muzyki Cerkiewnej
- Dyrygent
- Opracowanie muzycznenie występuje w napisach
- Konsultacja muzycznanie występuje w napisach
- Dźwięk
- Asystent operatora dźwięku
- Montaż
- Współpraca montażowaw napisach określenie funkcji: Asystent montażysty
- Charakteryzacja
- Asystent charakteryzatora
- Ewolucje kaskaderskienie występuje w napisachnie występuje w napisachnie występuje w napisach
- Fotosy
- Materiały archiwalne
- Kierownictwo produkcji
- Kierownictwo produkcji II
- Asystent kierownika produkcji
- Kierownictwo planu
- Script (Sekretariat planu)
- Administracja
- Produkcja
- Obsada aktorskaporucznik Marian Walickilektor przy apelu poległychlektor przy apelu poległychpułkownik KrolickiEugeniusz Iwanowskiwystępuje w roli samego siebieZbigniew Stacherskiwystępuje w roli samego siebiewystępuje w roli samego siebiewystępuje w roli samego siebiewystępuje w roli samego siebieTadeusz Uszyńskiwystępuje w roli samego siebieJózef Kosseckiwystępuje w roli samego siebieSeweryn Jaworskiwystępuje w roli samego siebiewystępuje w roli samego siebieMichał Stępkowskiwystępuje w roli samego siebieWitold Wilhelmiwystępuje w roli samego siebieWładysław Dzielińskiwystępuje w roli samego siebieJózef WasylukJan Dolatakawalerzysta; nie występuje w napisach